lioness* Skrevet 20. januar 2011 #1 Skrevet 20. januar 2011 Sliter med å finne dagmamma og har ikke barnehageplass. Ettåringens farmor har tilbudt seg å stille opp som dagmamma to dager i uke. Det er jo helt supert, ulempen er bare at hun bor en times kjøring unna og derfor får lang reisevei. Planen er at hun kommer feks tirsdag morgen og blir til onsdag ettermiddag, og så får vi finne en annen løsning på de tre andre dagene. Nå sier hun at hun gjerne kan ta en tredje dag også, men da vil hun ha med seg sønnen vår hjem til seg et par dager. Da overnatter han altså der fast en natt hver uke, og vi ser ham ikke i det hele tatt disse to dagene. Dette er jeg VELDIG skeptisk til. Bestemoren er snill på alle måter, men han kjenner henne ikke så godt (har ikke hatt daglig kontakt, muligens ca en gang annenhver uke eller litt oftere). Dessuten føler jeg veldig på at han er vant alltid til å være hjemme med enten meg eller pappaen, og det å skulle "miste" oss på dagtid og samtidig være borte fra oss, hjemmet sitt og senga si fast en natt hver uke tror jeg kanskje kan skape litt utrygghet. Hadde han vært større hadde det vært ok, men jeg føler litt på at det nå er OSS han skal knytte seg til først og fremst, og at dette bør være i havn før vi starter denne typen ordninger. Vil gjerne ha mange synspunkter på dette! II: Hva synes dere om å ha en dagmamma som ikke snakker norsk (overhodet)? Jeg er absolutt for en utenlandsk dagmamma, men tenker litt på at språkutviklingen til barnet (ett år) nok ikke får de beste forhold når ingen snakker norsk med det hele dagen. Hva tenker dere??
Romeren Skrevet 20. januar 2011 #2 Skrevet 20. januar 2011 II: Hvor lenge er det snakk om? Dette med språkutvikling er ikke så viktig, og det bare dreier seg om til høsten f. eks. Han lærer nok norsk likevel, skal du se! (Det var i alle fall det helsesøster sa til meg... ) Det er derimot litt viktig at han får omgås andre barn, så det er fint om dagmammaen har et barn til eller flere!
lioness* Skrevet 20. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 20. januar 2011 Jo, det er bare til høsten. Aner ikke hvor mange barn denne dagmammaen passer ellers, jeg har akkurat blitt kontaktet og skal snakke nærmere med henne. Men enig i at det er en fordel om han kan henge ut med noen små kompiser!
Akasha79r Skrevet 20. januar 2011 #4 Skrevet 20. januar 2011 Hei Lioness II:jeg har en liten gutt på 15 mnd. Pappaen er borte 4 uker om gangen pga jobben, og 4 uker er han hjemme. Han ser svigers ca 3-4 ganger de ukene pappaen er borte. Jeg er spansk, dvs at den måned vi er alene så hører han nesten bare spansk (jeg snakker ikke norsk med barnet mitt, det føles ikke naturlig) Men han hører norsk på barne-tv, på åpen barnehage og hvis noen venniner kommer på besøk. Det jeg vil komme frem til er at om du har en utenlansk dagmamma som ikke snakker norsk, så vil jo barnet ditt ikke få noe skade av det. De er akkurat som svamper i den alderen, så det kan hende han lærer noen ord i dagmammas språk, men vi snakker bare om 2-3 dager i uken, noen timer. Så ikke vær redd for språkutviklingen. Min sønn har lite norsk når pappaen er utreist og vi har aldri tenkt at han skal ha noe vanskeligheter for det. Han forstår utrolig mye spansk men lite norsk, det vil endre seg med en gang han begynner i barnehage. Håper det hjelper litt? hehe eg skrev masse, var ikke meningen. I:som sagt så ser gutten min farfar og farmor bare 3-4 ganger på en mnd. Mer enn det når pappaen er hjemme. Men han har en utrolig flott forhold til de. Han stråler bare de kommer innfor døra. Så jeg hadde ikke trodd min sønn hadde blitt utrygg. Tvert imot, det hadde hjulpe å bygge et sterkere forhold til besteforeldre. Men du må se hvilke forhold din sønn har til bestemor. Hvis han er skeptisk å være med henne så er det nok med at hun er hos dere en natt. Så ser du om han blir tryggere på henne og du synes det er greit at hun tar han med hjemme etter hvert.
lioness* Skrevet 20. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 20. januar 2011 Hei, takk for svar!! Veldig fint å få andre synspunkter på dette. Ang. bestemoren så er han jo trygg på henne allerede - det jeg tenker på er mer at jeg er redd han skal få litt separasjonsangst ovenfor OSS - av at vi foreldrene "forsvinner" i to dager m. natten imellom. Men mulig jeg grubler mer over dette enn nødvendig! Når det gjelder språk så er det jo sant at dagmammaen kan ha på tv, ta han med i åpen barnehage osv. Og dersom vi kombinerer bestemoren med henne så blir det jo, som du sier, bare ca 3 dager i uka. Forresten flott for gutten din å få spansken inn med morsmelsken, det må være fint å bli tospråklig når man har slektstilknytning til et annet land. (Har du forresten bodd veldig lenge i Norge? Kan overhodet ikke gjette at norsk ikke er ditt morsmål, du skriver så godt norsk!)
Akasha79r Skrevet 20. januar 2011 #6 Skrevet 20. januar 2011 takk *rødmer* har bodd i Norge i ca. 8 år men jeg lengter etter Spania og solen. Spesielt i vinterhalvdelen, som er så mørk og trist og veeeeldig deprimerende. Du sier at gutten din er trygg på bestemor, da ser jeg ikke noe problem for at hun tar han med seg. Det er akkurat som å begynne å barnehage, det er alltid tøffere for foreldrene enn for ungene hehe vi er jo vant til å ha dem med oss HELE DAGEN LANGT og har kanskje gått hjemme i over ett år og bare passet på ungen. Hadde jeg vært deg så hadde jeg vært engstelig men hadde ikke tenkt på at ungen skulle få noe separasjonsangst. Så ja, språk blir ikke noe problem, bestemor er i boks. Jeg synes du bør "GO FOR IT"
lioness* Skrevet 20. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 20. januar 2011 hmm... kanskje du overbeviser meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå