Gå til innhold

Flere som har barna fulle dager i barnehagen? (Samme som på anonymforum)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med fulle dager mener jeg 8-10 timer.

Jeg har selv vært arbeidsledig til nå og lillemann (19 mnd) har hatt korte dager og dager hvor han har vært hjemme. Nå skal jeg begynne å jobbe.

Gleder meg veldig til å komme ut i jobb igjen, men gruer meg til at han får så lange dager. Blir at jeg leverer han 0730 og henter han 1630.

Jeg er alene med han og har derfor ikke mulighet til å hente han tidligere, ikke har jeg mulighet til å jobbe kortere dager heller.

Hvordan fungerer det for dere som har små barn som får så lange dager?

Føler at vi vil få lite tid sammen. Er da hjemme 1640 og han legges 1900.

Lurte også litt på dette med mat.

Han får 3 dager i uken varmmåltid (type middagsmat) i bhg (ca 1400-1430).

Tenkte kanskje å droppe middagen de dagene og heller at han får et lite mellommåltid før han får kveldsmat. Jeg lager meg heller en lett middag etter han har lagt seg.

De dagene han ikke får varmmåltid i bhg så tenkte jeg kanskje at vi spiste middag før han legger seg og at han eller får et lite mellommåltid med det samme han kommer hjem.

Eller er det dumt å gi middag istedet for brødmat til kvelds?

Mulig dette er litt dumme spørsmål, så ikke "heng" meg dere som ler av meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hverdagen du får er veldig lik hverdagen vi har. Eneste store forskjellen er at jeg leverer rundt 08.15 i stedet for 07.30. Men jeg henter mini mellom 16.30 og 17.00. Han storkoser seg i barnehagen, så dette er ikke noe problem. Han vinker iherdig når jeg leverer, så det er bra. Tar det som et godt tegn. Ofte har han ikke spesielt lyst til å reise hjem derfra heller.

Når det gjelder middag så er det stort sett alltid kveldsmaten til mini her i huset. Den er sjeldent på bordet før 18.00 med mindre jeg har laget noe på forhånd som varmes opp. Men det tilhører sjeldenhetene. De har bare en dag med varmmat i barnehagen da, så han spiser i grunn nok brødmat ellers. Han er kjempeglad i brødskive, så det er jo bra.

Synes planene dine høres bra ut jeg. Og du ser at du kommer inn i det fort. Og så blir du veldig glad i fridagene dine, hehe.

Skrevet

Vi henter like før 17.00 (leverer så sent som mulig, et sted mellom 08.30 og 09.00), og er hjemme rundt 17.30.

Jeg lager mesteparten av maten for uken på søndager, når jeg kommer hjem er det bare å varme opp og servere. Krever beinhard disiplin om helgene, men lønner seg veldig i en travel og uforutsigbar hverdag. Deretter leker vi litt og tar kveldstellet og legging. Noen kvelder spiser han før oss og vi spiser etter at han har lagt seg, det blir fort kaos etter at vi kommer hjem hvis han er trøtt etter dagen. Om morgenen derimot tar vi oss god tid til å spise rolig frokost og leke litt før vi drar.

Vi har egentlig aldri gitt han "kvelds" for vi har alltid spist middag forholdsvis sent. Det funker veldig godt for oss.

Du kommer til å finne din egen rutine etterhvert. Det tok oss litt tid fordi vi har uberegnelig arbeidsmengde og reiser i samlet flokk til/fra jobb og barnehage (bare en bil), og vi reiser til tiders en del for jobben. Men vi fikk det til til slutt.

Skrevet

Gutten vår har lange dager i barnehagen.. Leveres litt før 7.30, og hentes ca 16.45. Jeg har litt reisevei (i rushtiden), og derfor får han så lange dager.

Mannen står opp først ca 5.30, og så står jeg opp kl 6. Noen ganger våkner småen av oss, og han går da og leker litt mens vi ordner oss. Etterpå steller jeg småen og så spiser vi frokost/smører niste (avhengig av hva vi har tid til). Småen spiser uansett litt i barnehagen med en gang han kommer. Mannen er ute av døren kl 6, så han regner jeg ikke med :)

Vi er hjemme kl 17 og da er det litt lek, litt middagslaging og så spiser vi som regel rundt kl 18. Dette blir da siste måltid for småen. Han legger seg alt fra 18.30 til 19.30.

Det blir lite tid sammen i hverdagen, så helgene er hellige. :) Ellers så er jeg så heldig at jeg kan ta meg fri innimellom, så de fridagene er også hellige :)

Det viktigste er at ungene trives i barnehagen når de må ha så lange dager... Småen kunne aldri hatt så lange dager hvis jeg ikke hadde visst at han trivdes og hadde det bra. Jeg er veldig fornøyd med barnehagen vår, og småen er alltid strålende fornøyd når jeg leverer han om morgenen.

Lykke til :)

Skrevet

Trollet er også strålende fornøyd ved levering, og for så vidt ved henting også. Men vi synes at hans oppførsel endrer seg veldig (og ikke til det bedre) av barnehagetiden. Han ble en helt annen gutt i august-sept. etter noen uker i barnehagen, men da tenkte vi at det var trassalderen som meldte seg. Men nå hadde vi ferie i 3 uker, og vi så hvor mye roligere og avslappet han ble. Derfor jobber vi med å få onsdag som fast fridag (mannen skal ned i 80%, inntil da avspaserer jeg), vi tror rett og slett at det blir bedre for han.

Men det er veldig betryggende å se han løpe inn i barnehagen om morgenen, vi vet at han trives og det gjør det mye lettere.

Skrevet

Jenta mi er i barnehagen fra ca 8 til 16.30 mandag til fredag. Vi er hjemme ca 17 og hun legger seg ca 19 så det er ikke mye tid jeg får med henne på hverdagene. Den tiden jeg får derimot passer jeg på å vie til henne. Oppvask og rydding av hus skjer etter at hun er i seng.

Skal sies at hun trives veldig i barnehagen og ofte når jeg henter henne nå så vil hun søren ikke hjem ;)

I barnehagen til jenta mi så spiser de et lite måltid rundt 16tiden og hun får da middag rundt 18tiden hjemme. Dette blir da kveldsmaten hennes og hun spiser ikke noe annet før hun legger seg.

De gangene jeg har hatt mulighet til å hente henne tidligere så har hun som regel fått en brødskive e.l. når vi kommer hjem. Så har hun fått vanlig middagsmat til kvelds. Dette har fungert veldig greit for oss.

Du kommer deg nok inn i egne rutiner veldig fort og finner det som passer deg og gutten din best.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...