Gå til innhold

hva savner dere av oppfølging fra helsesøster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

lurer på hva dere som mødre til premature har syntes har vært mangelfult av oppfølging på helsestasjonen?

er det noe her som har opplevdes som spesielt vanskelig?

er det noe dere mener helsesøster har hatt for liten kunnskap om?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg holdt meg unna helsestasjonen, de hadde ikke peiling på noen ting. Takke meg til Habilitering og leger som kan tingene sine ;)

Skrevet

Kan du være mer spesifikk på hva du mener helsestasjonen ikke har kunnskaper om?

Hva mener du de burde vært bedre på og burde bidratt med ifht deg og barnet ditt?

Har planer om å skrive en oppgave om temaet.

Skrevet

OI!

Dette er et ganske sensitivt tema for mange av oss prematurmødre, tror jeg! Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men helsestasjonen ble til et "ikke-sted" frem til jeg tok tak i saken selv, og byttet helsesøster!

- Helsesøsteren vi fikk, hadde aldri hatt et prematurt barn.

- Hun kom på hjemmebesøk, og hadde nok aldri vært hjemme hos noen med O2 før(forstår det), og stod på slangen til dattera mi!

- Nå vi stilte et spøsmål, ble vi svart med et spørsmål tilbake "hva synes du?"

- Fokus på vekt i forhold til jevngamle(!) Når fokus bør være på vekt ifh til høyde.

- Jeg fikk beskjed om at jeg nok ikke burde være med i noen barselgruppe, da de barna ville være ganske mye større enn vårt.

Det jeg savnet var en helsesøster med prematurerfaring. De burde kunne vite hva de ulike "typiske" skadene de premature har/kan få. Vår første helsesøster visste f.eks ikke hva bpd var.. noe som er ganske vanlig på de alle minste.

Alt bunner vel i mangel på erfaring! Jeg tenker at det kanskje burde være et team av helsesøster pr stasjon som har ansvaret for de premature..og ikke "hvem som helst"!

Vi byttet helsesøster, og har bare positiv erfaring etter det. Ikke alt hun vet svaret på, men da sjekker hun alltid opp først, og gir meg svar kort tid etter! Fantastisk dame! Jeg kan også ringe/maile henne når som helst, og hun svarer meg, og sjekker opp det jeg lurer på.

Det er mye som burde vært anderledes på norges helsestasjoner!

Skrevet

Så flott svar, Thea! Du har mange spennende tanker.

Tusen takk!

Synd at du måtte erfare det du nevner mht den første helsesøstra, d skal ikke være slik. Og mangel på erfaring er ingen unnskyldning. Et minimum av kunnskap ifht prematuritet, senskader, korrigering av aldre etc skal man kunne forvente.

Lykke til videre både til deg og Lotte

Mottar gjerne flere svar fra dere andre her inne!

Skrevet

Er kjempeglad jeg ikke var førstegangsfødende, og også kjempeglad for den "opplæring" og info vi fikk på kuvøseavdelingen før vi dro hjem, for da vi kom hjem ble oppfølgingen mye dårligere enn forventet.

To positive opplevelser:

Fysioterapeut:God oppfølging, hun fulgte godt opp utifra at jenta er premature.

Vekt: Veide ofte i starten, noe de pirka veldig på at vi måtte gjøre, selv om hun fikk mme og vi visste hva hun fikk i seg, og at hun var helt frisk og rask ellers (hadde heller ingen komplikasjoner eller trengte pustehjelp eller noe..) Jeg syntes det var litt i overkant mye veiing da, men.. er eneste de virkelig la seg i selen for å få gjennomført.

Ellers :

- vekt og lengde sammenlignet med fullbårne hele tiden.

-fikk fortalt at hun var veldig liten. Noe som kunne stemme om hun hadde vært fullbåren... jeg korrigerte henne, og jo- jeg kunne jo ha rett i det, sa hun da...

- tror hun var 3 uker korrigert da de lurte på om hadde begynt å prate...! Jeg sa da at det jo var tidlig. hadde hun vært fullbåren kunne man vel vente dette om etpar uker eller så.. joda, jeg hadde vel rett i det også sa helsesøster så..

-har vært hos forskjellige helsesøstre fra gang til gang, kun to av helsesøstrene var forberedt på at hun var premature...

-har to tette- 16 mnd mellom, så virker som de ikke er så nøye denne gangen- hjemmebesøket tok vi på helsestasjonen andre gang vi var der å veide,(veide jo ofte i starten), ikke var jeg forberedt - og ikke hun heller...

Vel.. i det hele tatt.... virker som om alle har vært uforberedt, alle har liksom skyflet under teppet at hun er premature, Med unntak av to besøk der har jeg måttet minne dem på at hun er premature- men da har de liksom ikke syntes det var så viktig har jeg inntrykk av.. for å dekke over at de ikke har nok kunnskap om det har jeg fått inntrykk av..

De to gangene jeg virkelig har lurt på noe har jeg ringt kuvøseavdelingen "vår" og fått gode svar...vurderte ikke helsestasjonen en gang, etter vår erfaring derfra...

Skrevet

Hei anonyn

Er helt enig med Thea i at du tar for deg et følsomt tema her, så vi prematurmødre har mange tanker om ulike erfaringer med. Jeg undres over at du ikke skriver litt om deg selv, hva du studerer og signerer med navn dersom du ønsker såpass personlige opplysninger og erfaringer fra mødre, spesielt hvis du skal bruke dette som grunnlag i en oppgave på studiet!

Skrevet

hehe, ja det har du rett i. skjønner at du stusser litt.

poenget er at jeg ikke har tenkt å bruke dette at jeg "fisker" litt på dette forumet som en metode i oppgaven jeg skal skrive (litt på kanten ifht godkjente metoder..)

men kan godt skrive litt om meg selv. er selv mor til premature tvillinger og hadde selv nokså god oppfølging av helsesøster, men ble kjent med mange på nyfødtavd som ikke opplevde god oppfølging av helsestasjonen, så er bare ute etter å se om dette er noe som går veldig igjen. jeg går helsesøsterutdanning og er på bakgrunn av å selv være "prematurmor" opptatt av hvordan disse blir oppfulgt i helsestasjonen. og ønsker selvsagt å gjøre en god jobb når jeg er ferdigutdannet.

uansett hvilke svar jeg får her inne kommer jeg til å skrive om premature i oppgaven. dette var mer for å bekrefte/avkrefte om de temaene jeg vurderer å skrive om var aktuelle! :-)

tusen takk til dere som har svart!

Skrevet

takk for svar!

godt at du har fått gode svar fra kuvøseavdelingen når det var mangelfull oppfølging på helsestasjonen.

lykke til med jenta di!

Skrevet

Så flott at du skal sette fokus på helsesøster og premature.

Jeg har en gutt født i uke 29. Helsesøster har jeg veldig god erfaring med; det hun ikke kan svare på sjekker hun opp. Helsesøster har vært behjelpelig med å kontakte PPT, fysioterapeut, søke om prioritert barnehageplass etc. Dette er likevel med initiativ fra meg. Kanskje det kunne vært utarbeidet en egen prematur-sjekkliste som helsesøstrene gikk gjennom når de fikk inn et prematurt barn slik at disse tingene ble tatt opp automatisk. Jeg savner også informasjon om støtteapparat for foreldre til premature barn.

Lykke til med arbeidet :)

Skrevet

Takk for info! Jeg er sikkert litt på "tå hev" ennå,som prematurmor, som du sikkert selv erfarte blir man sliten av sykehusopphold med leger, pleiere og andre som hele tiden er "mellom" deg og barnet , og som alle har en mening om hvordan du som mor bør gjøre ting ( Og dette er selvfølgelig til barnets beste, men for meg var det slitsomt ). Positiv til at du som prematurmor og kommende helsesøster tenker å skrive en slik oppgave! Jeg har vært heldig med helsesøster, hun er ikke dreven på premature men er flink til å sjekke opp, og hun kom på besøk mens vi ennå var innlagt på NI. Det jeg savner er en bedre organisering innad på helsestasjonen. Vet at flere helsesøster har erfaring med premature der jeg går, men det er ingen rutine for at de da følger opp premature senere. Ved større helsestasjoner bør det vel være mulig og samle litt spisskompentanse. Med et barn som skulle skjermes mot smitte føltes det meningsløst og måtte troppe opp hver uke gjennom vinteren for veing. Så jeg savnet en så enkelt ting som utleie av elektronisk vekt, så jeg kunne slippe og ta ut barnet , både p.g.a. kulde og smittefare.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Selve overgangen fra sykehus (nyfødtavd.) til kun kontroller hos helsesøster var tung. Fikk en noe uerfaren helsesøster i starten, men hun hadde selv også født premature barn (en som ble multihandicappet og en som døde i magen). Hun kunne fortelle litt om egne erfaringer, men kunnskapsnivået er ikke så høyt som på sykehus, selvfølgelig.

Så flyttet vi og fikk en "dårligere" helsesøster. Hun tar seg ikke tid til å sjekke opp om det er ting jeg lurer på, tror hun aldri har hatt prematurbarn-oppfølging før. Det er i bunn og grunn trist siden det faktisk er annerledes å være mor til premature barn enn fullbårene barn.

Ingen av de helsesøstrene vi har vært hos (de faste og vikarer) har nok kunnskap om jerntilskudd og vitaminer. Det hadde jeg ønsket mer svar på..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...