Gå til innhold

Vil så gjerne bli legesekretær, hvordan??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt Helse og sosialfag via nki. realfagene (Har gått allmenfaglig påbygg så rekner med jeg har alle de andre fagene.)

Nå skal jeg straks ut i permisjon med mitt andre barn. Og er usikker på om jeg vil tilbake til den gamle jobben min pga arbeidstider og forskjellig.

Har alltid hatt lyst til bli legesekretær og lurer på hvordan jeg kan bli dette uten å måtte gå vanlig vgs. over 2 år..

Noen som har tatt noen utdanning som voksen mens de var i jobb eller permisjon?

Noen gode råd?

Og er det gode jobbmuligheter? Gunstige arbeidstider er viktigere en lønn.

Fortsetter under...

Skrevet

Ta kontakt med utdanningskontoret der du bor (mulig det heter noe annet) de kan sikkert hjelpe deg :) Kan godt være det finnes noe kveldsskole du kan gå på.

Jeg har hørt at det er vanskelig å få seg jobb som det, og man må være flyttbar. Men jeg vet ikke selv altså, bare hørt det av ei som er det! :)

Har veldig lyst til å gå det selv.

Helsesekretær heter det nå forresten :)

Skrevet

Utdanningshuset har 1/2 års kurs som utdanning til Medisinsk sekretær ( helse/lege sekretær) det er veldig intensivt men lærerikt og spennende! jeg tok utdanningen for 2 år siden og startet i jobb dagen etter eksamen! anbefales på det sterkeste!

Skrevet

Hei hei!

Ble ferdig som helsesekretær nå i juni 2010.

Du kan ta alle eksamene som privatist. Jeg selv tok vg2 og vg3 på 1 år, så det er fullt mulig å gjøre det "raskt". Men, du må nok ha en liten praktisk innføring i det som helsesekretærer skal gjøre: ta blodprøver, lære de forskjellige prøveglassene og rutinene som hører med, sette enkelte sprøyter osv. (Dette er spesielt viktig dersom du sikter inn på legekontor).

Jeg jobber selv på sykehuset som sekretær så den praktiske delen får jeg ikke tatt i bruk nå, men kan ta "oppfriskningskurs" når jeg en gang ønsker det. Jeg jobber med fleksible arbeidstider og bestemmer arbeidsdagen min selv.

Er SVÆRT mange jobbmuligheter!! Siden helsesekretærutdanningen er så allsidig blir de som har utdanningen ofte ettertraktet og prioritert foran andre. Dette vet jeg av erfaring.

Jeg tok hele utdanningen da jeg var hjemme i mammapermisjon.

Skrevet

Kiwi med maispire... Hvordan gjorde du dette da?? nettstudier eller skole eller??

Hørtes helt fortryllende ut og kunne gjøre det såå kjapt:)

Gi meg eit svar så raskt du ser dette:) jeg er gira på å komme i gang:)

Skrevet

kiwi med mai spire er du her??:)

Annonse

Skrevet

Beklager at jeg er treig=)

Jeg meldte meg i august/september opp til eksamen, Vg2 helseservicedag, på skola i byen som kjører disse fagene. Dette var 3 fag (hovedfagene) siden jeg hadde allmennfagene fra før av. Kjøpte bøker og leste de, tok eksamen i slutten av november/beg av desember. Fant ut tidlig i januar at jeg bestod eksamen og meldte meg opp i hovedfagene på Vg3 helsesekretær.

Må sies at jeg i tillegg tok avsluttende fag på vg3, slike som samfunnsfag og kroppsøving i tillegg, men disse leste jeg ikke til.

Man må jo også ha en del praksis innenfor helsefag så jeg ringte flere jobbannonser og hørte om de hadde muligheter for å ha med i praksis der, ble satt over til rådgiver og VIPS fikk jeg være med å se 2 operasjoner og se hvordan hele sykehuset fungerte:)

Skrevet

var det ikke vanskelig å lese et halvt år uten oppgaver noen ga deg osv.. jeg tenkte ta via OPK. men dette er jo dyrt..

Så du synst det gikk fint å bare gjøre dette på egenhånd.

Men du er vel i en slik jobb fra før av kanskje, så du hadde en liknende jobb så det var enkelt for deg?

Jeg har jo et helt annet yrke så kanskje det beste for meg er å gå kurs via OPK.

Hvordan er eksamene og fagene...veldig vanskelig eller greit?

Du har jammen meg vert super flink altså..

Skrevet

Hun jeg tok den praktiske eksamen med gikk på OPK, og hun anbefalte det:)! Der får du jo bl.a møte enda flere som går kurset.

Oppgavene er i bøkene, men den praktiske eksamen er hele pensum for vg1, vg2 og vg3. Jeg hadde nok valgt å gå via OPK hvis jeg hadde råd til det da, men det ER mulig å gjøre det uten skole:)

For mange er det lett å skylde på at de faktisk ikke har penger, og hvis noen av de kan lese løpet jeg gjorde og de begynner å regne på utgiftene kan de se at jeg brukte tilsammen 3500kr for hele utdanninga på Vg2 og Vg3, og da er det kanskje kun det som trengs for å gjøre det:)

Jeg fikk tilbudt jobb i mai, så jeg hadde ingen jobb som lignet på helsesekretær. Men jeg var i praksis fordi jeg ringte rundt på sykehuset og sendte mail:)

Jeg er svært stolt av dette=)

Skrevet

Hvordan var den praktiske eksamenen egentlig??

Den tverrfaglige??

Er den jeg gruer meg mest til... aldri vert til noen annen eksamen enn skriftlig så anner ikke hva jeg går til :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...