Gå til innhold

Skal man bry seg om hva andre mener?

Anbefalte innlegg

Hei! Vi venter en gutt til om ca. tre mnd. og vi sliter med å finne navn vi liker. Har tre kandidater til nå, hvor det ene er for sært (Ilon) og det andre er for populært (Oskar). Det tredje synes alle er fint, og det er hverken alt for sært eller alt for vanlig (Valter). Men min mamma HATER det navnet over alt på jord, og gjør alt hun kan for å få oss på andre tanker. Bør vi bry oss om hva hun synes?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142812483-skal-man-bry-seg-om-hva-andre-mener/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svigermor hatet navnet vi hadde valgt til vår gutt, og hun kom aldri til å kunne like det! Ville alltid forbinde han med noe negativt pga. navnet...

Da sa min mann og jeg at hun fikk ta det som hun ville, fordi navnet var bestemt og vi kom ikke til å finne et annet for hennes skyld.

Nå er alt det glemt og det er nesten umulig å få "revet" gutten ut av armene hennes når de er sammen :o) Hun har også bekreftet ovenfor oss at hun ikke har noe problemer med navnet lengre....

Dette er ikke lett!

Spørsmålet er vel hvorfor hun hater navnet?

Har hun vonde minner om en som het/er Valter, eller er det bare navnet?

Hvis Valter har forgrepet seg på henne på en eller annen måte, vil det så klart være vondt å få et barnebarn med det navnet.

Men hvis det bare dreier seg om en smakssak, tror jeg nok det vil forandre seg når hun blir vant til det og forbinder det med barnebarnet sitt.

Vår datter heter det mannen min bestemte, temmelig mot min vilje. Jeg visste om en tykk dame som het det da jeg var liten. Mannen min hadde jo ingen assosiasjoner til denne tykke damen, men likte lyden av navnet. Og nå blir jeg bare mer og mer fornøyd med at han fikk bestemme. Så det går fint an å forandre mening om et navn.

Hei

Litt vanskelig det der. I utgangspunktet tenker jeg at man ikke skal bry seg så veldig mye. Det vil alltid være ulike meninger om de samme navnene, og når det har gått noen uker eller måneder spiller de første assosiasjonene ikke så stor rolle lenger. Da er det jo barnet man tenker på og den relasjonen man har til det. Likevel hender det jo at noen for eksempel har ubehagelige minner knyttet til en person med det aktuelle navnet, noe som kan gjøre det vanskelig å akseptere det...

Man bør begrunne godt at man hater et navn som noen vurderer å gi barnet sitt synes jeg. Det er vanskelig nok å finne navn man liker.

Lykke til ;)

ps: stemmer for Ilon

Mamma har en inngift onkel som heter Valter. Hun har såvidt jeg vet aldri likt ham, men vet ikke helt hvorfor. Han er nordlending, og hun liker ikke dialekten, synes han er harry og sånne dumme småting. Men siden hun reagerer såpass kraftig kan det jo hende noe mer ligger bak...? Etter en familiekrangel om arv og sånt har vi ikke hatt noe kontakt med den siden av familien på snart 15 år, men føler at han ikke var spesielt fremtredende i den konflikten, så tror ikke det har noe med det å gjøre.

Storebror heter Alvar og forrige svangerskap holdt vi både kjønn og navn hemmelig for alle til etter fødselen. Syns selv Alvar er utrolig fint, men det har vært mer slitsomt med et såpass sjeldent navn enn det jeg hadde trodd. Må stort sett gjenta det for folk to-tre ganger før de skjønner hva han heter. Så vi kvier oss litt for å velge noe enda særere, selv om vi begge synes Ilon er utrolig fint.

Har aldri hørt Ilon, men det var flott!! Lykke til.. Er ikke lett. Alle har en mening om våre navn også så nå har vi bestemt oss for å ikke fortelle alternativene våre til noen i familien før han kommer!

Annonse

Nei, selvsagt skal dere ikke bry dere om hva andre mener om navnet?! Jeg trodde det var helt selvsagt jeg :o) Det er dere som skal navngi deres barn, akkurat med det navnet dere føler passer dere og deres barn. Er det for mange meninger rundt navnevalg, og det hadde plaget meg så hadde jeg ikke lagt frem noen forslag og bedt dem å klappe igjen også. At andre skal få såpass mye å si fordi de roper høyest er helt uhørt synes jeg. Det er mye vanskeligere å kritisere når gutten ligger i armene deres og dere sier navnet ;o)

Av navnene dere har funnet synes jeg Ilion er penest, men ingen av de passer til storebror Alvar synes jeg... Hva med:

Alvar og August

Alvar og Brynjar

Alvar og Audun

Alvar og Torjus

Alvar og Nor

Alvar og Lyder

Alvar og Barin

Alvar og Emrik

Alvar og Eldar

Enig i det andre sier. Man bør ikke bry seg om andre er i mot det bare pga de synes navnet er stygt ut i fra smak og behag, det glemmer de med en gang de ser det nydelige lille barnet allikevel. Er det derimot vonde minner innblandet bør man kanskje være litt mer forsiktig når det dreier seg om en så nær slektning som moren din.

Forøvrig synes jeg Ilon og Oskar er mye finere en Valter. Tror jeg stemmer for Ilon selv om jeg er veldig glad i Oskar, synes det matcher Alvar bedre!:)

Synes Alvar og Valter var kjempefint! 2 fine (og stødige) navn som og passer sammen.

Oskar er fint det og. Men hvis dere liker litt mer uvanlige navn synes jeg dere ska gå for et mer uvanlig. Er så mange som heter Oskar likevel.

Ilon liker jeg ikke så godt.

Haha, høres kjent ut, i mitt tilfelle var det pappas inngiftede tante som var ute av familien etter krangel om arv og andre ting som tilfeldigvis (jeg hadde jo av naturlige årsaker aldri møtt denne mislikte tanten) hadde samme navn som vi hadde bestemt oss for.

Det var en god del lobbyvirksomhet for å få oss til å velge et annet navn, men det gjorde vi ikke, og nå er de dårlige assosiasjonene til navnet glemt til fordel for det skjønne barnebarnet :-)

Dere har god smak, Valter er et flott navn. Herlig at dere skriver det med V og ikke W! Og Alvar er nydelig!

Jeg ville hørt om hunn kunne fortelle grunnen til at hun reagerer så sterkt som hun gjør, og ta det derfra...

For all del forkast Ilon, spesielt blir det stygt å se på når det blir skrevet med trykte bokstaver -" to strek og on" -ikke fint!

Oskar og Valter er greie navn! Alvar syns jeg er kjempefint!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...