Gå til innhold

føde alene??

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har snart termin og lurer på om det beste for meg er å føde alene? Vi har en datter på 2,5 år, og familien vår bor laangt unna så de kan ikke stille opp som barnevakt. Vi har en nabo og ei jente som kan stille opp, men jeg vet ikke hvordan dattera vår vil takle å bli overlatt til dem,

Jeg er redd hun skal gråte og være redd, lure på hvor mamma og pappa er osv. Hun vet at det skal komme en lillebror og hun har sagt hun ikke vil være hjemme med hun jenta. Og jeg får så vondt av tanken, og jeg tenker at det beste for meg er å vite at hun har det bra når jeg skal føde.... men jeg vet ikke, er jeg bare pinglete? Hun er jo i barnehagen uten oss. Men om vi må dra mens hun er våken og hun ser at jeg har det vondt.... da begynner hun garantert å gråte....

sykehuset er en time unna også så det er ikke bare å dra hjem... Men å føde alene, er det ille? noen erfaringer? sist gang satt faren i et hjørne fordi jeg ville kjempe alene, men han fikk være med på siste delen og kutte navlestreng. Var fint å ha han der fordi jeg var nervøs før det satte inn for fullt, men nå er det jo andre gangen og jeg vet mer nå :)

hmm.... vanskelig....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142806037-f%C3%B8de-alene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff jeg føler med deg i problematikken. Har selv en datter på straks 2 år og vet hvordan tanken er på å måtte overlate henne til en halvfremmed. Du har ingen venninne du kunne hatt med deg på føden ? Er jo ikke et "must" at mannen må bli med. En annen ting er at det kan jo hende at du føder på dagtid mens lillemor uansett er i barnehagen så kan jo far hente henne som vanlig når barnehagen stenger.

Jeg hadde med min mann ved forrige fødsel, det var jo greit det, men samtidig så ble jeg så fokusert på mitt eget smertehav at jeg ikke tenkte så mye på at han var der.. Og vanligvis er jo jordmødrene noen supre støttespillere. Kan hende at du har det bedre med deg selv om du vet at din datter har det trygt enn at du selv skal føle deg trygg.

Håper du kommer på en løsning som fungerer for både deg, far og datter :)

• 4 uker senere...

Hei!

Jeg fødte hjemme nå i helga, mens begge storesøsknene på 1,5 og 4 år lå og sov i sengene sine. (eldstemann kom riktignok inn 30 sekunder etter at baby var ute, og fikk se bittelitt mer enn vi hadde planlagt, uten at han ser ut til å ha tatt noen skade av det, tvert i mot.)

Hvis du har mulighet og lyst til det, støtter jeg anonym 00:05, som foreslo hjemmefødsel.

Ellers tror jeg nok at jeg ville valgt å føde alene... Min mann satt også bare i en stol i et hjørne, og følte seg unyttig og til overs da jeg fødte første gang på sykehus. Jeg hadde nok følt meg mye mer rolig og avslappet i fht fødselen, hvis jeg slapp å bekymre meg for hvordan eldre søsken hadde det, og visste at han tok seg av dem!

Synes også forslaget om å ta med en god venninne var en god idè. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...