Gå til innhold

Er noen ting jeg funderer på!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er en ganske fersk mamma,min lille Elias er bare 14 dager gammel i dag.

Det jeg funderer over er alle disse födselhistoriene og barselhistoriene. Det virker som om alle har hatt en lett födsel uten de store problemene.At man syns det er så fantastisk å föde.Noe jeg ikke kan si.Jeg hadde en så forferdelig födselsopplevelse at neste barn blir med KS. Er helt skrekken for å föde. Alle sier at man glemmer smerten etterpå,ikke jeg.Den kommer til å sitte i veldig veldig lenge. Og i barseltiden hörer man om alle barna som er så snille og blide som bare det,mitt barn er blid og glad hele dagen,men om natten blir han som et annet menneske.Da er det hyl og skrik stort sett hele tiden.Blir så lei meg når jeg ikke kan få tröstet han. + at jeg bristet noen ribbein og strakk en muskel under födsel,så har jeg stort sett hatt vondt.Begynner å bli bedre nå. Så jeg kan si at denne förste tiden ikke har värt så koselig som jeg trodde den skulle väre. Og det er fordi jeg har lest så mange historier om födsler og barsel.

Det jeg lurer på er om alle har det bra etter födsel eller om det er flere som sliter?

Eller om alle lever på en sky uten bekymringer.

Håper at denne natten blir bedre.

God natt til dere mammaer!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trist at du har det sånn, men du er ikke alene!!

Barseltiden var og er definitivt ikke en dans på roser for veldig mange av oss.

Jeg revnet fra A til Å, endte med tangforløsning pga truende tilstander for vesla, etter et smertehelvete pga økt drypp kombinert med at jeg ikke fikk smertestillende. Sting løsnet ikke, og de som løsnet litt falt ikke av, så de klorte og stakk.

Frøkna mi skrek i 10 timer i døgnet i flere uker, og jeg prøvde ALT av tiltak.

Først da det begynte å løsne litt for oss, forrige uke- braket det løs med omgangssyke, noe som resulterte i oversliten mamma siden jeg måtte ta meg av ei skolejente, baby, 4 hester samt syk gubbe og et hus. Så ble vesla syk. Og min mor hoppet rundt på krykker etter kneoperasjon så var ikke mye avlastning å få av familie heller (alle andre bor langt unna).

Nå har ting roet seg igjen, men på mandag venter 3 mnd kontrollen og vaksine...

Så jeg får nyte helga:) Man må ta det gode med seg:)

Skrevet

Hadde en ganske tøff barseltid. Lille gutt ble tatt med vakuum og de slet med å feste den på så endte opp med store sår i hele hodet. Jeg kunne ikke løfte han opp el skifte bleie på han uten han skrek. Så jeg har vært en del med kiropraktor hos han, manuell terapi og fysioterpauet.

Ikke minst klarte jeg ikke å sitte etter fødslen inntil jeg reiste til legen 2 uker etterpå at nei de på sykehuset hadde ikke sydd skikkelig så jeg endte opp med kraftig infeksjon og sopp i underlivet. Så da jeg kom inn på sykehuset igjen hos gynekolog avdelingen der fant de ut nei de hadde visst glemt igjen rester av morkaka så jeg fikk tabletter for å få det ut men det fungerte ikke så fikk da utskrapning til slutt. Ammingen gikk rett og slett til helvete for han ville ikke ha mer etter 5 uker så han tullet i 2 uker der og da han ble 7 uker fikk han mme. Første uka var det mye ut og inn av sykehuset på grunn av gulsot og sykehuset gjorde feil med prøvene å klarte å blande de ett par ganger så måtte inn for ekstra stikk. Var rett og slett en del uker med mareritt.

Skrevet

De første dagene,ukene ER tøffe! Det er de for alle,selvom sikkert ikke alle sie rnoe om det!

Det er bare 14 dager siden din fødsel,kanskje du føler ting litt annerledes når du blir gravid neste gang?

Med førstemann fikk jeg en totalt annerledes mamma-tilværelse de første ukene! Jeg ble syk, og var mye på sykehus og hos lege.. Hadde dermed mye barnevakt av mamma/pappa.. Klarte ikke å gjøre noe med han de 4 første ukene..

Denne gangen gikk fødselen MYE bedre, og jeg følte meg mye piggere (som følge av kjapp fødsel).. Men det er like mange bekymringer andre gangen! Selvom man føler seg tryggere, og vet hva man skal/ikke skal gjøre så er det to forskjellige barn.. Hvertfall mine to!

Prøv å dra til kiropraktor e.l, kanskje han har noen låsninger som gjør at han gråter om nettene! (derav kolikk)..

Gratulerer så mye, og lykke til!! Ting blir MYE bedre etterhvert som du lærer han å kjenne og får rutinene på plass :)

Skrevet

Startproblemer tror jeg alle går gjennom! Enten det gjelder fødsel, barnegråt, amming, søvn eller annet.

Selv synes jeg det er mye lettere denne gangen (hun er 3 uker) enn det var da jeg fikk størstejenta for 3 år siden. Det ble noen barseltårer den første tiden med henne. Ba om en samtale med jordmor og helsesøster på helsestasjonen da hun var en måned ca, og det hjalp veldig. Anbefaler deg det om du føler at ting ikke går seg til :)

Skrevet

Huff, så leit at du ikke hadde en god fødselsopplevelse! Det høres fælt ut =( Jeg tror nok folk har utrolig mange forskjellige erfaringer både når det gjelder fødsel og barseltid, og mange har det nok på samme måte som deg. Jeg vil bare legge til at det går an å fortelle om en hyggelig barseltid uten så mange prøvelser, uten at det trenger å være løgn. Det er altså ikke alle som opplever det sånn, Fantasiløs ;) De fleste synes nok det er vondt å føde, men man kan likevel sitte igjen med en god helhetsopplevelse. Jeg hadde et par tøffe dager på barsel, da ammingen gikk skeis, men resten av barseltiden kan jeg med hånden på hjertet beskrive som bare kos. Vi var superheldige og slapp unna nattevåk og skriking. Jeg sier ikke at jeg er noe flinkere eller taprere enn andre, men ville bare korrigere det at ALLE har en slitsom barseltid ;)

Skrevet

vil bare si at jeg føler med deg å vet godt hvordan du har det! jeg fødte ei jente for 4 mnd siden, å første mnd var et sant h.....! jeg ble satt igang, å det tok 3 døgn med rier før baby var ute. endte med vakum tilslutt, da alle rier stoppet opp på 9 cm åpning. ble klippet opp å baby dratt ut med rå makt! endte meg maaaange sting å brukkent halebein! jeg tåle dårlig igangsettelsen å fødte med 39.5 i feber å måtte få antibiotika under fødselen. barseltiden på sylehuset lå jeg strøken i sengen hele dagen, hadde så vondt at jeg ikke klarte reise meg, dermed slet jeg veldig med ammingen. det var rett å slett for vondt for meg å ligge på siden å amme, hadde ikke sjangs til å sitte, så måtte gi opp hele ammingen tilslutt! siste dagen av barseloppholde hadde lille jenta fått gulsot å vi var inn å ut av sykehuset de 2 første ukene. jeg måtte ligge i baksete i bilen når vi kjørte fram å tilbake for det var så vondt!.

men det jeg ville fram til var at etter en mnd tid når ting hadde roet seg litt, jeg var noe bedre i form, jenta ble god å mett av mme, å vi hadde fått satt oss litt inn i foreldrerollen, så ble ting MYE bedre!

prøv å slapp av, nyt tiden, såv på dagen mens baby sover, ikke bry deg om husvask, klesvask, oppvarting av besøk o.l! ta den tiden du trenger på og komme deg, å gjerne be om hjelp vis du har behov for litt avlasting. gjerne kan far ta en trilletur mens du pleier deg selv?

når det gjelder nattesøvnen vis det nok bedre seg etter hvert. har baby magevondt? luftsmerter? min lille hadde mye lyft i magen på den tiden, å miniform hjalp oss mye! små dråper du gir baby før mating som sprikker lyftboblene å hjelper til å lettere få opp luft.

ellers har vi også hatt god effekt av kiropraktor.

gratulerer som mamma, å lykke til videre, ting blir bedre!

jeg storkoser meg som mamma for lille jenta på nå 4 mnd selv om det ble en veldig tøff start! ikke alle kan ha drømmehistorier:)

Skrevet

Har 5 barn, og de første ukene er ofte tøffe. Hormoner i ubalanse, vondt underliv, baby som skriker, såre brystvorter og natteamming.... Tenk å sove en HEL natt:-)

Hadde en drømmefødsel denne gangen, og er blitt velsignet med et utrolig rolig jente. Har likevel dager der jeg er sliten.

Men, denne tiden går så fort. Jeg synes ting ofte roer seg rund 3 mnd. Da begynner rutiner ofte å komme på plass.

Prøv sov når babyen sover er mitt råd. Om huset flyter så får så være. Det er slitsomt med en baby i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...