Gå til innhold

Vil plutselig nesten ikke sove på dagen lengre, hvordan er det mulig? 8 mnd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvertfall når han for bare et par uker siden hadde behov for 4 timer søvn om dagen, fordelt på 3 lurer som regel (Noen ganger 4 hvis de 3 første ble veldig korte). Han virker trøtt, men nekter å sove... Flere som har opplevd det samme? Han mååå jo sove hvertfall 2-3 timer tilsammen på dagen. Han er grinete etter 2-3 timer våken, så det er da jeg prøver... Sover fortsatt bra på natta. ca 12 timer.. I går sov han 30 min på dagen..

Fortsetter under...

Skrevet

Snuppa mi på snart 9 mnd er akkurat lik. Jeg jobber HARDT for å få henne til sovne på dagtid. For å få det til, er vi avhengige av rimelig faste sovetider. Noen ganger sovner hun raskt, mens andre ganger kan jeg vugge på vognen hennes i 30 - 40 minutter... Det er helt sikkert dumt å venne henne til at jeg vugger vognen, men hvis jeg ikke gjør det, sovner hun bare ikke!

På kvelden sovner hun i sin egen seng omtrent med en gang jeg legger henne der. Ingen byssing, vugging, amming i søvn etc.. Så lenge hun ikke forventer samme oppvartningen på kveldstid, blåser jeg i om jeg skjemmer henne litt bort. Dagsovingen skal jo bort etterhvert uansett ;)

Skrevet

I det siste har ikke rutinene vært helt på stell i heimen fordi storebror (og jeg) har vært syke. Hun har da funnet ut at to lurer a 1 time er nok. Det er jo alt for lite på en på 7,5 mnd (knapt det).. Kl 18 er hun så overtrøtt at hun sovner uten et sukk i senga. Sover da nesten 12 timer. Hun er vanskelig på ettermiddagene, men det går på et vis.

Hun har akkurat lært seg å komme seg rundt ved å åle-krabbe, og forsøker å trekke seg over/opp diverse ting og tang. Så tror verden hennes er veldig spennende om dagen. I tillegg er storebror såå spennende at hun egentlig ikke vil sove i det hele tatt.

Håper jeg kan snu ting i morgen. Da skal storebror i bhg, og jeg kan lettere legge opp dagen etter hennes ønsker.

Skrevet

Akkurat samme her. Han er 7.5 mnd. Og i dag har han sovet 1.5 time fordelt på to lurer.... , men han var veeeldig lett å legge i kveld :) Han sover fra ca 19.00 til 08.00-09.00. Så han får vel den søvnen han trenger på den lange natt-sovingen sin :) Og det er egentlig mor ganske fornøyd med, selv om det hadde vært greit med et par ordentlige "pauser" i løpet av dagen.... Han skriker seg i søvn om dagen, kjemper alt han kan, skal ikke legges ned. Og det er sååå frustrerende.

Skrevet

Mini er ikke 7 mnd ennå, men sover aldri mere enn 2,5 timer på dagtid, ofte mindre enn to timer, i dag 1,5. Noen sover lite. Han bør ha to timer for å fungere fint, men det er et slit å få det til :-)

Skrevet

Min er 7,5 mnd og har vært vanskelig med dagsoving fra dag en. Han sover 2 lurer på 30-40 min. Da er han lys våken og umulig å få til å sovne igjen (ja vet om skifte av søvnfase blabla). Nå nekter han plent å sove før han omtrent faller om av trøtthet. Han protesterer kraftig på kvelden også. Og våkner tusen ganger hver natt. Slitsomt. Tror det er en fase. Leste noe om separasjonsangst mellom 7 og 9 mnd, at de hele tiden skal sjekke om vi er her. Ser ut til å stemme her i gården. Håper det går over snart :)

Dessuten tror jeg han prøver å få til en lengre lur i stedet for 2 små. Da er det vel kanskje en overgangsfase som er litt knotete..? :)

Annonse

Skrevet

Her så hadde min og en uke der han nektet å sove på dagen.. Hele dagen gikk med til å få han til å sove.. tror rett å slett det er en periode de må gjennom. I samme periode begynte han å bli mer aktiv og, prøvde å reise seg og sette seg osv..

Har ikke noen tips annet enn å fortsette med å prøve å få han til å sove, så går det over. Selv om det tar lang tid, så må han nok ha mer søvn.

Skrevet

Takk for svar! Ja, det er tydeligvis noe som skjer med lillemann om dagen. Tror også han er i en sterk utviklingsfase nå. Virker som det er like før han klarer å komme opp i krabbestilling og han prøver å åle seg litt frem, men går ikke like bra. Nå har jeg bestemt meg for at vi skal gå over til ganske faste sovetider, og to lurer per dag. Før så måtte han sove ved 16-17 tiden, den tid ser ut til å være forbi, og det er helt greit:) Har syntes det har vært stress med all den sovinga.. Når blir det ca kl 0930 og så igjen ca 3 timer etter han våkner fra den luren tenkte jeg, så får han heller legges kl 18 hvis han er veldig trøtt på kvelden..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...