Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen grunn til at baby på 5 mnd ikke skal ha natglass for 6 mnd? Er det på grunn av klompene eller noe annet? Og hva med grøten? Gutten min er lei av de 4 mnd grøtene, så tenkte åprøve en 6 mnd grøt så fremst det ikke kommker til å være skadelig eller noe..

Håper virkelig noen vet og orker å svare meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang.middagsglassene har jeg sett det står 5-6 mnd på noen. Det tror jeg er nytt, så kanskje de har funnet ut at 5mnd babyer fint kan spise disse også?

Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Nestle har 5-6mnd glass. Bruk dem. Ellers vet jeg at næringstoffene er tilpasset alder. Barn trenger mer energi når de blir mer aktive, så derfor er det f.eks tilsatt mer fett i middagsglassene. Dette fettet trenger de sjeldent før den tid.

Jeg har sammenlignet næringsinnholdet i en av 4 mnd grøtene og et par av 6 mnd grøtene til Nestle og syns det var nokså likt, men 4 mnd grøten inneholder mer skummetmelkspulver enn 6 mnd grøten, den inneholder mest mel. (Hvis du leser ingrediensene, så står de oppført i rekkefølgen fra mest til minst innhold).

Skrevet

Tusen takk for svar begge to :) Da skal jeg drøye det en liten stund til med å begynne med 6 mnd middagsglass :) Han spiser allerede av 5-6 mnd glassene, men det virker som om han er lei av de, for han spiser ikke like mye nå som før.. Venter iallefall to uker til før jeg prøver meg 6 mnd grøten da.. Sliter litt med å få i han mme, så greit å få i han det kalsiumet jeg kan enda så lenge.

Skrevet

Alder som står på glassene er bare veiledende.. De er også delt inn i trinn 1, 2, 3, 4 osv.. Dette fordi alle barn utvikler seg forskjellig og har ulike behov.

Jeg anbefaler deg å ta en tur inn på nestle sine nettsider og se hva som står der.. Du kan fint begynne med 6 mnd mat hvis ungen din er klar for det..

I heftet fra nestle står det:

Kort fortalt for trinn 2 (6 mnd glassene): "Når smaksprøvene fungere bra, er det på tide med mer variasjon i form av nye smaker og litt grovere konsistens.."

og

"Det er ikke alderen, men barnets ståsted i utvikling og modenhet som avgjør når det er på tide å gå videre med ny mat"

Jenta mi har alltid vært tidlig ute med å gå opp til neste trinn, da dette har passet henne. 6,5 mnd gammel begynte hun med trinn 3 (8 mnd) fordi hun nektet å spise mat som var helt most.. Ville ha noe å tygge..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...