Lykkemamma Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Jeg var hos jordmor for et par dager siden, og der vist urinprøven +2 på sukker. Fikk beskjed om å dra til fastlegen for å få målt blodsukkeret mitt. Blodsukkeret var helt fint i dag, og jeg ble sendt hjem. Men i ettermiddag ble jeg oppringt av legen som ba meg komme å levere en ny urinprøve i morgen. Hun a at dersom de fant sukker i urinen igjen, måtte jeg ta en sukkerbelastningstest. Jeg lurer litt på hva som vi skje dersom denne er positiv. Jeg har jo termin på mandag. Er det snakk om å bli satt i gang så man slipper overtid? Noen som har erfaringer fra liknende situasjoner?
Mamsi_79 Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 Heisann, Jeg hadde svangerskapsdiabetes, eller den varianten som gjerne kalles nedsatt glukosetoleranse ved forrige svangerskap. Dette ble kun kostholdsreglulert og jeg fikk tatt endel ekstra ultralyder for å sjekke at barnet ikke ble for stort. Denne gangen har jeg gått hele svangerskapet og trodd at jeg hadde svangerskapsdiabetes fordi at fastlegen min sa at fordi jeg hadde det forrige gang så hadde jeg det helt bestemt nå også.. Jeg har hatt sukker i urinen ved 2 kontroller, den ene gangen +2 og den andre gangen +1. Jeg har hatt jevlig kontroll av blodsukkeret (fastende) som har vært ok. Nå er jeg i uke 39 og forrige uke så fikk jordmoren min ordnet med en sukkerbelastningstest for meg ved sykehuset, samt at jeg fikk komme til en spesialist på diabetes. Jeg møtte spesialisten etter at prøvene var klare, og da viser det seg at prøvene mine er helt bra og at jeg ikke har hatt svangerskapsdiabetes i det hele tatt dette svangerskapet.. Selv om jeg har gått rundt og trodd det fordi han fastlegen min ikke ville la meg ta en sånn test i starten.. Blir litt irritert i grunn, fordi jeg har jo tross alt bekymret meg unødig.. Vel så sa han spesialisten at sukker i urinen behøver ikke nødvendigvis komme av at man har utviklet svangerskapsdiabetes, men skyldes gjerne at i svangerskapet blir grensen for når nyrene skiller ut sukker i urinen litt redusert. Det vil si at visst du har f.eks spist/drukket noe med mye sukker i dagen i forveien av urinprøven, så kan det ha vært nok til at nyrene slipper ut sukker i urinen. I forrige svangerskap da jeg faktisk hadde en positiv sukkerbelastningsprøve så var det aldri snakk om å sette meg i gang, og at jeg ikke skulle gå på overtid. Du får nok tatt en ekstra ultralyd og hvis barnet da viser seg å være stort så kan det jo hende at du blir satt i gang. Men hvis barnet er normalt i størrelse så skjer det ikke noe av den grunn. Lykke til med testen iallefall
gutt07 og jente11 Skrevet 19. januar 2011 #3 Skrevet 19. januar 2011 Hei. Jeg var hos jordmor i dag, og har 3+ på sukker i urinen. Jeg skal til legen på mandag for å ta blodsukker prøve og ny urinprøve. Om den nye urinprøven også viser høye verdier på sukker, så skal jeg ta en glukosebelastning.. Jeg lurer på om det smaker veldig stygt det man må drikke? Sliter med kvalme og blir vanskelig å faste, så gruer meg. Er foresten 32 uker på fredag.
Mamsi_79 Skrevet 19. januar 2011 #4 Skrevet 19. januar 2011 Testen blir normalt satt opp om morningen , f.eks kl.09.00 og da skal du ikke ha spist på ca.10-12 timer. Så det går nok helt fint Smaken er jo ikke akkurat super, men samtidig er det ikke det værste du kan smake heller. Det smaker kun vann med melis og er søtt men hvis du er heldig så har de gjort klar prøven i forveien slik at den har blitt kald i kjøleskapet og da er den mer lettdrikkelig. Det er totalt 3 dl. så det er jo ikke så mye mer enn 3 små plastkrus. Du må drikke det så fort du klarer (noen minutter ?) Jeg har tatt totalt 3 sånne tester, den ene gangen var det en luring som tilsatte noen dråper med sitron og det gjorde smaken mye bedre.. Men tror ikke det er helt vanlig at de gjør. Du behøver ikke grue deg, det er ikke noen stor sak fordi det er ikke så veldig mye du skal drikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå