Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann. Gutten vår er 9 1/2 mnd nå og jeg har pappa-perm til midten av mars. Vi har søkt barnehageplass på vanlig måte gjennom bydelen, men:

- er det på tide å bli stressa fordi vi ikke har fått plass/svar enda?

har hatt den ringerunden for å sjekke opp i hvordan inntak fungerer og hvem som eventuelt har ledig plass i dag og det er jo ingen svar å få. Bydelen vil ikke si hvilken plass vi står på fordi det kan skje endringer. Kommunale barnehager henviser bare til bydelen, det samme med private.

Vi jobber begge to så slingringsmonnet er ikke veldig stort i forhold til tid så vi må ha en løsning før august. Er det riktig at ingen bhg tar inn barn før de er 1 år, altså 11 mnd er uaktuelt?

Noen som har tips til fremgangsmåte? Bydelen er vestre aker i Oslo.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142810458-hvordan-l%C3%B8se-kabalen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må dere kansje få dere dagmamma frem til at dere får barnehageplass, eller om det er noen i familien som kan passe mens dere er på jobb.

Men jeg vet det er noe regler på når man har krav om bhg plass, husker ikke helt reglen for det, men er noe slikt at de må være født eter en viss mdn for og ha rett på bhg plass året etter

Gjest Filifjonka

Det er vel vanlig med søknadsfrist for barnehageplass sånn i februar-mars. Etterpå foregår hovedopptaket, og de som da får plass får fra august. Her hvor jeg bor får man svar i april-mai vanligvis. Dette gjelder da plass fra midten av august.

Det er ofte veldig vanskelig å få plass midt i året. Barnehagene kjører ikke med ledige plasser, det er jo rent tap, derfor vil du da være avhengig av at et annet barn slutter i barnehagen.

Her hvor jeg bor fins det barnehager som tar inn barn som er yngre enn ett år. Jeg har aldri hørt at det er noen regel på at barnehager ikke gjør det. Men det finner du enkelt ut ved å sjekke vedtektene. De bør ligge på nett, se på kommunens hjemmesider.

Mitt tips til fremgangsmåte blir å starte jakten på en pålitelig og god dagmamma allerede nå.

Du har krav på barnehageplass fra august. Når man søker før 1. mars, er man med i hovedopptaket der plassene for august blir fordelt.

Utenom hovedopptaket er det ikke så lett å få en ledig barnehageplass, for da er det bare ledig dersom noen slutter eller dersom det åpner en ny barnehage.

Vi har også vårbarn født 2009. Etter at den betalte permisjonen var ferdig tok vi litt ubetalt permisjon hver og deretter fulgte jo sommerferien, og mini begynte i barnheagen i august, 16 måneder gammel.

Du kan ta en ringerunde til familiebarnehager i bydelen din, for det er oftere at det er noe ledig der. Evt kan du lete etter dagmamma eller kanskje dere har besteforeldre som har mulighet til å trå til i en periode. Eller så må dere forlenge permisjonen litt med en periode uten lønn. For mest sannsynlig får dere ikke barnehageplass før i august.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...