Gå til innhold

2åringar som mobber?? :S :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

I bhg til sønnen min (2 1/2år) er der, som i dei fleste bhg, noen som har uvaner som å slå, lugge, bite osv. Spesielt gjeld dette to gutter som er 2 og snart 2år gamle. Sidan nyttår har eg ved 3 anledningar henta sønnen min heilt oppklort i fjeset. Han går der kun 3dager i uka, så i dag er det 8dagen hans etter nyttår (3 av 8dager er ganske mye!). Også i høst hendte det at han var oppklora ved henting. Og av og til sier han at han er blitt lugget.

Kan virkelig 2åringer mobbe kvarandre? Synest det har blitt såpass ofte og gjentagende no, at eg vil betegne det som mobbing. I dag når jeg leverte (litt seint, så alle dei minste var på veg ut) hadde han smokken sin litt. Før jeg hadde fått åpnet sekken hans, hadde begge guttene kommet bort til han og var ertete/småhissige rett opp i fjeset hans. Jeg sa "nei, sånn må dere ikke gjøre" så dei gikk sin vei. Jeg gikk inn mot stellerommmet (man ser ut i gangen) og snudde meg for å se etter sønnen min, for han pleier å følge med inn med bleiene. Da ser jeg at 2åringen står og blokkerer for han, for så å dra i snoren på smokken til min sønn, for å ta den fra han (2åringen har selv smokk i munnen). Jeg sier "nei (navn), ikke ta smokken. Og (min sønns navn) ikke slå." Sønnen min fektet en gang ut i luften for å slå/dytte bort, etter at jeg sa dette, ikke før.

Ingen av di to voksne i gangen sier eller gjør noe.

Nå er jeg spent på om min sønn er oppklort i fjeset når han blir hentet i dag.Begynner å bli frustrert!

Har selv blitt fortalt dette fra den ene annsatte ved henting:

ansatt: "(min sønn) har vert i slostkamp i dag"

jeg: "ja, jeg ser det. Hva skjedde?"

ansatt: "han og (2åringen) var visst litt uenige. Så (2åringe) klorte han. Men jeg må si jeg ble imponert over (min sønn), for han bare stod der og sa au, uten å sloss tilbake".

Jeg: "uff då. Nei, jeg har prøvd å lære han opp til at han ikke skal slå".

Noen med erfaring? Hva gjør man med slikt? Dei ansatte sier jo at disse to gutten er noen di må holde litt tilsyn med (noe jeg vet og har fått erfare, da jeg var step-inn for en ansatt ved sykdom).

Min sønn har vert vanskelig å levere siden nyttår. Først tenkte jeg at det hadde med juleferien å gjøre, men nå lurer jeg på om han rett og slett gruer seg? Det er jo en stund siden ferien no, men siste uken har det nesten blitt verre ved levering.

Har jeg rett og slett gjort noe feil i opplæringen av min sønn, siden andre barn kan herse slik med han? Burde jeg kanskje lære han til å ta igjen? *frustrert!* (kommer ikke til å gjøre det, men ååå så fristende det kan vere!).

Nå er det ikke så lenge til min sønn skal bytte bhg, men senere (om noen år) vil disse barna igjen gå i samme bhg/skole. Dessuten vil di møtest i fritiden, da dei ikke bor så langt unna. *sukk!*

Hjelp meg å klarne tankene og finne en løsning. For nå er jeg både trist og fortvila :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uffda... forstår du er fortvilet... nå har jeg ikke barn i barnehage, og min gutt er bare snart to år...

Har (derfor?) ikke noe tips eller råd, vil bare si at det som slår meg er- hva gjør personalet i barnehagen med dette? Du sier de vet at de må følge to spesielle gutter opp ekstra, men likevel kommer din sønn hjem med kloremerker tre av åtte dager?? Nå vet jeg lite om barnehagers hverdag, men det som slår meg da er at de to guttene bør følges opp enda sterkere?

Du kunne kanskje høre med de om det er flere barn som blir klort (av disse), og hva de gjør/ planlegger å gjøre med dette. For fortsette slik kan det jo ikke, slik jeg ser det...

Når det gjelder å ta igjen, så er min som sagt bare snart to, og han ville heller aldri ta igjen... og skulle jeg lære han hva han skulle gjøre i en sånn situasjon (at noen klorer/ slår osv) ville det ikke være å ta igjen men å komme seg bort fra de og si fra til noen voksne tror jeg? Mulig jeg er helt på jordet men....

Snakk med noen i barnehagen du, vil tro det ordner seg:)

Skrevet

Sønnen min (2,5 år) opplevde å bli klort, bitt og slått av en annen gutt i bhg. Uten at poden tok igjen (men hylte). De ansatte svarte med å følge dem argusøyn, slik at de kunne gripe inn tidlig når leken truet med å gå over i konflikt. På den måten kunne de forhindre at det utartet seg. (De lyktes ikke hver gang, men det beklaget de veldig i etterkant.) De ansatte skilte dem også innimellom, dvs hindret dem i omgås.

Dette har funket. Det er ca tre måneder siden sist jeg hørte at han ble angrepet slik.

Barn på den alderen må veiledes og vises hva man kan gjøre og ikke gjøre. Det er barnehagens oppgave (i tilllegg til foreldrenes)! I min sønns barnehage har de stort fokus på å lære barna på den alderen hvordan samhandle med andre barn. Det virker ikke som "din" barnehage er like opptatt av dette - å holde "litt tilsyn" med de to guttene er tydeligvis ikke nok. Ta det opp med barnehagen! De bør ha stort fokus på å få endret adferden til de guttene. Og vise din gutt hvordan han det er ok å reagere uten å gå til angrep fysisk. Det siste kan også du hjelpe med.

Ikke la gutten din bli utsatt for mobbing! Det ødelegger hans selvfølelse, selvtillit mv. Hvis det fortsetter, bytt barnehage!

Skrevet

Sønnen min ble ofte dyttet så han slo seg stygt av en annen i bhg.

Bhg ga tilbakemeldinger om at sønnen min bare ble stående og skrike, de ønsket at han kunne si i fra.

Samme kveld som jeg ble oppmerksom på dette så hadde vi en liten seanse på badet før legging. Jeg spurte om x dytter deg så du får vondt, noe han bekreftet.

Vet du hva, sa jeg da. Nå kan mamma være deg og du være x. Så dytter du meg.

Han tok den og dyttet meg litt forsiktig. Da jeg tok fram pekefingeren , tittet han rett i øynene og sa ganske bestemt og litt sint at "NEI X, sånn gjør du ikke med (navnet til sønnen min).! Sa også setninger som Jeg sa nei! Ikke lov å dytte! osv..

Gutten min lo så han skrek og prøvde å dytte meg flere ganger og ventet like spent på reaksjon fra meg. Jeg fikk da vist han konkret hva han kan si for å sette grenser for seg selv. VI lekte dette noen dager.

Allerede neste dag kunne bhg fortelle at sønnen min hadde satt grenser ved å si fra.

Gutten har sluttet å dytte min.

Jeg tror det er viktig å styrke de i å si fra istedet for å flykte fra problemene.

Mobbing er ikke rette ordet for meg fordi i den alderen har de fleste sin periode med ett eller annet, det er en del av sosialiseringen.

Lykke til.

Skrevet

Snedig måte å gjøre det på må jeg si, flott at det funket, anonym:)

Ja, er nok noe i det du sier, de må jo lære å sette grenser for hva de godtar av andre. UTEN å ta igjen da. Legger metoden din på minne ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...