Gå til innhold

baby på ca 5 mnd, hvor ofte spiser de på natten ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg ammer hver 2-3 time fra han legger seg rundt kl 19 til han våkner igjen på morningen. Jeg syntes dette begynner å bli litt slitsomt, han var 5 mnd den 12 januar. Vurdere å begynne å prøve med litt grøt på kvelden å se om han da ikke spiser like ofte på natten, men jeg får så dårlig samvittighet. De anbefaler jo å fullamme til minst 6mnd.

Hva mener dere? å hvor ofte spiser deres ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min får mme på flaske, har sovet hele natta siden han var 4 uker (ja jeg vet, vi er heldige). Poenget er at du skal ikke ha dårlig samvittighet for å gi grøt, om noen uker skal gutten din begynne med grøt uansett, hvorfor vente når han våkner så ofte om natten?

Skrevet

Her er jenta 4,5 mnd. Hun våkner to ganger om natta for flaske. en gang i elleve-tolvtida og en gang rundt fire. Vi står opp sju. Vi har prøvd grøt en gang ( bar en skje ) og opplevde ikke forskjell - litt mer uro kanskje, men det er fordi hun generelt sliter litt med magen .. men jeg tenker det er verdt å prøve for dere :) gradvis tilvenning for eksempel. :)

Skrevet

ja hvorfor jeg skal vente, jeg vet egentlig ikke. Jeg har ammet så ofte hele veien å føler det blir ett nederlag å ikke klare å fullamme til 6mnd som er anbefalt. Det har nok litt med at jeg ikke fikk til ammingen med nr 1 å derfor denne gagen vil gjøre det helt etter "boken" om dere skjønner?

Ja jeg tenkte å begynne med gradvis tilvenning.

han legger foresten fint på seg, var 8,2kilo og 66,5 cm idag så det er mulig han bare drikker på natten for kosen sin skyld..

Skrevet

Les dette: http://www.babyverden.no/Nyheter/Anbefaler-fast-fode-for-seks-maneder/

Kjenner jeg rett og slett blir litt provosert av de relativt strenge retningslinjene som gjelder her i Norge, slik at vi som mødre skal få sååå dårlig samvittighet bare vi avviker en smule fra det som står skrevet i en bok!! Ærlig talt, dersom ungen din spiser så ofte, og du vet det ikke er snakk om økedøgn, hvorfor skal du da nekte han mer mat?

Mener ikke å høres sint ut, forstår at du har satt deg dette som mål, men jeg ser ikke problemet med å innføre fast føde dersom han er interessert.

Gutten vår er nå 4 måneder, og vi har startet opp med grøt på ettermiddagen, og har en så mye mer fornøyd unge nå! Før vi startet med grøt spiste han annenhver til tredjehver time på dagen og natten, og hver time på kvelden. En kan jo ikke leve slik! Han spiser fremdeles to ganger på natten, men er myyyye roligere på kvelden, og smiler stort sett hele dagen lang!

Halvparten av barna i barselgruppen min har begynt med grøt, og to til fikk beskjed om at de burde vurdere grøt pga dårlig vektoppgang. Helsesøster anbefaler grøt fremfor erstatning etter 4 mnd.

Det er IKKE et nederlag å ikke fullamme til 6 måneder, det viktigste er hva som er riktig for DITT barn! Om det er å vente til etter 6 måneder, eller å begynne før, vet du som mor best! :)

Skrevet

takk for svar :) han spiser hver 3 time på dagen også. han er en blid og fornøyd gutt å han virker ikke sulten mellom måltidene. Det virker som det funker fint for han slik det er, det er derfor jeg også er litt tilbakeholdende, men mor skal jo også føle seg noelunde uthvilt etter en natt hvertfall.

han legger jo veldig godt på seg så på vekt er det ikke noe som skulle tilsi at han trenger mer, men nå er det jo bare 3 uker til han er 6mnd.

tror vi starter med en rolig tilvenning. har kjøpt risgrøt fra 4 mnd, skal blandes med vann. så kansje han får seg en smak allerede ikveld :)

Skrevet

Gullet mitt blir 6 mnd 4. februar. Fremdeles vil hun ha mat som regel 3 ganger etter leggetid(i blant 4). Legger henne forresten ca 18.30-19.00 hver kveld. Hun er klar for å stå opp tolv timer etter det.

Som oftest er det slik: Hun merker når jeg legger meg og vil da ha pupp i 22-23 tiden. Det er veldig greit slik at jeg får fylt henne litt opp. Så er det ofte mating igjen ca ca 01-02 og 04-05. Så våkner hun god og sulten igjen 06.30-07.00

Helsesøster anbefalte meg å begynne å gi henne smaksprøver like før hun var 5 mnd gammel siden hun da kanskje sov bedre. Og jeg gir henne nå to grøtmåltid for dag nå(ikke fulle porsjoner enda). Selv om hun får to grøtmåltid for dag og vil ha pupp hver andre time på dagen ca, så sover hun ikke hele natten. Men det jeg kan si er at hun sovner bedre etter hver nattamming. Før kunne hun ligge og surre en time etter amming på natta.

Og du.... ikke ha dårlig samvittighet hvis du ikke fullammer til han er 6 mnd. Selv om han eventuelt nå begynner å få smaksprøver og til slutt får et helt grøtmåltid på kvelden, så vil han likevel få masse morsmelk av deg ellers.

Lykke til!

Skrevet

tusen takk for mange fine svar :) jeg har fått summet meg litt og hørt på pappaen som var enig med dere å lille har no akkurat lagt seg med 4 små skjer med grøt i magen. Han likte det veldig godt.

Så da håper jeg han etterhvert klarer seg med hvertfall litt mindre mat på natten.

Skrevet

Det jeg hadde gjordt om jeg var deg var å gi velling på kvelden.. Dette er mye vanligere i Sverige enn i Norge.. Du kjøper Nestlé 4mnd risgrøt og blander litt pulver i en flaske med mm/mme og rister.. Dette blir da en tynntynn grøt som kan drikkes og legger seg tungt og godt i magen for natten..

Du får kjøpt egne tuter til flaskene for velling.. Avent har en med en strek på istedenfor hull.. Du får de ikke på butikken tror jeg, men du må gå i barnebutikker..

Jeg ga velling til min eldste datter hver kveld fra hun var 4 mnd, og da spiste hun bare 1 gang ila natten og mor fikk søvnen sin..

Lykke til!!

:)

Skrevet

Begynte med grøt ved 4 måneder pga hyppig nattamming og far gikk inn ved våkninger. Bestemte oss for at hun ikke skulle få mat før 04.30. Når vi var oppe to porsjoner grøt og et middagsglass ved ca 5,5 mnd begynte hun å svoe rundt av seg selv (18.30-ca 07). Tok få dager før hun justerte seg og spiste nok på dagen slik at hun ikke var så sulten på natten. Nå ammer jeg i tillegg ca 5 ganger per dag

Skrevet

han sover enda på vårt rom og på min side så det er godt mulig at det også er en del av problemet, at han kjenner melkelukten fra meg eller noe slikt når jeg prøver å roe han ned.. For han er jo stuptrøtt å spiser ikke så veldig mye før han igjen sovner men våkner igjen etter 2-3 timer, somregel etter 2 timer.

kansje vi også skal prøve å etterhvert legge han på sitt rom å se om det vil hjelpe

Skrevet

Vi begynte å gi tillegg når babyen var 3 mnd. Etter samråd med HS pga for lite vektøkning. Det reduserte ikke natteammingen. Ved 4 mnd så begynte vi med grøt om ettermiddagene og etter noen uker gav vi grøt både morgen og kveld. Jeg har like fullet ammet jevnt gjennom natten.

Først nå når barnet nærmer seg 6 mnd har det redusert seg til bare en 2 - 3 ganger m amming fra leggetid til vi står opp. Så å gi grøt, velling eller mme gir ikke nødvendigvis søvn sammenhengende hele natten... Jeg håper nå som barnet får mer og mer mat i løpet av dagen, at det gir lengre søvnperioder.

Skrevet

ei det er ikke sikkert det gjør det, men det er verdt ett forsøk. han nærmer jo seg 6mnd så å spise nesten hver 2 time natten igjennom tror jeg ikke han trenger

Skrevet

Spent på hvordan det gikk i natt jeg nå, hehe;)

Ser noen anbefaler velling, men jeg mener det ikke kan være nødvendig når ungen er så gammel. Velling brukes mye i Sverige, som nevnt over, men det blir da ofte gitt fra ungen er 3 måneder:)

Som tidligere nevnt, spiser gutten min fremdeles en gang i løpet av natten, men før vi begynte med grøt var det ca 3. Er ikke alltid en merker forskjell etter de første smaksprøvene, men vil tro det vil begynne å merkes når ungen er oppe i en halv porsjon:) Var ihvertfall slik her. Og nei, det er unødvendig at en unge skal spise annenhver time når han nesten er seks måneder, det er jo bare tull, og gjør mamma trøttere enn nødvendig, vil jeg tro;)

Skrevet

dette er jo bare bare tull!!!er du klar for at den nyere forskningen viser at det er mye bedre ä introdusere fast föde ved fir emnd, forebygger energi, gir mer tilstrekkelig med vitaminer og energi, gjör barnet mindre kresent osv osv. för var det jo anbefalt ä fullamme 4-6 mnd. altsä, har man litervis med melk og det er nok ä bare amme, sä vär sä god, men det er jo virkelig ikke ofte det er slik. de fleste trenger jo litt mer ettersom de blir större. min helsesöster sa bare "ja selvfölgelig burde du begynne ved 4 mnd, det er uhyre sjeldent vi har babyer her som ikke har begynt ved 4 mnd" . jeg har ikke nok melk, men hadde begynt med fast föde ved 4 mnd uansett. han er nä 5 mnd og en uke og jeg gir full posjon gröt morgen og kveld, pluss litt frukt og tillegg pä flaske, og litt smakspröver pü middag. ammer för hvert mältid. det er jo helt tydelig han trenger mer när han er sä mye vüken pü natten, min väkner kun en gang, kl 06 00 for mat og sä sover videre. er jo meningen de skal kunne sove i lange perioder när de er sä gamle, og dersom de ikke gjör det men vükner sä ofte av sult sä mä man da for guds skyld gi mer mat, sü de slipper ä väre sä ofte sultne, men isteden kan holde seg gode og mette i timesvis. nei det der mä du glemme, for noe tull!!!!

Skrevet

det gikk ikke så bra, han sovnet fint kvart over 7 når pappaen la han men våknet kl 20 og var da våken helt til kl 23.30 da var han stuptrøtt å måtte vugge som bare det for å få han til å sovne. så våknet han hver 3 time frem til kl 7 da skulle han stå opp, så dagen idag har ikke vært så super god. Han har vært veldig trøtt å sutrete. Han er jo tross alt vant til å sove fra ca 19 til 08-09(med amming hver 2-3 time)

Det kan hende han reagerte på grøten, ja jeg regner ikke med å merke noe forskjell før han spiser en del mer son som du sier Corerith :)

Velling føler jeg ikker er vits å starte mer da jeg da tenker at vi muligens vil få ett problem om noen uker når han da skal starte med grøt.

Han la seg rundt 20 idag å sover enda, ville ikke ha noe særlig grøt, 1 liten skje fikk han vel i seg tilsammen, men regner med det går seg til etter litt tilvenning :)

å ja jeg regner nok med å kansje måtte amme 1-2 ganger om natten selv om han får grøt på kvelden, men det er jo veldig levlig :)

skal oppdatere underveis om hvordan det går :)

Skrevet

Helt enig!:D

Tar nok en stund før du merker forskjell ja, ta tiden til hjelp:) Finnes jo ulike typer grøt dersom han ikke tåler den du bruker nå også:) Vi har begynt med frukt på dagen også, er 4 mnd og 1 uke, spiser fremdeles 1-2 ganger på natten, så vet ikke hvordan dette skulle gått dersom jeg ikke ga grøt, hehe;)

Skrevet

takk for svar.

Igår kveld ble helt lik som dagen før, sovnet fint når han la seg, sov 1 time, å holdt det da gående til ca 24, før han sovnet igjen. tror jeg ammet han 2 ganger(kan jo hende jeg har ammet noen ganger i halvsøvne men tror ikke det) fra kl 24 å frem til han sto opp kl 09.00 så det var jo ikke så ille.

Ja jeg får prøve noen dager til med grøten å se og om det fortsetter som dette får jeg prøve å bytte grøt, men det er nok en tann på vei så det kan godt hende det er den som plager han på kvelden.

Ja tenkte å få igang smaksprøver på middag etterhvert, når vi har kommet opp i fullporsjon med grøt på kvelden å ting går fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...