qtpie Skrevet 20. januar 2011 #1 Skrevet 20. januar 2011 Vi har nok gjort noe dumt. Har hatt det for oss at barn sover med bleie om natten lenge etter at de slutter med bleie om dagen. Gutten vår sluttet med bleie når han var 2,5 år. Men vi fortsatte med bleie om natten. Tiden har flydd og nå er han 3,5 år. Vi har hele tiden sagt at han kan slutte når bleiene er tørre på morgenen, men det skjer jo aldri. Slutter vi nå, vil han selvsagt tisse i sengen. Vi har tisselaken, så vi kan jo godt slutte hvis det er slik man avvenner? Eller burde vi vente til bleiene er tørre på morgenen ? Noen som har noe gode råd til oss? Han er jo så stor nå, og han sier selv at han ikke vil sove med bleie.
temine Skrevet 20. januar 2011 #2 Skrevet 20. januar 2011 Hos oss var det slik at bleiene ble tørre på natta, og da slutta vi. Om bleiene ikke er tørre på natta etter 1 år som tørr på dagtid, ville jeg prøvd meg uten. Lite drikke etter middag, tisse før han leger seg. Ta han opp for å tisse når dere legger dere, og se hvordan det går. Ikke la han sove for lenge på morgenen, opp å tiss:) Evt. prøv med en slik bleieavvenningstruse. Lykke til!
qtpie Skrevet 20. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 20. januar 2011 Høres fornuftig ut. Tusen takk for svar. Vi prøver uten. Han vil jo våkne når/hvis det blir vått, så da får vi bare ta den jobben som følger med.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #4 Skrevet 20. januar 2011 Vi hadde samme problemet. Men bestemte oss bare for å kutte bleia en kveld. Vekket henne ikke for å gå på do, og reduserte ikke drikka. Syns de må få det de trenger å drikke. Noen uhell ble det, men det var egentlig enklere enn jeg hadde trodd.
lille sprelle Skrevet 21. januar 2011 #5 Skrevet 21. januar 2011 Ser ingen grunn til å slutte med nattbleie før nærmere skolealder om den ikke er tørr på morgnen. (OG jeg er for tidlig bleieslutt forøvrig, mitt barn var dagtørt rett over 2 år). La barnet få "fri" om natten!
pusseluskan Skrevet 21. januar 2011 #6 Skrevet 21. januar 2011 Må si meg helt uenig med "lille sprelle". det er faktisk et stort problem i dag at mange barn ikke er tørre om natten når de nærmer seg skolealder.I mange andre land i Europa slutter barn med bleier mye tidligere enn her i Norge,vi er vel litt for godt vant med billige bleieavtaler. Helsesøster hos oss fortalte at barn i Finland vanligvis er tørre når de er 2 år. Barn som bruker tøybleier er også tørre tidligere enn barn som bruker vanlige bleier(vi bruker vanlige bleier). Jeg syns det er trist med barn på 5-6 år som fremdeles tisser seg ut om natten.Et uhell i ny og ne er jo helt greit,men selvfølelsen vokser hos barnet når det er tørt om natten.Har ei jente på 2 år,hun har begynt å gå på do om dagen,hun syns det er gøy og er stolt når noe kommer i do.vi satser på å få henne helt tørr i løpet av sommeren. Syns det ville være trist dersom hun skulle trenge nattbleie når hun er 5 eller 6 år og kanskje skal sove borte.. Flaut spør du meg. saken blir jo en helt annen når det er noe galt med barnet slik at det tisser seg ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå