Gå til innhold

Går det ann å ha for MYE melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 3 mnd spiser fortsatt hver 2. time hele døgnet... minst! Noen ganger oftere også. Han spiser bare en pupp av gangen og han tømmer den aldri. Jeg sitter nå å lurer på om han ikke får i seg den feite melka som kommer mot slutten? Andre som har opplevd lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har samme problemet her... Mest på høyre bryst... Jenta mi må hele tiden slippe brystet fordi trykket er så stort, og selv om jeg pumper ut litt først så er det fortsatt mye trykk... Ender med at hun får melka i vranga og hoster og harker. Etter måltidet kjenner jeg at det fortsatt er melk igjen. Er redd for å få brystbetennelse når hun ikke klarer å tømme brystet...

Heldigvis er det greiere med venstre bryst, så da får hun ihvertfall den feite melka derfra...

Hva med å prøve å pumpe ut litt før gutten din skal spise? Og hver andre time høres veldig ofte ut til en 3mnd gammel gutt... Er jo sånn det pleier å være de første ukene etter fødsel. Er vektoppgangen hans bra? Gulper han mye?

Skrevet

Har vurdert å pumpe litt før mating, men syns det virker så stress å gjøre dette før hver mating. Særlig siden han er en utålmodig type ;o) Men må kanskje prøve det... Men vil ikke det bare øke produksjonen enda mer? Hvor mye pumper du isåfall?

Lenge siden han ble veid, men han er ikke spesielt tjukk syns jeg. Skal til hs om en uke... Blir spennende å se da.

Takk for svar :o)

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen og trur du kan ha rett i at han sjelden kommer til den feite melka. Hvis du pumper så produserer du enda mer melk. For meg funka det å amme to ganger på rad fra samme pupp. Da rakk det ikke å bygge seg opp så mye melk til den andre gangen på samme pupp. Veit ikke om det er universelt, men det hjalp meg. Ingen av mine har tatt mer enn en pupp per måltid.

Skrevet

Skriv "for mye formelk" i google. Særlig det andre treffet, det fra ammehjelpen, er interessant.

Skrevet

Fra Ammehjelpen:

En nederlandsk ammespesialist har utarbeidet en egen metode for å hjelpe mødre til å få ned for stor melkeproduksjon. På engelsk kaller hun det ”Full drainage and block feeding method”, FDBF, på norsk blir det omtrent : ”hel tømming og blokkammings-metoden”:

1. Man begynner med å pumpe brystene så tomme som mulig. Det går an å håndmelke, men en dobbeltpumpe er mest effektiv. Det fylles på med melk hele tiden, så helt tomt blir det jo aldri.

2. Med en gang man har pumpet, legger man barnet til brystet, og lar det die fra begge brystene så lenge det vil. Dette vil antagelig få barnet til å sovne, mett for første gang etter å ha ligget til et bryst som ikke sprutet melken inn på høytrykk.

3. Resten av dagen ammer man etter barnets ønske, men deler opp dagen i tidsintervaller på for eksempel 3 timer. Man skal ikke pumpe brystene på forhånd da. De tre første timene ammer man bare på det ene brystet, de tre følgende timer på det andre osv. Dersom ikke 3 timer er lenge nok hvile for det andre brystet, kan man øke tidsintervallet med en time og se om det hjelper. I noen ekstreme tilfeller har mødre måttet amme et halvt døgn per bryst før det hjalp.

For en del mammaer er det nok å foreta "heltømming" av brystene en gang, mens andre kan ha behov for flere tømminger for å unngå melkespreng.

-------------------------------

Jeg måtte gjøre denne karusellen 3 ganger før det roet seg litt for meg (men hadde fortsatt 300 ml melk til overs hver dag) siden jeg hadde en overproduksjon på nesten 900 ml i døgnet :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...