*L*H* Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Ja, det lurer jeg på. Gutten vår er 5 måneder nå og har store problemer med å roe seg i egen seng. Vi lar ham ikke ligge lenge der, siden han skriker mye da, selv om vi er der hele tiden. Jeg har samsovet med ham til nå, siden han tydeligvis er en baby som trenger mye nærhet og kontakt. Han sovner ved puppen om dagen og kvelden, men sovner ikke for natten før ca 23.00-24.00. Innimellom to amminger kan han sove til ca 0900-10.00 dagen etter. Om dagen kan han noen ganger sove korte og lange lurer i sin egen seng, da roer han seg etter noen minutter når jeg gir ham smokken. Om kvelden har vi ikke sjans. Han er ikke redd, men irritert. Så blir han overtrøtt og det hjelper jo ikke. Hvis vi prøver å legge ham i egen seng når han begynner å bli trøtt tidligere på kvelden, bare ligger han og gliser og sparker, hehe. Vi legge til at han er ganske mye urolig på dagen også; han kan ikke leke for seg selv så lenge av gangen og blir fort sutrete hvis vi ikke tar ham opp. Lurer litt på om han er high need baby... Vi er jo så glade i gutten vår og vil gjerne gi ham den kontakten han trenger, men nå hadde det vært deilig å få tilbake sin egen seng snart. )
mamma.for.2♡ Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 Jenten vår blir 4 mnd på mandag. Hun var blitt kjempe avhengig av å sovne i armene våre. Men no er hun blitt flinkere til å sovne i sin egen seng. Det er ennå litt klaging og av og til blir hun også veldig sint når hun blir lagt ned i sin egen seng på kvelden (av og til også på dagen...). Men vi har kommet en lang vei i forhold til hvordan det var i starten. Vi legger henne i sengen i halv syv - syv på kvelden hver dag. Litt sutring må vi (og hun tåle), og så kan det bli en del turer inn til henne for å gi henne smokken. Men det pleier som regel å gå fint og hun sover som regel etter ca 1/2 time. Dager da hun blir skikkelig forbanna, uten at vi vet hva grunnen til det er da hun er god og mett i magen, fått rapet, tør i bleien, osv.. så plukker vi henne opp og roer henne i armene våre mens vi står ved siden av sengen hennes. Så fort hun roer seg legger vi henne ned igjen. Blir hun igjen hysterisk prøver vi først å roe henne i sengen med stryk på hodet/hånden og smokk, går ikke det så plukker vi henne opp igjen - hun roer seg - vi legger henne ned igjen. Sånn kan vi holde på så lenge det skulle være nødvendig. Noen kvelder er fremdeles slitsomme å få henne til å finne roen i sengen sin selv. Men det går sakte, men sikkert i riktig retning. Jeg tenker no sånn at hun ikke mangler nærhet og kos, for det får hun MASSE av på dagen. Og hun sover jo mye bedre i sin egen seng når hun først sovner - da slipper hun å bli vekket av oss når vi må flytte på henne etterpå...
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 19. januar 2011 #3 Skrevet 19. januar 2011 min gutt er 2 mnd +, og sovner for kvelden i egen seng ca 20.30 har bestemt at sånn skal det være, har han våken fra ca 18, gir han mat kl 20. og roer han ned i stua så går jeg inn og legger han, gir han smokk og koseklut, og legger handa mi over hode hans.. hender ofte at jeg må inn og roe han ned en, to, tre, fire ganger før han endelig sovner inn i den dype søvnen. så har han sovet til 2-4 og så til 7-8, men de siste nettene har han vært urolig, våkenet ca hver time,.. han har kun turbo lurer på dagen, ikke noe mønser i det
petite fleur Skrevet 19. januar 2011 #4 Skrevet 19. januar 2011 Gutten vår er 6 mndr, og slik legger vi ham om kveldene: Gjør det samme hver kveld. Kveldsgrøt, kveldsstell (i samme rekkefølge hver kveld; kle av, vaske hele ham, massere ham, på med nattdrakt og sovevotter pga kloring). Dette er det jeg som gjør stort sett hver kveld. SÅ overtar pappaen, gutten sovner nemlig ikke når det er jeg som legger ham.... Han legges i senga, får et kosedyr på hver side og får en flaske med melk. Da sovner han som et skudd (vel å merke når pappaen gir flaska, når det er meg bare gråter han....pussig det der) :-) Han sover forøvrig påp eget rom, og har et nattlys på hele natta.
Novadona Skrevet 19. januar 2011 #5 Skrevet 19. januar 2011 Vår lille på 3 mnd må legges i sideleie med gulpekluten litt opp i ansiktet. På dagen går det stort sett veldig lett, men på kveldene kan det være en kamp. Sitter da lenge å nynner, snakker, stryker, vugger på baggen han ligger i. Det pussige er at når vi strever på ettermiddag/kveld, kan han hyle av nekt, men om jeg da tar av dyna, snur gutten over på andre siden, så kan han roe seg momentant (samme hva side vi startet med). Dytter da dyna litt rundt og pakker han. Han liker liksom å bli styrt litt med! Legges han på rygg hyler han, og vil ikke roe seg! De siste tre kveldene har han forrøvrig lagt seg lett. Bad, mat og rett i bingen (vi har vært heldig at han da har vært våken i 1-2 timer på forhånd)
Willy Wonka Skrevet 19. januar 2011 #6 Skrevet 19. januar 2011 Tror vi er heldige. Begge våre har vi stelt for kvelden, gitt mat og kos. Så gått inn på soverommet til babyen (begge lå på eget rom fra de var 2-3 mnd), lagt de ned i sengen og sagt natta. Innimellom inn for å gi smokk, men det er aldri gråt.
Sadie *Mamman til Johanne* Skrevet 20. januar 2011 #7 Skrevet 20. januar 2011 Vi legger henne i sju, halv åttetida etter vask og pysj, mat og sang. Vi er i en fase hvor vi prøver å venne henne (og oss..) av med å rugge henne i søvn i vuggen fordi vi etterhvert skal overnatte ulike steder og ikke kan ta med vugge med hjul ... vi gjør det sånn at vi legger henne ned og synger, og om hun skriker får hun gråte max 5 min før vi tar henne opp og roer henne og så ned igjen, og sånn går det til hun sovner. Fortsatt rugger vi litt, men bare sånn svakt .. gradvis avvenning tenker vi. Hun er 4,5mnd. Sovner som regel i 20-20.30-tida. Våkner to ganger i løpet av natta for mat og så står vi opp i sjutida. Ganske fornøyd. eneste vi sliter litt med er å gjøre aaakkurat det samme hver kveld mtp rutiner... men viktigst er pysj og sang. Da vet hun at det er kveld. ..håper jeg ...
cmilla80 Skrevet 20. januar 2011 #8 Skrevet 20. januar 2011 Mine gutter er nå blitt 4 mnd og er en drøm å legge om dagen. Tvillingene er helt forskjellige. Han ene sverger til smokken og han andre til puppen.. Så de har forskjellige behov og de har hvert en utfordring å legge en stund. Så fort de ble lagt i sengen var det gråt.. Vi prøvde mye forskjellig før jeg startet med å legge dem i sengen med full belysning og uten dyne. Lot dem ligge å leke med tingene de har over sengen og satte på musikk for spebarn. Jeg var i rommet en stund i begynnelsen( drev å puslet med andre ting) Var det et snev av gråt gikk jeg rett bort til sengen og dullet det bort( smilte,kilte sang..) Nå har jeg sluttet med å være på rommet og lyset går fortere av, men jeg tror de har blitt trygge på senga og det å ligge alene, De vet at så fort de gråter kommer mamma. samme er det med lyd tror jeg.. Setter fortsatt på den rolige musikken og den gjør underverker.. Håper du har fått noen gode råd og at det blir lettere med legging:) lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå