Anonym bruker Skrevet 21. januar 2011 #1 Skrevet 21. januar 2011 Jeg er førstegangs gravid og har termin i mai. Men for å kunne planlegge litt har jeg begynt å tenke på å hvordan vi skal gjøre ting når permisjonen er over. Jeg liker naturligvis den barnehagen som er nærmest der vi bor, men i Oslo så er det vel ikke så langt mellom hver barnehage uansett... Er det slik at man kan få den leiligheten man ønsker og som ligger nærmest, eller må man "ta til takke" for det man får...? RInges Park barnehage er nærmest oss og jeg hadde jo håpet at vi bare kunne "plassere" barnet der av enkelhetens skyld... Noen som har noen erfaringer med den barnehagen?
X10ne Skrevet 22. januar 2011 #2 Skrevet 22. januar 2011 Tilstanden i Oslo på barnehagefronten er ganske håpløs, men det varierer selvsagt fra bydel til bydel. Du bor kanskje i bydel Grunerløkka eller Sagene? Vi bor i Sagene og ingen i min barselgruppe fikk plass til våre på det ordinære opptaket i fjor. Nå skal det sies at barna våre er født i november/desember og dermed ikke hadde lovfestet rett til plass. Der stiller jo du sterkere! Men lovfestet rett til plass kan bety at du får tilbud om plass på Nordstrand eller Ellingsrud... Så ja, man må ta til takke med det man får. Som du skjønner er jeg ikke så positiv til barnehageforvaltningen her i byen, men de jobber jo med kapasiteten (bl.a. med gigabarnehagen Margarinfabrikken på Sagene). Kanskje er det bedre i 2012 :-) Ringnes Park vet jeg lite om. Husker det var en mor i åpen barnehage som snakket om den og hun var særdeles misfornøyd. Hun hadde faktisk tatt datteren ut av barnehagen og gikk i permisjon uten lønn. Men det er jo bare én person og jeg vet veldig lite om hvorfor.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #3 Skrevet 22. januar 2011 med barn født i mai har du lovfestet rett til en barnehageplass fra august etter at barnet har blitt ett år. Men det er det jo veldig mange andre som har også, så du har ikke rett til plass i en av de barnehagene du søker på nei. Særlig sentralt i Oslo er det jo ekstra stor kamp om plassene i de populære barnehagene. x1One gir deg et veldig negativt bilde, men det skyldes nok at hennes barn ikke er del av det ordinære hovedopptaket. Utenom hovedopptaket er det vanskelig å få plass, for noe må slutte midt i året hvis det skal bli plass til et barn i desember f.eks. Men dette er jo så lenge til, synes ikke du trenger å bekymre deg for dette lenge før barnet er født. En barnehageplass får du, men nøyaktig hvor får du ikke vite før til sommeren 2012.
X10ne Skrevet 24. januar 2011 #4 Skrevet 24. januar 2011 Uff, mente ikke å være så negativ altså. Aftenposten skrev mye om barnehageopptaket i høst og det var mange barn med krav på plass som ikke fikk noe tilbud. Men det er jo verdt å huske på at for hver og en av dem var det hundrevis av barn som fikk plass da! Dessuten er ikke tallene for 2010 relevante for det som skjer i 2012. Men det er i hvert fall ikke slik at man bare kan bestemme seg for en barnehage og "bestille" plass der. Man setter opp 7 barnehager på en liste, sender denne til kommunen og håper på det beste.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #5 Skrevet 24. januar 2011 Mener at det som står over heller ikke er helt riktig. Oslo kommune har klart å oppnå full barnehagedekning ut fra den definisjonen at alle barn født før 1. september skal få plass fra august året etter. Alle barn med rett til plass, fikk plass i fjor. Men så var det nok en god del som fikk plasser som lå på helt feil sted. Og dessverre for de som bor sentralt i byen, så er det jo vanskeligst der. Jeg bor i en av de ytre bydelene, her er det lettere å få plass innad i bydelen. Selv om alle selvsagt ikke fikk akkurat der de ville ha. Mange måtte nok ta til takke med familiebarnehager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå