lillespire08+10 Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Vår pode nærmer seg 2,5 år. Vurderer å kjøpe storseng til han (90x200). Men samtidig fungerer det veldig bra med å ha han i sprinkelsenga. Han har aldri klatret ut av den, og legging går bra. Er redd det vil bli tull dersom vi bytter seng. Erfaringer på hvilket tidspunkt det er bra å bytte seng? Ps. Har en 2 mnd baby som skal over i sprinkelseng nå. (kan evt låne en sprinkelseng, hvis ikke storebror flytter ut av sin )
Hvalrosskreppa Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 Vi har en pjokk på snart to år og ni måneder og han fikk ny, stor seng litt i begynnelsen av desember. Vi var litt spente, for han har alltid sovet urolig. Dette var i tillegg en halvhøy seng med stige, så nervene var der jo. Den er også 90x200cm. Men det har gått over all forventning og gutten sover roligere nå enn han noengang har gjort. Han ligger til og med under dynen nå, før så brukte han bare dynen som madrass:P Jeg tror på at noe tull blir det uansett en eller annen gang, men heller før enn senere. Vår gutt sov veldig fint i sprinkelsengen og han har alltid vært liten så den hadde passet en stund ennå. Men vi snakket så smått om ny seng og svigermor kom løpende med et tilbud om at hun kunne kjøpe seng til han. Så da ble det bare sånn. Men kan ikke si vi har angret på det, og så syns han det er så stas med ny seng selv + at han har en madrass under senga med masse puter og bøker:) Det største problemet vi har nå med leggingen er han er verdensmester på å dra ut kveldsstellet. Men deeet er vel ikke helt unaturlig:)
tollotone Skrevet 19. januar 2011 #3 Skrevet 19. januar 2011 Tror det er veldig forskjellig, men man kan kanskje ane litt utfra type barn hvordan overgangen blir:) MIn første, en datter var forholdsvis rolig selvom hun var temperementsfull og overgangen til stor seng gikk kjempebra. Litt tull kanskje noen måneder senere, når hun skulle vise hvem hun trodde bestemte. Min gutt derimot...Himmel og hav. Ble 2 nå til jul og vi byttet til juniorseng. Det var et mareritt! Men jeg hadde det på følelsen fordi vi har slitt sånn med legging om kvelden (les søvn søvn i samme spalte). Han spratt over sengehesten, løp rundt oppe i alles senger, synes det var sååå festlig når vi prøvde å få han til å bli i sengen sin. Jeg tror nesten han syntes vi var komiske når vi rolig og fattet prøvde å forklare at det ikke var lov til å stå opp igjen når man var lagt. Vi byttet etter 3 dager tilbake til sprinkelseng:) Tror jeg prøver igjen når han har sluttet med dagsoving og er ordentlig trøtt om kvelden:)
Nea og juniors mamma Skrevet 19. januar 2011 #4 Skrevet 19. januar 2011 22 mnd var snuppa da vi la henne over i voksesengen (nå med mål; 80x138) og det har gått greit. Leggingen er litt mer problematisk da hun kommer ut av sengen og går til døren, blitt en lek dette. Går imidlertid opp i sengen igjen når vi kommer inn og legger seg frivillig. Dette kan skje noen runder før hun sovner. Tidligere la vi henne bare og så var det stilt, kanskje vi kommer dit igjen om ikke lenge. Uansett, glad vi gjorde det før lillebror kommer (forhåpentlig i morgen) så vi slipper å gå gjennom dette da.
Mjølkekua Skrevet 20. januar 2011 #5 Skrevet 20. januar 2011 Vi fikk ei jente i begynnelsen av juni. Litt før dette fikk storebror på da 1,5 år en ny seng (junior), hvor vi satte opp en sengehest. Dette har gått helt strålende! Han har den siste mnd begynt å krabbe ut og inn av sengen når han vil stå opp, men før dette ropte han når han var klar. Ville ikke nølt med å bytte jeg, men sørg for å ha en sengehest. Og - jeg fikk vite at det var lurt å egentlig gi en ny seng før babyen kom, slik at det ikke ble sjalusi når hun fikk hans gamle seng. Det var absolutt ikke noe problem for han. Han var bare sååå stolt over den nye, store senga si!
Lykkelig smil Skrevet 25. februar 2011 #6 Skrevet 25. februar 2011 Eldste her var 2,5 år og mellomste 1,5 år da de fikk 90x200 seng. Det gikk veldig fint. Mellomste hadde sengehest en periode da for sikkerhets skyld. Hun stod opp en del første tida ved legging, men så gikk det seg til. Er så koselig å kunne ligge sammen med dem å lese/synge/kose før soving syns jeg:)
<3tobarnsmor<3 Skrevet 25. februar 2011 #7 Skrevet 25. februar 2011 Jenta mi på 2 år og 5 mnd fikk seg ny seng til jul. Trodde det skulle bli et styr med leggingen, men det gikk over al forventning. Kommer opp noen ganger før hun sovner, men det må man jo nesten regne med. Syns 2 års alderen er en fin alder å bytte til stor seng, Vil tro gutten din er klar for det nå også
To små, med øyne blå :-) Skrevet 26. februar 2011 #8 Skrevet 26. februar 2011 Jeg har to jenter, begge byttet til stor seng når de var ca 2 1/2 år. Med eldste frøkna hadde vi et mareritt uten en annen verden i flere uker. Hun stod opp og vi fulgte tilbake, hun stod opp og vi fulgte tilbake, hun stod opp og vi fulgte tilbake. Sikkert 50 ganger hver kveld, men plutselig en dag roet det seg. Bare vær konsekvent! Hun minste trodde vi skulle bli et mareritt da hun er MYE mer aktiv og vi har hatt mye problemer med legging, men der tok vi feil. Hun aksepterte det med en gang og kommer nesten aldri ut. Hun byttet for 2 mnd siden. Det er bare å hoppe i det!!
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #9 Skrevet 28. februar 2011 Her startet vi med 90x200 seng med sengehest da hun var ca 21 mnd. Utrorlig rart, og hun ser veldig liten ut der hun ligger helt oppe i toppen, men det har gått ganske så ukomplisert for seg. Pga. at jeg har bekkenløsning og ikke klaret løfte inn ut av sengen måtte vi først fjerne ene siden med sprinkler og siden det snart kommer en lillesøster ville vi være sikker på å venne henne til stor seng i god tid før babyen kommer. eneste vi merket var at juniordyna ble litt liten, så nå sover hun med stor dyne også. Hun har alltid sovet litt sprellete av seg så juniordyna forsvant hele tiden av henne når det ble langt mellom kantene i forhold til i sprinkelsenga. Vi hadde egentlig tenkt å starte med juniorseng først, men den vi ville ha var utsolgt. Etterhvert virket det så greit med stor seng hvor vi ved behov kunne ligge ved siden av henne at vi bestemte oss for å prøve. Det har gått veldig bra.
temine Skrevet 28. februar 2011 #10 Skrevet 28. februar 2011 Vi bytta fra sprinkelseng til juniorseng da begge barna var 2 år (fikk ny seng som del av 2-årsgaven) Størstetuppa trivdes ikke i juniorsenga, så hun hoppa rett oppi "kose/lese/gjestesenga som sto på rommet hennes. Den var 90x200, og der koser hun seg enda. Lillemann trives i juniorsenga, så han får bli der til han blir for lang. Knerten klatra ut av springeksenga, men har ikke prøvd å gå ut av juniorsenga enda. Det vil si, på dagtid går han oppi og utav under lek på rommet, men ved legging blir han oppi gitt. Storesøster var 3 år før hun forsto at det gikk an å gå ut av senga på eget initiativ. Kjekt;)
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 28. februar 2011 #11 Skrevet 28. februar 2011 Jenta vår har ligget i sprinkelsenga fram til nå, 2 år og ti måneder. Da begynte hun plutselig å klatre ut selv på nattmorgen. Bytta til 200x90 med sengehest. Gikk helt fint, går ikke ut på kveldene og står ikke opp før det er ordentlig morgen nå. Men har ikke mer enn en ukes erfaring foreløpig.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2011 #12 Skrevet 1. mars 2011 Jenta vår byttet for ca 2 uker siden, 2 år og 9 mnd. Vi var veldig skeptiske til hvordan dette skulle gå for hun er ikke så glad i forandringer. Alt har også fungert så bra med legging og hun har foreløpig ikke klatret ut av sprinkelsengen. Så hun kunne fint ha sovet i sprinkelsengen en stund til, men gjorde det fordi hun snart skal bli storesøster. Det har gått kjempe fint, ikke noe problem i det hele tatt. Hun er så stolt og fornøyd over at hun kan klatre opp i sengen og legge seg på egenhånd. Foreløpig tror jeg ikke hun har tenkt over at hun også kan gå ut av sengen på egenhånd så det har hun ikke gjort enda, men det kan jo kanskje komme etterhvert... Hun har juniorseng som er 70x160.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 1. mars 2011 #13 Skrevet 1. mars 2011 Jenta mi er snart to år men hun sover så godt i sprinkelsengen og prøver ikke å klatre ut så vi kommer ikke til å bytte før hun begynner å klatre ut. Regner med at det kommer til å skje ganske snart. hehe
sweetbaby*11.12.08+29.10.10* Skrevet 3. mars 2011 #14 Skrevet 3. mars 2011 Her har vi også en vokseseng(KILI), som ble trekt ut ved 2års dagen =) Han har komt ut to tre ganger når han skal sove. Fungerer kjempefint for oss.. Han kommer inn i vår seng de dagene han ikke er i barnehagen, noe som er helt ok.. sov også veldig urolig før og brukte dynen som madrass, men sover bedre nå.
plastblomst♀♂♂ Skrevet 4. mars 2011 #15 Skrevet 4. mars 2011 Mellomste min byttet over til stor seng et par måneder etter han fyllte to fordi babyen skulle overta sprinkelsengen. Gikk greit den første tiden, men nå er leggingen et mareritt hver kveld. Det er nå et halvt år siden og jeg vet ikke hvordan jeg skal rette det opp. Han står opp av sengen mange ganger hver kveld. Mannen min og jeg har byttet på å stå utenfor døren og følge han tilbake, det kan ta opptil to timer. Mannen min jobber borte i 14 dager av gangen, og da kan jeg ikke stå utenfor døra så lenge fordi jeg også har en på 5 år. Så når mannen min er på jobb legger jeg mellomste i sprinkelsengen og venter med å legge babyen til mellomste har sovnet. Da løfter jeg han over i sin egen seng. Tar gjerne imot tips hvis noen har noen gode råd:) Begynner å bli rimelig lei av dette leggesirkuset:(
Januargull-09 + augustspire-11 Skrevet 26. mars 2011 #16 Skrevet 26. mars 2011 Hei, vi har ei aktiv jente som klatret ut av senga selv da hun var 1 år og 8 mnd, så da måtte vi bytte til vokseseng. Det var ikke noe problem. I begynnelsen satte vi en hylle på tvers i hodeenden, slik at hun fikk en koselig sovekrok. Hun har ikke sengehest, og har aldri falt ut av senga, og hun venter til vi henter henne om morgenen. Det er jo bare å prøve. Hvis dere snakker positivt om det å få ny seng, vil han sikkert tilpasse seg det raskt. Kanskje ungen din har venner han ser opp til, som har "storegutt-seng"? Da blir det en ekstra motivasjon, og sikkert veldig stas at han også skal få ny seng.
lille sprelle Skrevet 28. mars 2011 #17 Skrevet 28. mars 2011 Vår snupp er over 3 år og vi har innsett at vi snart må kutte ut sprinkelsenga fordi den begynner å bli for kort. Det er overhode ikke for tidlig å bytte seng, men jeg anbefaler å prøve å lage et "rede" i den slik at den ikke virker for stor og sørge for sengekant slik at barnet ikke kan falle ut - det er en skremmende opplevelse.
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 29. mars 2011 #18 Skrevet 29. mars 2011 Her tok vi vekk den ene veggen, fikk med sånn sengehest til å feste på sprinkelsenga, et par mnd før ho fylte to år. Da hadde ho lenge klatret ut av senga, eller rettere sagt falt i gulvet, når ho klatret over. Så gikk kjempefint å ta den vekk, men vi har perioder vi må følge ho i seng, og følge ho i seng igjen og igjen, men det er nok for å teste ut litt... Nå er ho 2,5. Nå skal vi kjøpe større seng, for syns at 120 begynner å bli for kort. Men har kjøpt 170 cm lang først, mest pga liten plass på rommet. Senga er 90 cm bred, så å lage et lite "rede" , som lille sprelle sier, blir nok vi å gjør å Og hun gleder seg masse til å få stooor seng
Slæsh84 Skrevet 1. april 2011 #19 Skrevet 1. april 2011 Her er jenta mi 3 år i mai og ligger enda i sprinkelseng. Hun har enda ikke klatret ut,mn ser hun begynner litt,så vi vurderer snart og kjøpe en større seng. Blir spennende for hun vil komme inn hver natt til oss. Nå har jeg hatt 2 netter med "kamp".. Men hun går ikke over og senga er enda lang /stor nok.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #20 Skrevet 6. april 2011 Vår gutt på 2 år har sovet i stor seng i nærmere ett år allerede. Han klatret over skuffesenga m/sengehest (har ikke sprinkel), og det ble bare tøys med høye fall i gulvet og klarte ikke å klatre tilbake. Det har fungert aldeles utmerket i stor seng og han har aldri falt ut :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå