Gå til innhold

minus 9 og sover ute...bør jeg ta henne inn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det fler som lar barnet sitt på 5-6 mnd sove ute nå når det er minus 9 grader?

Har akkurat kjent på henne og hun er varm i kinnene og nedi skinnposen.

Kan jeg la henne være ute, eller bør jeg ta henne inn. un har sovet ute i 2 timer, da hun sovnet var det minus 6.

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter litt på denne da jeg har lurt på det samme når det gjelder min på 9,5mnd.

Skrevet

Personlig hadde jeg ikke latt barnet mitt sove ute i minusgrader, uansett alder.. Men vet jo at det blir praktisert i de fleste barnehager, så når han begynner der må jeg vel bare finne meg i det...

Men er kanskje litt hysterisk jeg da...?

Skrevet

Nei, la barna sove ute når været tillater det! De har bare godt av det tror nå jeg. Men er det vind ville jeg vært mer forsiktig.

Og å ikke la barnet sove ute i minusgrader generelt tror jeg er mer skadelig! Barn har godt av frisk luft, så sover ikke barnet ute, er det viktig å ta det med ut når det er våkent i tilfelle!

Men som sagt, dette er jo et litt omstridt tema, og du vil få forskjellig svar også fra leger og helsepersonell. Men om du bare sjekker kinnene hennes jevlig, og de kjennes normale ut/ikke for kalde så tror nå jeg at hun ikke tar skade av det:)

Skrevet

Om det er snakk om et par timer må det være greit, så lenge barnet er godt pakket ned og beskyttet mot vær og vind. Når det er så kaldt som -9 er det nok også greit å bruke kuldekrem (må tas på ca 30 minutter før barnet skal ut).

Skrevet

Fikk veiledende råd om at barn under 6 mnd burde ikke sove ute i kaldt vær. Men at jeg kunne la bagen stå på et soverom med åpent vindu.. Godt kledd barn i bagen selvsagt :-)

Skrevet

Så lenge det er over 10 minusgrader og ikke sterk vind er det helt greit å la dem sove ute i vogna si, godt pakket inn i varme klær og poser såklart. Det er bare tull at frisk, kald luft er farlig for de minste babyene, sålenge det er varmere enn 10 minus har ihvertfall ikke jeg noen betenkeligheter med å gå på trilletur med lille på 4 mnd (og det har jeg gjort helt fra hun var nyfødt!)

Skrevet

Jeg ville vært forsiktig med å si at det bare er tull. Det er jo en grunn for at de har den anbefalingen og ikke bare for å være ekle mot småbarnsforeldre. Den kalde lufta KAN for noen barn gjøre dem disponert for astma og andre lungesykdommer. Dette kan komme når ungen har blitt flere år gammel, altså trenger man ikke å se symptomer på det med en gang.

Men anbefalinger er bare veiledende. Man må selv se hva som virker fornuftig for sin unge, og følge sin egen magefølelse. -9 kan føles ganske anderledes forskjellige plasser i landet, avhengig av vind og luftfuktighet.

Skrevet

JA JEG HAR VERKEN LEST ELLER FÅTT NOEN ANNEN ANBEFALING ENN AT GRENSEN GÅR VED - 10!! (beklager capslock, var ikke med overlegg :-)) og vet at én offentlig person har sagt - 5, men da må jo halve Norge holde seg inne hele vnteren :-)

Vi har vært ute nesten hele vinteren, han er nå 7 mnd og har vel vært forkjølet tilsammen 5 netter!

Skrevet

Jeg har en skikkelig vognunge som nekter og sove inne. bor i kaldeste nordnorge så her må hun bare sove ute.

Når det er på det kaldeste setter jeg vogna inn i garasjen og lar porten stå på gløtt.

Får hun ikke sove i vogna så sober hun ikke at all!

Hun har ikke tatt skade av det, så lenge barna er nedpakket og er varm og ikke får iskald vind inn i vogna så går det nok bare bra.

Med -9 ville jeg ha hatt et helseteppe over åpningen på vogna så det ikke kommer så skarp luft inn til babyen =)

Går nok bare godt skal du se ;)

Skrevet

Ikke la de sove ute om det er mer enn -10 grader ute, er den anbefalningen vi har fått :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...