Gå til innhold

3 mnd og bruker omrent bare venstre hånden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle mødre :)

Min lille Amnud har nettopp oppdaget hånden sin, og strekker seg etter boken som har lenge hengt på stellebordet (på venstre side)

Nå når han er på gulvet og eller i vippestoen, er det fremdeles venstre arm som brukes.

Er det sannsynlig at han er venstrehendt? Eller er dette vanen fra stellebordet som henger igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig at det er den hånden han er bevisst på. Det kan være en ide å stimulere han til å bruke høyre hånd også- legg han andre veien på stellebordet etc.

Drev å tenkte på akkurat dette før idag, etter at vesla hadde snappet tak i rangla 3 ganger på rad med høyre hånda (som jeg så da), om jeg hadde slurvet stimuli fra andre siden. men neida, hun brukte venstre hånda like etterpå for å ta tak i rangla. Var engang i praksis på Nyfødt intensiv, der en fysioterapeut trente et tvillingpar med manglende lemmer (skal ikke komme med detaljer)- hun understreket viktigheten av at de ble stimulert likt fra begge sider, begge sider av kroppen sin. Er mye det samme med slagpasienter også faktisk- de kan "overse" den lammede siden sin- den eksisterer ikke. Neglekt var visst ordet for dette. Selv er jeg nesten patologisk høyrehendt (bruker høyre til alt), så jeg terper 10åringen på å bruke begge sidene sine likt i størst mulig grad. Og lille baby slipper ikke unna hun heller;)

Skrevet

Hei

Min Amund :) - som snart er fire år - er venstrehendt. Vi så tidlig at han foretrakk å bruke venstre hånd og venstre fot, men husker ikke om han var så liten som din når vi la merke til dette.

Sikkert lurt å stimulere høyre hånd også. Ser at min gutt ikke bruker høyre hånd til så mye, kan være å holde ting passivt, men skal han gjøre noe er det venstrehånda han bruker.

Mener å ha hørt at dette er arvelig - vet ikke om det stemmer. I min familie er det en del venstrehendte.

Skrevet

Vi lurte lenge på om vår eldste var venstrehendt fordi han brukte mye venstre hånd, men etterhvert brukte ha begge mye og nå er han 3,5år og bruker aller mest høyre hånd, selvom han av og til kan holde både blyant og gaffel i høyre hånd. Vi har ikke bevisst lært han til å holde ting i høyre hånd, men la selvfølgelig leker osv på begge sider når han var baby. Bestikk og blyant har vi aldri "tvunget" han til å ha i høyre hånd, det har han styrt selv.

Vår Amund:-) som er 9mnd bruker mye mer gjennomført høyre hånd til det meste, så jeg tipper eldste kommer til å bruke begge hendene mye hele livet mens Amund blir like håpløs som sin mor til å bruke venstre til noe annet enn pynt;-)

Skrevet

Hehe, er nettopp det jeg mener med patologisk høyrehendt..venstre er bare til pynt :)

Skrevet

Gutten min brukte også venstrehånden mye som baby. Og vi fikk høre fra at alle at, ja han der blir nok venstrehendt. Nå såg jo vi som foreldre at han brukte begge hendene, men venstre litt mer, så stilte oss litt tvilende til det vi da.

Nå er han 2 år og ingenting som tyder på at han er venstrehendt. F eks tar han blyanten automatisk med høyre hånd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...