Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Over 800 forskjellige aktiviteter og opplevelser:Året rundtDans og musikkFriluftslivFerie i NorgeFirma og festKunst og kulturUnderholdning og utelivShopping i Oslo og Akershus Mat og drikkeOpplevelserHelse, livsstil og velværeTrening og mosjonSport og idrettSkole og utdanningFor de minsteSpill og leker Hobby og fritidPolitikk og samfunnTro og livssyn Hva skjer i Oslo?Motta nyhetsbrevReportasjer og artiklerNyttig informasjonOversikt A til ÅVåre partnere Annonsere på Aktiv I Oslo.no? Margrethe Munthe-viser Sanger med Margrethe Munthe Denne siden ligger under: BarnesangerRelaterte sider: For de minste - hovedkategoriKaptein SabeltannBarnesanger rimBarnesanglekBarneleker•Da klokka klang •Jeg skriker ikke jeg •Dukkemor •Kaja og Maja •Far og jeg •Lua av •Griner du? •Rødhette •Hans og Per •17de mai sang for de små DUKKEMOR Tekst: Margrethe Munthe Å, jeg strever så med mine små, du! Jeg har tusen ting å tenke på, du! Siden hodet gikk av gamle Rikka, må jeg alltid her alene gå, du, passe dem, du, alle fem, du, holde orden i mitt hus og hjem, du! Det gikk enda an hvis de var bra, du! Huff, men ben og armer de går a', du! Hodene er skralle, på dem nesten alle, snart så må vi på klinikken dra, du! Tenk nå går, du, Evas hår, du! Bare ny parykk til jul hun får, du. Se nå har jeg nettopp vasket klær, du, derfor har jeg dem i sengen her, du! De må ligge syke nå, mens jeg skal stryke, for de har så altfor lite hver, du. Ha dem pene, hele, rene, det er ikke greit for en alene! Og så er den minste ikke snill, du. Hun vil slettes ikke sitte still, du. Tenker lille Lise må få litt av rise', for jeg skjønner nok at det må til, du. Mine små, du, pleier få, du, og jeg synes at det hjelper så, du! -------------------------------------------------------------------------------- 17de MAI-SANG FOR DE SMÅ Tekst: Margrethe Munthe Mel: Østerdalsmarsj 17. mai er jeg så gla' i, moro jeg har fra morgen til kveld! Da er det så du, om vi er små du, er vi med likevel. Jeg roper hurra dagen så lang, synger for Norge mangen en sang. Og jeg, jeg kan du elske mitt land du, det skal du se en gang. Pent lite flagg du, fikk jeg i dag du, flagg med en stang så lang og så ny. Nå skal jeg springe, løfte og svinge flagget mitt høyt mot sky! Ser du den sløyfen som jeg har på, den er så gild, så rød, hvit og blå. Jeg bare venter mor snart meg henter, så skal vi sammen gå. Far skal bli med du, tenk, vi skal se du, barna som går i rekker og rad, se flagg og faner i lange baner! Å, du hvor jeg er glad! Høre musikk, trommer og sang! Å den som kunne bli med en gang. - Kankskje jeg får du lov neste år du, da er jeg stor og lang! -------------------------------------------------------------------------------- RØDHETTE Tekst: Margrethe Munthe Lille Rødhette ville med kaker og smør gjennom skogen til bestemor gå, og så møtte hun ulven; han stanser og spør hvor hun skal hen, og sier som så; "Å til bestemor du. Henne kjenner jeg litt, jeg vil bli med til bestemors hjem. Vi vil gå hver vår vei," sier ulven så blidt, "skal vi se hvem som først kommer frem." Lille Rødhette vandrer i villene skog, hun fant blomster og deilige bær. Å, men ulven den skøyer, han snarveien tok, straks ved bestemors hytte han er. Ulven banker på døra, gjør stemmen så fin; "Kjære bestemor, lukk opp for meg. Det er Rødhette, ser du, med kaker til deg, kjære bestemor, lukk opp for meg!" Og hun åpnet, men ulven han straks henne åt, og tok kappen og brillene på, og før Rødhette enda til døra var nått, under teppet i senga han lå. "Å, men bestemor," sa hun, "du stirrer så stort, og din munn er så stygg og så fæl!" "Ja, dess bedre," sa ulven og reiste seg fort, "kan jeg se deg og sluke deg hel." Ja, men tenk du, så kom det en jeger forbi; han skjøt ulven i selvsamme stund, og han sprettet opp maven, og så ble de fri. - Det var gruelig heldig igrunn. Om noen kan melodien på denne, blir jeg overlykkelig ;-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå