Gå til innhold

Sutter på fingrene men vil ikke ha mat - blir så fortvilet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare klage litt, kanskje noen har noe fornuftig å si til dette.

Synes det er så rart at hun suger så hun stønner på fingrene men vil ikke ha hverken pupp eller flaske.

Var å veiet tulla på 3,5 mnd i dag og de sisste 2 ukene har hun gått opp 190 gram til sammen. Hun legger på seg veldig lite, har lagt på seg fra 50 til maks 150 gram pr uke (150 har hendt et par ggr bare).Blir så fortvilet - alle jeg treffer er såå fornøyde og babyene storspisende, gode og runde. ALLE er store og runde utenom min. Min bare nisuger på fingrene og spiser minimalt fra pupp eller flaske. Hun spiser helst på natten når hun er i halvsøvne, liggende. Prøvde å amme sittende på helsestasjonen i dag, men hun ville jo bare ha fingrene så jeg måtte gi meg.

Jeg blir så forferdelig lei meg og fortvilet. Det er såå fortvilende å høre henne suge høylytt på fingrene, som om hun blir mett av dem!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare for å få det med: Fødselsvekt 3250 og 49 cm. Så var ikke så liten.

Nå veier hun 5100 gr og er 3 1/2 mnd.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Lillen her har hatt en periode der han nesten ikke ville ha mat...foruten når jeg ga ham i halvsøvne...så du kan jo prøve det, når du ser hun begynner å våkne til eller klokka viser at det snart er på tide å våkne, tar du henne rolig i armene dine og gir henne mat. Ikke snakk noe eller smil og sånt, bare vær heeelt rolig. Det er jo verdt å prøve i alle fall...Nå har han begynt å "skjerpe" seg litt, så nå kan han godt spise når han er helt våken også, men han spiser fremdeles absolutt mest når han er halvvåken.

For øvrig så er hun i rette alderen for å begynne å spise på fingrene sine, det er en naturlig del av utviklinga, som også kan forsterkes hvis det klør litt i gommene.

Ikke vær fortvilet, det finnes som regel en løsning på alt ;-) (Det er bare om å gjøre å finne den!)

Skrevet

Takk for trøstende ord. Jeg håpet så veldig at hun hadde lagt på seg 300 gr tilsammen disse 2 ukene, men det var for mye å håpe på. Virkelig strevsomt dette med spisingen og vekten

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Det er fryktelig strevsomt ja...hvordan er hun ellers da? Rund i kinnene og dobbelthake? I så fall tror jeg at jeg ville latt vekta være vekt en stund, og blåse i helsestasjonens opphausing av situasjonen. For det er akkurat det de holder på med, stresser opp foreldre og gjør alt mye verre. Babyen merker jo når den som mater er stresset, og det gir jo ikke akkurat ro rundt måltidene.

Skrevet

Nei, hun er ikke rund i det hele tatt. Heller slank og litt kort. Det har vært et problem det der med spisingen siden hun ble født. Først sovnet hun bare, tar bare 1 bryst, og er utrolig småspist av seg. Det har vært sånn hele tiden. Jeg blir helt kvalm av bekymring. Jeg trodde det hadde ordnet seg litt nå, men hadde det ikke iflg vekten. De 2 sisste døgnene har hun spist helt elendig. kunne hun bare gått opp 140 gr i uken så skulle jeg hoppet i taket av glede.

Skrevet

Ber til gud om at hun liker mat når vi begynner med det. Har et håp om at det løser seg da, men hun har nok veldig liten plass i magesekken, så vet ikke jeg. Har ikke helt oversikt over hva jeg skal begynne med

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Mini begynte sånn da han var ca 2mnd, men han hylte og skrek og skulle for sitt bare liv IKKE ha pupp. Så vi gikknover til flaske, oe som funka ca 1 dag, da var det like mye spetakkel som på puppen, fordelen da var at jeg visste hvor mye han fikk i seg. Av ulike årsaker fortsatte vi med mme på flaske og det var et helvete i fire måneder. Brukte nesten hele døgnet på å få i han mat (det føltes i hvertfall slik) og var bare bekymret for vekt og om han fikk i seg nok. Alle sa at det skulle li bedre bare vi begynte med grøt, men det ble det ikke, samme spetakkelet rundt måltidene da.... Så, i romjula, da han var ca 6 mnd var det akkurat som noen brikker falt på plass, og nå spiser han to grøtmåltider per dag pluss et middagsmåltid. Jeg aner ikke hva som har skjedd, men tenker kanskje at det bare er noe som har "vokst seg til" med tiden.

Mini er relativt lang, men en slank fyr, noe han har vært siden fødsel. De andre på barselgruppa er monsterbabyer i forhold... Men han er blid og fornøyd og utvikler seg slik han skal, så jeg har sluttet å være bekymret

Jeg har bare ett råd, og det er å ikke være bekymret for matinntaket så lenge babyen din virker fornøyd ellers. Jeg vet alt for godt hvor vanskelig det er, men det beste er å la de styre inntaket selv. Stresser du stresser baby og det blir bare en ond sirkel det er vanskelig å komme ut av. Er baby derimot ikke fornøyd ville jeg tatt en tur til legen for en second opinion (vi gjorde det og ble sendt til utredning på sykehuset) . Bedre med en gang for mye osv.

Lykke til, det ordner seg alltid for snille piker :)

Skrevet

Hei Lucy73

Min jente er helt lik som din! Liten jente som har vært småspist hele veien. Slipper puppen og vil heller ha fingrene. Spiser bra på natten. Helsesøster har vært veldig på at jeg skal mate henne hver 2. time på dagen og 3. på natten og vektkontroll hver uke. Jeg har vært veldig lei meg og fortvilet jeg også, men nå slapper jeg mer av. Traff en annen helsesøster sist gang som mente at det ikke var grunn til bekymring i det hele tatt. Jeg surte om det virkelig var nødvendig å tvinge henne til puppen hele tiden. Så nå er det slutt med å se på klokken og slutt på ukentlige kontroller :) Så lenge barnet er fornøyd så er det ingen grunn til å gjøre det så ofte, man blir bare stresset av det. Når hun bare sutter på fingrene eller ikke vil, så prøver jeg heller igjen seinere. Prøver å ikke stresse med det. En uke siden siste kontroll på helsestasjonen og 1 uke til 3 mnds kontrollen. Jenta mi er 56 lang og 4460 g.

Skrevet

Mi er heller ikke så storspist. Hun la på seg veldig mye i begynnelsen, men plutselig gikk det veldig treigt. Hun slapp puppene og vrei seg og hylte. Så i samråd med h.s begynte vi med flaske for å se hvor mye hun fikk i seg . Hun fikk i seg nok, men helsestasjonen ville jeg skulle vekke henne en ekstra gang om natten for mat. Prøver fortvilet å forklare de at det går rett og slett ikke. Om jeg prøver å mate henne når hun ikke hyler etter mat, vil hun rett og slett ikke ha. Det er vanskelig å vite når hun er sulten, for sultsignalene hun gav før ser jeg ikke lengre. Hun virker blid og fornøyd, og så plutselig vræler hun. Så det er ikke så lett :)

Hun legger på seg knappe 100 g i uka. Men for noen uker siden hadde hun plutselig gått opp 260 g på ei uke! Og hun hadde ikke spist mer enn hun pleier. Da bestemte jeg å slutte å bekymre meg.. for tydeligvis hår det i rykk og napp.. hun er blid og strålende og da nekter jeg å tro hun lider. Og jeg nekter å vekke henne for å mate :)

Så klart er jeg ofte fortvilet når hun ikke spiser på siste måltidet. Men alt i alt tror jeg man må huske at babyer er like forskjellige som oss.

Så jeg tror ikke du trenger bekymre deg, selv om jeg forstår deg så godt :)

Lykke til!

Klem :)

Skrevet

Jenta mi på 3 mnd er slik for tiden hun også, å sutte på fingrene kommer foran alt virker det som. Men hun er god og rund i utgangspunktet så bekymrer meg ikke så veldig enda. Hun spiser definitivt mest om natten (vi samsover) og er småspist på dagtid- men de siste to ukene har hun spist mye mindre enn tidligere.

Skal på 3 mnd kontroll på mandag, så blir spennende å se vekta. Har ikke veid henne siden 22/12.

Skrevet

Sånn var mi første også. Når hun var 3,5 mnd var hun under 5 kg, la på seg veldig sakte og sleit endel med å få i henne mat. Jeg var på helsestasjonen nesten 1 gang pr uke en periode. Men hun var fornøyd, og hadde masse bleier, og fulgte kurven sin (som var på nederste strek), så vi konkluderte med (jeg og helsesøster) at det var sånn hun skulle være. I dag er hun 2,5 år og følger fortsatt kurven sin men er helt på str med andre barn og spiser godt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...