Margarita -- Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Når begynner baby å skjønne at natten er natt, og dag dag? Jeg prøver å gjøre forskjell på min 5 uker gamle baby, men det bryr hun seg fint lite om. Er lysvåken hver kveld og laaangt utover natten/morgenen, men sover som en sten hele dagen... Er så slitsomt!!! Når snur dette? Hva kan jeg gjøre? Det er jo det samme hver eneste kveld, virker som det har blitt en vane...
mariabee Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 Hei! Min lille jente sover som en stein stort sett hele dagen og, men har heldigvis begynt å våkne litt mer til utover ettermiddagen, kveld nå. Så er veldig glad for det. Men etter siste måltidet, i tolv tiden, så kaver hun litt og sover kanskje en time før neste måltid to tre timer senere. Så med oss er det opp og ned. Heldigvis så skriker hun ikke om natten, bare smil og latter heldigvis:) Min lille er snart 8 uker gammel.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. januar 2011 #3 Skrevet 19. januar 2011 Veldig vanlig at de har litt omsnudd døgnrytme i starten, men dette pleier som regel å gå seg til av seg selv etterhvert som de blir eldre. Ved 3 mmds alder begynner de så smått å få en døgnrytme (mange får det før den tid også) og blir mer mottakelige for rutiner, som kveldsbad, nattasang og fast leggetid. Før den tid er det babyen som styrer showet, og ikke så mye man kan gjøre for å påvirke dem dessverre- det gjelder å ikke kikke så mye på klokken og sove når baby sover.. Men man bør passe på at de får mat hver 3.-4. time på dagen, slik at de ikke sover 5-6 timer i strekk på dagtid, men heller på natten.
To skjønne -ble storebrødre :) Skrevet 19. januar 2011 #4 Skrevet 19. januar 2011 I tillegg til å passe på at de spiser ofte nok på dagen, kan det være et tips å prøve å holde de l i t t våkne selv om de kanskje vil sove. En periode skiftet jeg bleie (eller hvertfall tok av klær og bleie)* både før og etter mating, for å holde mini litt ekstra våken i forbindelse med måltidene. Har også hatt en sovedukke på dagtid som kunne være riktig sosial på natten Men det går seg som regeøl til. Vær bare obs på om babyen plutselig begynner å bli litt mer trøtt og urolig på kvelden. Da kan det være tid for kveldsrutiner som nevnt over.
Margarita -- Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 19. januar 2011 Hun sover Aldri mer enn 2 timer mellom hvert måltid uansett, ikke på dagen heller. Men da våkner hun og vil ha mat, og sovner ved puppen... Skifter bleie før jeg gir mat for å få henne litt våken, og styrer litt med henne, men sove vil hun... Og nå er vi igang igjen, sovet leenge nå, og her er hun, VÅKEN!! Og kommer til å være det mange timer til.. Er det ikke litt rart at en så liten baby er våken 6 timer i strekk egentlig??
Novadona Skrevet 19. januar 2011 #6 Skrevet 19. januar 2011 Min på 2 mnd og 29 dager hadde et markant skille for tre kvelder siden. Sovnet i baggen uten kveldstell rundt 20.30, og sov helt til 06.45 !! Halleluja. natten etter rundt 23.00 til 06.00 I dag la vi han etter bading, stell og mat 22.30, og vi håper på at han sover for kvelden. Før denne tid, hadde han ikke noe møster, utenom noen netter med opp til 5 timer søvn i strekk.
mamma til lillingen Skrevet 19. januar 2011 #8 Skrevet 19. januar 2011 Tuppa var våken fra midnatt til halv 8-9 på morningen i nesten to uker. Etter at vi var hos manuell terapeut som sto å klemte luft ut av henne i en halvtime, har hun sovet som en stein på natta. Vi begynte også å gi malt tidligere den uka, har sikkert også noe med saken å gjøre, for det var luft hun var plaga med, regner vi med. HS sa det vi sannsynligvis har gjort feil, var å la henne sove i senga med lyset av på dagen også. Jeg ville bare vende henne til å sove der, tenkte ikke på at hun trenger lys på dagen og mørke på natta. Altså viktig å gjøre forskjell på natt og dag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå