Gå til innhold

Vekt i 3. trimester

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 2. trimester var det stadig vekttråder, men her inne er det ikke så mye snakk om vekten? Hvor mye har du lagt på deg i 3. trimester og hvor langt er du på vei?

------------

Jeg gikk ned en del i starten, men vekten har begynt å snu. Er straks 31 fullgåtte uker og har gått opp 1,5 kilo hittil i 3. trimester (altså ikke total vektoppgang, men hva jeg har lagt på meg siden 28+1).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nææ vekte fnyser jeg en lang av jeg, gidder ikke å være så nøye på å sjekke den heller for å være ærli... Hihi..

Er straks 33 uker å har gått opp 15 kilo men de er så flott fordelt utover skrotten atte.... Samt at jeg vet at jeg går ned de kiloene etter fødselen da jeg har født to fra før med samme vektøkninga :)

Jeg er igrunn ikke så gla i sånne vekt tråder jeg fordi at jeg syns det blir så feil fokus på vekta om du skjønner... :)

:))))

Skrevet

Er 37 uker i dag og har gått opp 6 kg totalt, hvorav 3 av de siden uke 28 :)

Skrevet

36 fullgåtte uker og veier det samme som før.

Skrevet

Tror man får et annet fokus i 3tri.

Har gått opp 14 totalt uke 38+1. Vet ikke hvor mye som er etter uke 28, men halvparten kanskje? Føler vekta går mye oppover for tiden, men det forsvinner forhåpentligvis etter fødselen. Jordmor synes ikke det er ille, så da får det være.

Skrevet

Jeg gikk ned 14 kg de første fire månedene, og for en eller annen grunn har jeg bare gått oppover to legesjekker siden (har ikke vekt hjemme). Den ene gangen hadde jeg gått opp 600 gram fra forrige gang, og denne gangen da jeg var hos legen (er 31+5) hadde jeg gått opp en kilo siden siste kontroll for en måned siden. Men jeg ligger enda på -13 kg totalt da.

Skrevet

Jeg er 30+2 og har gått opp 9 kg til sammen. Er glad jeg vet de som har lagt seg på kroppen, forsvinner med ammingen hehe. Håper ihvertfall jeg er like heldig som forrige gang :P

Skrevet

32 fullgåtte i dag. Hadde gått opp 13 kilo i uke 29, men hadde av en eller annen grunn gått ned 1.4 kg legebesøket etter. Er igrunn ikke så nøye for meg med vekta bare babyen har det fint.

Skrevet

i uke 28 hadde jeg gått opp 8 kg, skal på kontroll igjen på mandag, regner med det har kommet på litt mere :)

Skrevet

Jeg er 28 uker på vei og har gått opp 6 kilo. Greit det hadde det ikke vært for at de 6 kiloene har kommet på bare 8 uker....hehe

Gikk opp 22 kilo sist, og vil ikke det igjen! Hadde fortsatt igjen over 10 kilo når jeg ble gravid denne gang:S

Skrevet

uke 31 i dag:) og hadde gått opp 12 kg totalt ved forrige kontroll som var uke 29+6, tror nok jeg går opp noe mer siden jeg er mer sulten for tiden?! Sånn er det bare og tenker ikke så mye på det. Det meste har egentlig lagt seg på magen og puppa!! De er blitt gigantiske! og jeg hadde d cup før jeg ble gravid liksom.. hehe;)

Skrevet

jeg har gått opp 3,8 kg i hele svangerskapet. er nå 38+1.

jeg hadde gått opp 5 kg. men har gått ned igjen 1,2 i 3. trimester..

Skrevet

Jeg tok av meg en del i første semester (bare pga at jeg begynte å leve et sunnere liv... sluttet å drikke alkohol + tenkte mer på hva jeg spiste og holdt meg mer i aktivitet, prøvde absolutt ikke å ta av meg!). Jeg er nå 33+4 og mangler 1kg av det jeg tok av meg for å komme opp i sammen vekt som før jeg ble gravid. Så totalt har jeg lagt på meg 4kg. Her i England så veier de ikke gravide lenger, ingen fokus på dette noe som er herlig! De sier en må regne med å legge på seg 1/2kg i uken frem til termin fra uke 28 for barnet skal doble vekten + morkake, uterus, blod etc blir tyngre også... Så 1.5kg er ikke mye siden uke 28, men heller normalt?

Skrevet

31 uker i morgen, og har totalt gått opp 3,5 kg.

Føler ikke press fra lege eller JM, og reka vokser normalt iflg de, så er egentlig ganske fornøyd.. :-)

Skrevet

For meg er det hvertfall sånn at når jeg kom inn i 3.trimester ga jeg en lang f*** i hvor mye eller lite jeg la på meg. Man har kanskje slått seg mer til ro med at kroppen gjør som den vil, og går i det tempoet den vil?

Det er også vanskelig å si hva som er "mye" eller "lite" å legge på seg, da det kommer helt an på hva vekten din var før svangerskapet, hvor høy du er osv. Jeg har hatt en total vektoppgang på 11 kg i svangerskapet, er nå 37 uker...

Skrevet

Men man må jo ha hatt noen kilo for mye i utgangspunktet om man er mange uker på vei og har gått ned evt bare litt opp? Kan ikke forstå at en slank person skal kunne gå ned i vekt dersom man er godt inn i graviditeten???

Selv er jeg 1.75 og var 55kg for graviditet- nå er jeg 37 uker og 68 kilo- altså 13 opp:) En del av de kiloene gikk jeg opp i starten fordi jeg måtte begynne å spise litt sunnere og regelmessig.

Gjest LilleDina +spire  + 2englebarn
Skrevet

har gått opp 5 kg så langt, 31 dager til termin, men har en rar følelse av at det er nå vekta kommer! Vanskerlig å forklare, men, med søtsug uten grenser, så har man vel en anelse.. Skal prøve å holde meg i skinnet ;)

Skrevet

Njæ, jeg har nå fulgt med på vektutviklingen i alle trimestrene mine i mine svangerskap, jeg. Kanskje fordi jeg dessverre ikke går de så lett av meg igjen! :)

Skrevet

Svar til Chriztine:

noen får en sykelig form for svangerskapskvalme, og da kan man faktisk ende opp med å gå ned en hel del i vekt i svangerskapet selv om man var normalvektig i utgangspunktet.

Snakker av erfaring.

Skrevet

Startet denne tråden mest av interesse for hva som er en "normal" oppgang i 3. trimester, du som hadde disse tallene fra England: de hørtes jo fornuftige ut.

Mener Gro Nylander en gang sa at ca. 40% av vekten kommer i 2. trimester, men husker ikke riktig hvor stor prosentandel en måtte regne med i 1. og 3. trimester.

Selv synes jeg det er greit å følge litt med på vekta, siden hver kilo ekstra jeg får betyr blod, svette og tårer, jeg går -ikke- lett ned i vekt om jeg først har lagt på meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...