Gå til innhold

Sparing til barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor sparer dere pengene til barna, på vanlig sparekonto eller aksjer/fond?

For tiden er det kun 200 kr i mnd jeg sparer til hver av dem, men med årenes løp vil jo denne summen øke.. Hvor får man best avkastning (?) for disse pengene? planen er å spare til hver av dem er 18 år, og pengene skal ikke tas ut før den tid, de skal gå til EK i egen leilighet/hus etc...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sparer bare 160,- i mnd til dem, men de har allerede nærmere 40.000,- hver på konto, i en alder av 3 og 5 år.

Når jeg får utdannelse og bedre betalt jobb skal jeg spare mer;)

Skrevet

Jeg sparer i aksefond, litt i utenlandske fond og litt i norske. Sparer på en konto som står i mitt navn, pengene skal fordeles til barna og gis i gave f.eks når de skal kjøpe sin første bolig.

Jeg sparer ikke i barnas navn, så nok eksempler på hvordan det kunne gå da jeg var tenåring selv. Uansett hva du tenker at pengene skal gå til får barna råderett over dem selv når de blir 18 år og da er det ikke sikkert de er enige med deg... Tror jo jeg skal klare å oppdra de til et fornuftig pengebruk, men noen av mine venner som fikk tilgang til sånne kontoer måtte bare bruke litt til russebuss, sydentur for å feire endt skolegang, en skikkelig harry bil osv. Slike ting mener jeg ungene får gå med avisen el.l for å finansiere, det er ikke det jeg sparer til ;)

Skrevet

Vi sparer 200kr i mnd i lavrisiko aksjefond. Hva pengene skal gå til og når de får dem ser vi an litt etter hvert, men ettersom det er vi som har spart dem opp til dem (det står ikke i ungenes navn) skal vi også være med å bestemme hva pengene skal brukes til.

Skrevet

Kontaktet dere bare banken da, fortalte hvordan sparing dere var ute etter, også fant de det beste for dere? med tanke på mnd sum og antall år??

eller undersøkte dere masse rundt?

Høres veldig bra ut med deg/dere som har tjent opp så mye på så kort tid. noe sånt jeg og er ute etter :)

Skrevet

Det var tilfeldigvis sånn at da vi skulle ordne med hus og huslån ventet vi førstemann og ble da anbefalt å starte sparing til ham og så bestemte vi selv hvor mye og hvor høy risiko, og så ble det startet månedlig sparing med tanke på at man skulle spare fram til barnet var omtrent 18 år... Undersøkte ikke noe mer rundt det egentlig...

Skrevet

Vi sparer på vanlig sparekonto i barnas navn. Vet det er dumt når de blir eldre, men pengene skal gå til moped når de er 16 og billappen til de blir 18, så mye er alllerede brukt opp før de begynner på høgskole og skal ha stipend og lån. Om det eventuelt blir noe igjen, skal dette gå til bil. Så når ungene er store nok til å jobbe litt selv, kan de spare bare på BSU til starttilskudd til egen bolig ;)

Skrevet

Vi sparer hele barnetrygden til vår datter. Vi setter over 500 kr hver mnd til en låst sparekonto i hennes navn, + 500 kr til et høy risiko aksjefond.

Vi valgte høy risiko aksjefond fordi det kan ha best avkastning over tid. Dette er IKKE noe vi kommer til å følge med på, vi bare lar det gå sin gang...Så får vi se om noen år hvor mye det har blitt :o)

Pengene kommer hun aldri til å få tilgang til. Etter hun har fyllt 18 år, kan hun signere på et papir som sier hun ikke får ha tilgang til kontoen.

Pengene skal brukes kun på henne, som feks bunad, bil lappen, bil, leilighet, utdannelse osv.

Vi sparer 1000 kr i mnd fordi dette er penger vi ellers ikke kommer til å "savne" . Kommer til å gjør akkurat det samme med alle barna vi får i fremtiden :)

Skrevet

en konto som står i hennes navn kan da ikke dere nekte henne tilgang til når hun blir myndig?

Skrevet

Barna burde vel og respektere foreldrenes ønsker om hvordan pengene skal bli brukt da. Sparing er jo noe vi gjør for å evnt gi dem en "bedre" start på voksenlivet..

Jeg kommer ikke til å godta at pengene blir "sløst" bort på tull ihvertfall..

takk for gode råd, da skal vi ta en tlf til banken :)

Skrevet

Vi sparer 750 kroner i mnd til jenta vår.Alt barnebidraget settes rett inn på konto og det kommer vi til fortsette med. Pengene kan hun bruke når hun skal konfirmeres og evt vil ha bunad og når hun skal kjøre opp for moped/bil.

Foreldrene gjorde det samme med alle oss søskenene og det har kommet godt med for å si det sånn!:)

Skrevet

Vi sparer 750 kroner i mnd til jenta vår.Alt barnebidraget settes rett inn på konto og det kommer vi til fortsette med. Pengene kan hun bruke når hun skal konfirmeres og evt vil ha bunad og når hun skal kjøre opp for moped/bil.

Foreldrene gjorde det samme med alle oss søskenene og det har kommet godt med for å si det sånn!:)

Skrevet

her spares det 500 kr i mnd til hvert av barna+ bursdagspenger og penger de får til jul,dåp,konfirmasjon osv. De får ikke tilgang til disse pengene annet enn til hus/leilighet. Tipper de vil ha rundt 150-200.000 hver når de er rundt 20 år. Alt annet dekker vi. De har også aksjefond,men det er det besteforeldre som har kontroll på:)

Skrevet

jeg er helt enig i at barna burde respektere dette, men det kan være forskjell på hva som er ønskelig og hva som er reelt. Og det handler ikke bare om oppdragelse. Noen arn blir narkomane, noen får kjærester som bestemmer alt for dem, noen blir spilleavhengige, og mange 18åringer er helt uenige med foreldrene om at sparing av alle midler er lurt. Spesielt om barnet har venner som også har penger mellom hendene. Blir formuen over 65000 (kan ha endret seg) kommer overformynderiet inn i bildet, og foreldrene har ikke lenger råderett over kontoen.

Man kan også miste retten på stipend av kånekassen, grensen for dette vet jeg ikke hva er, men den er vel ikke så veldig høy.

Sparer foreldrene i sitt eget navn kan NAV eller andre forlange at disse pengene blir brukt før de kan få økonomisk støtte.

Jeg ville selvfølgelig likevel ha spart, men det kan være greit å vite litt om konsekvensene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...