Gå til innhold

Noen med eldre barn som nå har stramt tungebånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på snart 4år snakker svært utydelig. Barnehage og Helsesøster er bekymret. Jeg også egentlig.

Jeg mistenker stramt tungebånd. Når han rekker tungen ut så ser jeg at den kommer ikke så langt ut, samt at tungen nærmest "deler" seg uten på midten. Tungen blir nesten som et lite hjerte opp ned. Mannen sier jeg overdriver - han ser ingenting. Heller ikke hs el bhg har nevnt dette. Men hva ellers kan være årsken til at han har så utydelig tale?!

Noen som har noen tanker?

Hva gjør man med stramt tungebånd på eldre barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lillesøster som nå er snart 10år hadde stramt tungebånd. Hun ble operert for det når hun var rundt 5 år. Der kuttet de tungebåndet. Hun snakker fortsatt litt som om hun har stramt tungebånd, mye av det er på grunn av at min mor ikke har vært så flink og tatt tak i det, men hun får nå hjelp av logoped og har store fremskritt!

Måten vi så at hun hadde stramt tungebånd var at når hun skulle gjeipe så stakk tunga bare så vidt nedenfor underleppa, samt at man så at tunga delte selg på en måte, slik som du forklarer med din sønn.

Skrevet

Min yngste sønn ble klippet på sykehuset rett etter fødsel, da hans tunge ikke kom forbi tennene engang.. Han har enda litt stramt tungeband, slik at han har "slangetunge". Dette har imidlertid ikke sinket talen hans... Han er nå 8 år og snakker nok for ti barn, helt tydelig. :)

Om du har mistanker om at dette kan være årsaken til at din sønn snakker uklart, må du bare snakke med legen og høre hva han mener.

Skrevet

Venninna mi kuttet tungebåndet da hun var rundt 8. Temmelig snerten operasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...