Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det vanlig? Jeg er litt usikker på om jeg skal be legen om å sykemelde meg ut rugetiden? jeg jobber i barnehage og det kan til tider være travle dager . Samtidig bli det veldig lange dager hvis jeg bare går hjemme. Det er ingen på jobben som vet at jeg holder på med ivf , de tror jeg har vert hjemme med vond rygg. hva gjør dere andre i rugeperioden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har faktisk tenkt å jobbe redusert. Setter Utrogestan 3 ganger om dagen, og der skal man faktisk ligge i en halvtime etterpå. Har en fastlege som er svært forståelsesfull med IVF-prosessen og gjør som jeg sier ;-)

Du må kjenne på det selv. Men barnehage og ruging er nok ikke helt god match.

Gjest Kristin'83
Skrevet

Hei HI.

Jeg er i samme situasjon som deg. Jobber også i bhg. På småbarnsavdeling. Men i min bhg vet alle hva jeg går gjennom.

Jeg va gjennom 1. IVF-runde i nov 10, og da var jeg på jobb alle dagene, minus de opplagte (uttak og innsett).

1. runde ble negativ for oss, og jeg kan ikke annet enn å lure på om det er min feil som kjørte på på jobb.

En kan liksom bli enig med seg selv, og andre på jobb om å få litt ekstra hjelp til tunge løft ol, men en vet jo alle at det i en hektisk bhg-hverdag er lettere sagt enn gjort. En skal liksom bare alltid ;)

Jeg skal på UL neste onsdag, og jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg skal kontakte fastlegen min i rugeperioden el ei.

Det er så vaaanskelig!! :/

Du ble vel kanskje ikke klokere av mitt svar, hehe, men jeg håper at du får noen svar på tråden din som jeg også kan dra nytte av ;)

Masse lykke til med valget ditt, og med hele prøverørsprosessen! :)

Skrevet

Hei, Lis@mor.

Nei, det er i min oppfatning ikke vanlig. Noen gjør det slik, men svært få leger vil si at det er noen medisinsk grunn til å være sykmeldt i rugeperioden. Etter innsetting er det rent fysiske prosesser som avgjør om egget fester seg, og så lenge man bruker sunn fornuft og følger legenes anvisning om hvordan man skal forholde seg i rugeperioden (spise og drikke og leve som om man var gravid, unngå altfor tøff trening med mye hopp, tar det man skal av medisiner etc) er det ingenting man kan gjøre for å påvirke utfallet.

Så er det noe annet hvordan man opplever det hele psykisk, og jeg tror mange sykmeldinger i rugeperioden henger sammen med hvordan man opplever prosessen, og at man eventuelt har et ønske om f.eks å jobbe redusert.

Dette må du kjenne på selv - men medisinsk sett (under normale omstendigheter) så er det ikke grunnlag for sykmelding å være i rugeperioden i et IVF-forsøk. Det er langtfra alle leger som er villige til å gi sykmelding på det grunnlaget, min fastlege er en av de som ikke gjør det. Er det andre grunner til at man trenger sykmelding (i tillegg til selve forsøket) så stiller saken seg selvsagt annerledes.

Jeg er nå igang med forsøk nr. 11. Vet to av forsøkene var jeg sykmeldt 20-30% i rugeperioden pga en jobbsituasjon med mye overtid, stress og en svært negativt innstilt leder som i liten grad var villig til å hjelpe meg å legge tilrette for en normal arbeidsdag. Denne gangen vil jeg heller ikke ha sykmelding i rugeperioden. Jeg skulle gjerne ønske meg fri, og tror det ville ha vært godt for meg, men jeg kan ikke med hånden på hjertet si at det finnes medisinsk grunnlag for en slik sykmelding i mitt tilfelle.

Skrevet

Jeg har også oppfattet det slik at det ikke skal utgjøre noe forskjell på å være sykemledt eller ikke. Men om man føler seg "helt på felgen" eller har andre ting i tillegg så forstår jeg at man kan trenge det.

Jeg har jo ingen erfaring om hva som kan fungere, men selv har jeg brukt 3 dagers egenmelding ifbm uttak/innsett og siden jeg hadde over to ukers avspasering har jeg tatt ut 2 dager nå. Dette fordi jeg uansett trengte en pause da jeg har hatt en ekstrem jobbsituasjon i lengre tid og jobber overtid nesten hver dag. Vi er IA bedrift, så kunne ha brukt egenmeldingen hele uken, men følte det var å utnytte systemet, siden legene ikke nevner noe om at man skal holde seg hjemme. Så da ble det avspasering på meg.

Når jeg begynner å jobbe på mandag er jo det 5 dager etter innsett og spiren har forhåpentligvis festet seg eller det er rett rundt hjørnet, og da skal jo det ikke være noe forskjell på å jobbe i den uken som i f.eks uke 9. Det eneste jeg skal prøve på, er å bare jobbe 8 timer og ta meg en timeout noen ganger for dagen. Noe som jeg burde gjøre uansett :-)

Lykke til videre :-)

Skrevet

Jeg har sett Lindenberg på CFC svare pasienter som spør, at de bare kan gå på jobb så fremt de ikke har en veldig tung og stressende jobb. Det er jo litt forskjell på å sitte på kontor og det å jobbe i en barnehage. Jeg jobber i en 2. klasse på en stor skole, og det er langt fra en rolig jobb. Mye stress og løping hele dagen. Så jeg skjønner deg godt. Spør hva fastlegen din mener. Jeg har fått beskjed om å ta det med ro og får blant annet ikke løfte. Ser ikke hvordan jeg skal få det til med den jobben jeg har. Jeg blir sykemeldt i rugeperioden, men det er stort sett av medisinske grunner. Kommer til å bli sykemeldt hele svangerskapet hvis jeg blir gravid. Så da satser jeg på at siste arbeidsdag på 1.5 år blir i morgen;-)

Skrevet

Takk for svar. Jeg har nå bestemt at jeg går tilbake på jobb på mandag.

Gleder meg til å treffe alle småtrollene igjen :-) Jeg får bare prøve å ta det litt rolig .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...