Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har dere begynt med etter fødsel? Noen anbefalinger? Føler ikke jeg finner noen som passer meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått satt inn hormonspiral og er kjempefornøyd med det så langt. Fikk satt den inn for fire og en halv måned siden og har fortsatt en del småblødninger, det kan visst ta en stund før det stabiliserer seg, men ellers ingen bivirkninger. Den er for øvrig ganske dyr da, så da det er greit å ha en plan om at du kan ha den sittende lenge. Kan evt sitte inne i fem år.

Skrevet

Jeg satt inn kobberspiral etter fødselen. Det var ikke vondt å sette den inn, litt frisk blod i innlegget første dagen. Så var det over. Fikk mensen som normalt mnd etter... og merker ikke noe til den. Det kostet bare 530 kr hos legen ;) Kan ha den i 5 år ;)

Skrevet

Legen tillot meg ikke å sette inn spiral siden vi trolig ønsker å få flere barn, så jeg prøver ut Cerazette. Det anbefales IKKE! Har blødd i 7 uker i strekk (noen få dagers opphold) og går rundt som en tikkende hormonbombe klar til hugg eller klar til krampegråt. Jeg har bestemt meg for å gi det en reell sjanse men snart er det over og ut hvis det ikke skjer en drastisk bedring! Hjelper ikke at det ikke er østrogen i denne pillen når det er proppfullt av andre skumle stoffer.

Skrevet

Har også satt inn hormonspiraol, og har ikke hatt noen plager med det. Var skeptisk til å begynne med, men gikk jo så greit å sette det inn.

Skrevet

Har også hormonspiral, og har (jubel), nesten ikke mensen. Litt rødlig utflod nå og da. VELDIG fornøyd!

Jeg skal ikke ha flere barn med det første, så det passer for meg. Ikke noe problem å bli gravid igjen etter den er fjernet (så fremt naturen vil). Hormonene virker (iflg legen) lokalt i livmoren.

Kobberspiral gir ofte større blødninger, så hvis du har hatt mye mens tidligere (som meg), så bør du ikke velge denne prevansjonen i flg min gynokolog.

En bekjent brukte kondom (litt uforsiktig kanskje) og har nå ufrivillig blitt gravid igjen. Ikke å anbefale hvis man ikke ønsker barn med det første.

Skrevet

Jeg begynte på cerazette, men hadde mensblødninger ca hver andre uke. Kunne av og til gå to uker mellom blødningene. Jeg brukte dem i ca tre måneder, da gadd jeg ikke mer.... Men jeg har hørt om mange som ikke engang har mens med disse pillene, så de må nok bare prøves for å se om de passer til deg.

Skrevet

Jeg er også usikker... Står mellom hormonspiral og NuvaRing, sistnevnte har jeg vært godt fornøyd med før.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

NuvaRing er jo greit, men skal ikke brukes under amming!

Er det farlig med spiral om man ønsker flere barn? Wuuut?

Skrevet

Det er bare tull at det er "farlig".. 'da ville de aldri ha satt inn dette:-) Men det er dumt å sette inn en spiral hvis man tenker på et nytt barn ganske snart.. fordi det er dyrt - først og fremst.

Det er også en viss infeksjonsfare forbundet med spiral, men hvis man er i et stabilt forhold (dvs at man ikke går rundt med kjønnsykdommer som feks klamydia uten å være klar over det), er det ikke noen fare.

Skrevet

Jeg å går på carazetta å har hatt mensen vær annen uke.. begynner å bli lei.. :S sitter å sier hele tiden at jeg skal gi det en sjans men vurderer å bytte men reagerte på vanlig p-piller så er ikke så mye mer valg men noen som har prøvd p-sprøyte/plaster?

Jeg har planer igjen om å bli gravid i 2012 så ikke mye vits med spiral og p-stav.

Viss jeg fortsetter å få mens vær annen uke da får jeg det når jeg skal gifte meg og det vil jeg ikke :o

Skrevet

Jeg prøvde også cerazette i noen mnd. etter fødselen, men blødde hele tiden og ble ekstreeemt ustabil. Hadde sett for meg ca. tre år mellom barna mine, og har en på 8 mnd. Er det dumt med spiral da? Vanskelig dette. Men alt er vel bedre enn å hoppe av i svingen :)

Skrevet

da tror jeg faktisk at jeg kommer til å slutte på de. for jeg har gått på de siden 6 ukerkontroll og gutten min er i dag over 4 mnd.

Hmm veit ikke helt hva jeg hadde gjort for jeg tenker viss du skal ha 3 år mellom de ca så må du jo ta ut spiralen om litt over 1 år for da er jo ungen ca 2 år og du skal jo bli gravid og gå 9 mnd med den nye lille i magen.. =) spørs jo å hvor mye det koster da. For jeg hadde tenkt på p-stav men fant fort ut at det var lite vist da jeg må ta den ut allerede om 1,5 år

Gjest poäng har fått baby <3
Skrevet

Jeg har kobberspiral. Har gitt opp prevensjon som inneholder hormoner.

Så langt fornøyd med k-spiral. Blødningene er omtrent som før. Blør ikke midt i syklusen som jeg opplever ved hormonbasert prevensjon.

Også er det fint å tenke at jeg ikke trenger å tenke på prevensjon. Den sitter inne i 5 år :) Betalte 350 hos fastlege.

Skrevet

Helt enig med deg poäng har fått baby <3. Hormoner er ikke bra i det hele tatt for min kropp, så her går det og i kobberspiral. Betalte det samme som deg for k-spiral, så synes det er MYE billigere enn piller. Rett inn, slipper å tenke på å huske piller eller noe. Tenker jeg på å bli gravid så er det bare å ta den ut. Ble gravid rundt samme dag som jeg tok ut den forrige. :)

Angående p-sprøyte, så endte jeg med å gå opp 30 kg på ett år med den, Har enda ikke klart å bli kvitt de kg. Men for all del, ikke alle som opplever vektøkning, men det er heller ingen uvanlig bivirkning av p-sprøyta. En annen ulempe med p-sprøyte er at om du vil bli gravid igjen, så kan det ta opp til ett år før hormonene er ute av kroppen når du slutter med p-spøyte. Eneste fordelen som jeg kan se med p-sprøyte er at man slipper mensen.

Skrevet

Bruker cerazette og er veldig fornøyd. Har ikke blødd noe og ikke merket noe til andre bivirkninger :) De trenger ikke å tas helt på samme tid hver dag. Husker du det innen 12 timer så er det bra nok. Synes det er litt greit da jeg ikke er helt vant til å huske på pillen lengre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...