lus246 Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Hei, Jeg fødte for 3 mnd siden og fikk en 2. grads perinealruptur (i tillegg til vaginalrifter). Riften går helt tilbake til rumpa så for meg ser det ut til at jeg har revnet så mye som det er mulig uten at det ble en grad 3. Jeg spurte jordmor når hun sydde meg om hvor mye jeg hadde revnet og hun sa at "det er vel en grad 2". Tenkte da av en eller annen grunn at det sto mellom grad 1 eller 2, men skjønner vel nå at det i så fall sto mellom grad 2 eller 3. Var på 6 u kontroll hos gynekolog. hun sa at riften bakerst trolig var så overfladisk at den ikke hadde skadet lukkemuskelen og at det derfor var en grad 2. Jeg synes imidlertid at jeg har litt dårligere kontroll på luft nå en før fødselen (avf. er ok). Tenkte først at det bare var pga at jeg nettopp hadde født og da hadde jeg ikke så god kontroll på noe. Men det er fortsatt slik 3 mnd i etterkant. Er det noen mulighet for at jordmor tok feil og at det kan være en grad 3a feks? Noen som har erfaringer på området? Er det andre som har hatt litt dårlig kontroll selv om de ikke har revnet, så det kan være andre forklaringer enn en rift?
ungmortil3 Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Jeg fikk en ruptur grad 3 sist, altså rift hele veien + lukkemuskelen. Ting er sikker veldig individuelt, men jeg kan ikke si jeg hadde litt lite kontroll for jeg hadde null kontroll på luft. Heldigvis var det kun luft jeg ikke hadde kontroll på. Vet jeg ble sydd i selve lukkemuskelen også.
Lexi79 Skrevet 19. januar 2011 #3 Skrevet 19. januar 2011 Jeg fikk ruptur grad 3a for to år siden. Jeg hadde ingen kontroll på luft rett etter fødsel. Er du flink å knipe? se her http://www.bekkenbunnen.no/etter_fodsel.htm Jeg gjorde knipeøvelser hver gang jeg ammet og det ble stor forskjell etter hvert. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå