Gå til innhold

Forskjell på PCOS når man er overvektig og ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest ♥venter på storken♥
Skrevet

Hei. Er det noen som vet noe om hvorfor noen PCOS'ere er insulinresistente. Og gjerne overvektige og uønsket hårvekst osv. Mens andre. Som f.eks meg selv er normalvektig. Uten syklus (fikk 34 dager syklus av pergo) Har lite bivirkninger. Men litt uønsket hårvekst (veiviser. Men kun 5 hår eller noe) Men cystene var det nok av... (lap forrige uke, hvor de brente hull)

Hva kan jeg gjøre? Jeg fikk begynne på 500mg metformin. Men blodsukkeret mitt var bra. Så han ville egentlig ikke gi meg det. Skal på kontroll om en mnd.

Vil jeg få effekt av 500mg? Begynte i forgårs, og dårlig i magen blir man gitt :o

Jeg spurte forresten legen som opererte meg forrige uke, om hvorfor lap virker. Og han sa at han visste ikke helt. Men det endrer miljøet. Det har en tendens til å bli mye testosteron. (jeg har litt for mye)

Fastlegen min sa at noen er insulinresistente, mens andre har PCOS pga hormoner.

Erfaringer noen? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var overvektig da jeg fikk påvist pcos, men nå 6--7 år senere, er jeg ikke det, har ikke vært overvektig de siste årene heller.

Har aldri hatt for mye testosteron, har lite cyster, lite hårvekst men for lite fsh og for mye lh. Så hadde ikke EL fr.

Blodsukkeret mitt var helt i orden, men da jeg tok en OGTT test, viste det seg at kroppen ikke klarte å byte ned sukkeret som den skulle.

Fikk metformin og gikk ned i vekt.

Har nå regelmessig syklus (stort sett) og jeg tror jeg har gjerne har EL innimellom, selv om jeg har sluttet på metformin.

Det finnes ingen regel som sier overvektige har pcos sånn, tynne har det sånn.

Kanskje flere some r voervektige som er insulinr esistente, men slanke kan også ha det.

Det finnes en bra studie som sier at slanke, ikke insulin resistente jenter/damer med pcos har god nytte av metformin.

Så jeg håper det funker for din del.

Nå er det flere år siden vi sluttet å prøve, vi vil faktisk ikke ha barn lengre, men for min del er cluet til regelmessig syklus faktisk osteopati.

På grunn av cystene har jeg (og ostepatene mine mener at jenter med pcos gjerne også har dette) muskelspenneinger i underlivet, for kroppen prøver å kompansere for at ikke alt er som det skal i eggstokkene.

Hvis disse blir løst hos meg ved jevne mellomrom, har jeg regelmessig syklus, hvis jeg går i lengre tid uten behandling, klusser seg alt.

Skrevet

Jeg håpte du ville svare Lindynatt :)

Har du noen formening om lavkarbo? Eller er det nok med metformin? Jeg er ikke helt motivert for lavkarbo kosthold. Er litt kresen *flau*

Og er det effekt utav 1 tabl 500mg metformin daglig? :)

Skal til kontroll om en mnd. Men vil virkelig gå på metformin. Men legen likte det ikke helt...

Hva er egentlig osteopati?

Og tusen takk for svar!! Du vet så utrolig mye om dette. Et lite PCOS leksikon :)

Skrevet

hehe

Her i Tyskland finnes det en egen klinikk for jenter med pcos, har selv aldri vært der da den ligger i vesten av landet og jeg bor i sør.

Men deres anbefaling er at jenter/damer under 60 kilo skal gå på 850mg metformin og kvinner over 60 kilo, 1700mg daglig.

Men ejg trappet selv ned til 1000mg da vekten var kommet ned på 70 tallet, 1500mg ble for mye.

Det er i allefall lurt å begynne med 500mg for så jevnt øke, bivirkningene er ikke så behagelige og det kan ta tid før du blir kvitt dem.

Ang osteopatie,

les her:

http://osteopati.org/

Nå er jeg jo kronisk krank utenom pcosen med slitasjegikt i knær og rygg, men mine osteopater mener knærene har sammenheng med pcos og hormoner, men ingen vet dette da.

For min del har det gitt meg ny livskvalitet pga store smerter og det er godt å merke at kroppen fungerer bra til tross for at jeg ikke år på metformin.

Jeg spise slow carb, ikke lav karbo som blir lyst opp i himmelen på forumet men helt enkle grep.

vekk emd sjokolade, vel mørk sjokolade med over 70% kakao var lov, men etter 1-2 biter orket jeg ikke det mer. Hjalp mot søtsug (eks sjokoholiker her hehehe)

Kuttet vanlig pasta og gikk voer til fullkorn pasta, men over tid, da jeg blandet det først med vanlig for å bli vant med smaken.

Grovt brød, uten sukker/sirup

Holder meg unna vannmelon, honnigmelon, veldig søt frukt, bortsett fra banan.

Velger helelr høy fett i forhold til low fat, ting med lavt fettinhold har ofte mer sukker.

Byttet vanlig ris mot basmati ris.

Kuttet ned på baking av boller, kjøping av sånne ting, orket ikke kutte cola lighten men den hadde ikke noe å si for min del.

Mange sier poteter er fyfy men ejg lærte ved å lese at tilsetter man salt i vannet da potetene koker og spiser noe som inneholder fett sammen med poteter, er poteter ikke fyfy.

Disse grepene har jeg fremdeles, vel bortsett fra dette med sjokolade, det holder jeg meg fullstendig unna fordi kroppen tåler det dårlig.

Har helt sikkert noe å si for hormonene og det blir helt normalt til slutt å ikke spsie vanlig pasta, lage fullkorn bunn på pizza osv.

Kanskje det er noe ala det som du hadde kunne klare å leve med?

Skrevet

Min største last er nok godteriet. Det må jeg bare kutte drastisk ned på!!! :/

Men ellers spiser jeg lite frukt (pga sukkeret), spiser villris, lite potet, fullkornspasta og fullkorns fajitas. Jeg liker faktisk fullkorn best (prøver å overbevise meg selv om det hvertfall ;))

Pepsi max er det dødfødt å gi opp. Men kutter jeg godteriet tror jeg mye er vunnet :)

Regner med det tar mer enn 1 uke etter lap å spise på seg cyster igjen ;)

Tusen takk for svar Lindynatt!!

Skrevet

Hei.

Jeg vet ikke om det er noen forskjell på pco som overvektig eller ikke.

Jeg fikk diagnosen pco for ca 2 år siden. Jeg fikk diagnosen ved sjekk hos gynekolog. Det ble i mitt tilfelle tatt innvendig UL av eggstokker. UL viste mange "vann-cyster" på en eggstokken, den andre var tilnærmet normal.

Jeg er overvektig har BMI på langt over 30, men jeg har hele tiden hatt normal mensturasjon(dvs syklus på 28 dager). Har ikke symptomer som unormal hårvekst i ansikt, ekstremt med kviser, veldig fet hud, depresjoner eller lignde. Har litt forhøyet progresteron i blodet.

Det eneste jeg har hatt av syptomer på pco som jeg vet er hodepine og øket tretthet. Dette kan følge med pco.

Jeg har aldri drevet med slanking i stor skala, men jeg har tidliger sørget for og gå en tur på ca 3 km daglig.

Etter at jeg fikk diagnosen pco, fortalte gynekologen meg at det kunne bli vanskelig og bli gravid. Er nå i gravid i uke 33. Ble gravid på første forsøk, uten pergo, metaformin eller lignde.Må si jeg var overasket over å bli gravid så fort da jeg leser om mange her inne som sliter i åresvis for å bli gravid med diagnosen pco. Ønsker i vertfall deg og andre lykke til videre med event prøving:-)

Skrevet

Så kjekt at det går fort for noen av oss :)

Tusen takk for det! Lykke til med mini på vei :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...