Gå til innhold

Slalom og gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står dere på slalom når dere er gravid? Jeg er i uke 21 å tenkte jeg skulle stå slalom i helga. Er det galskap? Har jo tenkt å ta det rolig og ikke falle...

Fortsetter under...

Skrevet

Ja jeg synes det er litt egoistisk av deg, siden du spør ;)

Sto selv på slalom med førstemann, men da var jeg bare 8uker på vei..

Det hjelper ikke å si til seg selv at man skal ta det med ro og ikke falle, uhell skjer, det er andre i bakken også..

Jeg ser på meg selv som en god slalomkjører, men det er vel knapt èn gang jeg ikke har falt i en eller annen forstand.. ;)

Skrevet

Idioti, mener nå jeg ihvertfall !

Skrevet

Hei!

Vi skal på skiferie til uka og jeg tenkte jeg skulle stå slalom for siste gang i svangerskapet. Er da 14 uker på vei. Vi skal på skiferie senere i vinter også og da er jeg 21 uker.... Tenkte jeg skulle holde meg på bånn av bakken da. Problemet er vel ikke at vi kjører uforsiktig men at det nok av andre som gjør det. Jeg er redd for å bli kjørt på.

Bruk fornuften og ikke gjør noe som føles utrygt!

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det! Hvis det var en garanti for å ikke falle, så hadde det vært noe annet. Men det er det vel aldri.. ;o) Faller du, kan det jo bli et kraftig dunk. Datt nettopp på rumpa på isen, og fikk høre av jordmor at faren med det var at morkaken kan løsne. Nå er jo dette i verste fall, men det er en sjanse å ta, synes jeg. Og detter man på magen, så skal man ringe føden og få en sjekk. Men jeg skjønner at du har lyst! Kribler litt i beina selv etter en skikkelig skitur når snøen ligger så fint! Men jeg vet at jeg detter mange ganger, så.. ;o)

Skrevet

Det er litt egoistisk og uforsiktig gjort.. Alle kan si de skal ta det forsiktig, men hva vis du alikevel detter stygt og skader barnet ditt..

Annonse

Skrevet

Jeg synes du skal kjenne på det selv hva du mestrer - og ta det rolig og forsiktig.

Jeg skal på fjellet selv denne helgen (uke 18) og har tenkt til å stå i barnebakkene/de enkle bakkene sammen med jentene på 8 og 10. De er nybegynnere, så det blir rolige turer. Og i barnebakkene er ikke sjansen like stor for å bli rent ned som i de store bakkene.

Nei, jeg er vel mer bekymret for om bekkenet henger med enn for å falle. Jeg har begynnende bekkenløsning og er helt innstilt på at om det gjør det minste vondt, så lar jeg skiene stå og er heller entusiastisk heiagjeng i bunnen av bakken.

Skrevet

Jeg spurte jordmora mi om det sit kontroll, var da 25 uker. Hun anbefalt ikke gravide å stå slalom så sent i svangerskapet. Er visst greit tidlig, men når magen begynner å komme fram skal man være mer forsiktig.

Så jeg hadde ikke gjort det.

Skrevet

Tusen takk for mange svar. Jeg hadde ikke tenkt å stå i annet enn i barnebakken sammen med min 4 år gamle datter, men det kan hende jeg dropper det helt nå. Vil jo for all del ikke skade barnet!!

Skrevet

er du på jordet eller? blir provosert av slike innlegg egentlig, men hvis du ikke vet bedre så..

Skrevet

makan til mye hissige svar her!mye hormoner i sving skjønner jeg! skjønner att du spør,ikke alt man kan vite....men jeg tror nok det er lurt å ikke ta frem slalom skiene! er veldig skummelt om du skulle "tryne" eller att noen skulle kjøre på deg osv.. ta heller og grav deg frem en plass i bakken og ha med deg engangs grill,det gjorde jg i mitt første svangerskap når resten av fammen sto på slalom! like kos det :))))

Skrevet

oi oi oi heheh måtte bare svare deg:=9 her var det mye "stygge" svar spør du meg kanksje litt hormoner ute å går vet ikke, men syns jeg så en dame som sa kjenner du deg selv så gjør du det du føler for. er "bare " i uke 13 å står tipp og ofte på slalom. i mitt tilfelle er det faligere å stå på langrenn noe som anbefales sååå sterkt. da hadde jeg falt, og er andre i løypa da å.

Jeg syns man kan holde slike sterke meninger for seg selv og ja du spurte jo så da får du svar:=) men selv tenkte jeg å stå på slalom og kose meg inntil magen begynner og komme litt mer frem:=)

Skrevet

oi oi oi heheh måtte bare svare deg:=9 her var det mye "stygge" svar spør du meg kanksje litt hormoner ute å går vet ikke, men syns jeg så en dame som sa kjenner du deg selv så gjør du det du føler for. er "bare " i uke 13 å står tipp og ofte på slalom. i mitt tilfelle er det faligere å stå på langrenn noe som anbefales sååå sterkt. da hadde jeg falt, og er andre i løypa da å.

Jeg syns man kan holde slike sterke meninger for seg selv og ja du spurte jo så da får du svar:=) men selv tenkte jeg å stå på slalom og kose meg inntil magen begynner og komme litt mer frem:=)

Annonse

Skrevet

Skrevet

kom litt mange.. men la oss føye til at vi bør sitte inne i 9 måneder og for all del ikke kjør bil!!!

Skrevet

Står faktisk alle steder man leser om aktivitet i svangerskapet at slalom er noe som ikke anbefales. Det er egentlig å tenke sunn fornuft, så skjønner man at den typen sport kan man gjøre når man ikke bærer på at barn.

Har ikke noe med at magen ikke synes, "så det gjør ikke noe". Jeg falt på glattisen og ble sendt til sjekk, pga at morkake kan løsne. Og det var "bare i uke 10/11".

Jeg kan legge til at jeg ELSKER slalom, og har fått gratis slalomtur i februar, som jeg selvfølgelig takker nei til. Noen ting må bortprioriteres når vi faktisk bærer på et liv :)

Skrevet

Jeg må støtte de som sier at det kom mange hissige svar her. Det går fint an å gi et svar der du anbefaler vedkommende å la slalåmskiene stå hjemme uten å bruke kraftuttrykk som "idioti", "egoistisk" og "helt på jordet".

Vi kjenner vel alle til nettvett - og vet at ord sårer like mye på nettet som når de ytres ansikt til ansikt.

Skrevet

Au, jeg har faktisk ei venninne som mistet etter å ha falt i slalombakken.

Hun er veldig god, men ingen har 100% kontroll.

Det var veldig bittert etterpå og skyldfølelsen har hun hatt i mange år. (lenge siden det hendte)

Det å avstå fra slalom en sesong skulle ikke være vanskeligere enn å avstå fra f.eks alkohol og røyk?

Håper du får en fin tur alikevel:-)

Skrevet

som du sier man kan miste av å kreæsje med bil, gå på isen, falle i slalombakken, falle i skiløypa på langrenn, skli ved et badebasseng tja lista er vel lang, men jeg slutter ikke å leve av den grunn.!

Skrevet

Synes spørsmålet er veldig legitimt og spørre om, selv er jeg normalt aktivt på både slalom og langrenn og for meg er dte nok lang farligere og stå nedover en bakke på langrenn enn slalom - der har jeg tross alt mye mer kontroll. Og i lange, fine slake bakker kan det være helt flott så sant man ikke er blitt for tung i rumpa og har fått for stor mage.

Selv har jeg ikke stått slalom i år, bortsett fra langrenn på Sjusjøen der de har mange bortoverløyper. Nå har jeg akkurat kommet til 2 trimester og har hatt noen komplikasjoner underveis, så det er trolig sannnynelig at jeg vil la slalomskiene ligge i år.

Men jeg tenker at du må føle litt på dette selv. selv tror jeg ikke det er farlig og kjøre sammen med en 4 - åring i en barnebakke. Jeg har kjørt slalom selv siden jeg var 6 år og anser meg som en dyktig kjører i bakken og vet veldig godt hva som foregår der.

TIL DE SINTE GRAVIDE SOM HAR SVART PÅ DENNE TRÅDEN:

Til disse vil jeg si at det er faktisk lov og bruke hue, når man svarer på spørsmål - videre er det lov å være høflig å behandle folk på en ordentlig måte.

ANBEFALING TIL DE SINTE: Gå til kranglesiden og bli provesert der

Skrevet

En kan dette ved mye aktivitet. Men når en begynner å få mage, så blir jo balansepunktet forskjøvet, og en må jobbe mer med balansen. Det merker man lite til når man kjører bil.. ;o)

En velger selv, men som sagt hadde jeg ikke stått selv.

Skrevet

Oisann - gjør jeg noe galt? Jeg har en aktiv jobb som blant annet inneholder en dag i slalombakken sammen med mange elever hver uke. Selv kjører jeg telemark. Jeg er nå 28+2 og føler det går helt fint å kjøre på ski. Jeg kjører IKKE fort og tar ingen sjanser, bare "kruser" rundt i bakken og ser etter elevene. Som regel er det bare oss i bakken, så det er god plass og liten sjanse for å bli påkjørt av andre. Lege og jordmor har ikke sagt noe om at jeg bør la vere dette. Jeg går også en del på langrenn og gjør mange andre uteaktiviteter på jobb. Føler meg heldig som får være så aktiv i svangerskapet!

Kjør på ski om du har lyst!

Skrevet

Jeg gjorde som jeg følte var rett, og det var å stå i barnebakken sammen med min 4 åring :-) Gikk helt fint, tok ingen sjanser og datt ikke en eneste gang. Vi storkoste oss alle som var ilag denne helgen, vi var mange som var enige om at man skal ikke slutte å leve selv om man er gravid!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...