Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Aner ikke. Men man må være gammel nok til å klare å håndtere det. Jeg begynte med linser når jeg var 12.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 Da jeg begynte var grensen 12 år, men det er en del år siden nå.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Tidligere var det en regel som sa at optikere ikke hadde lov å tilpasse kontaktlinser på barn under 12år uten at det var i samarbeid med øyelege. Det er en god hovedregel, men så må man se på alternativene. Jeg har tilpasset linser til yngre barn i noen tilfeller, bla på barn som aldri har brukt briller og som virkelig trenger det. Feks barn med en del plusstyrke som klarer seg greit til det meste, men som nesten ikke har lært seg å lese og som ikke sitter i ro i det hele tatt på skolen, fordi de blir så slitne når de skal holde på med ting på nær. Da anbefaler jeg at de bruker linsene kun på skolen og briller ellers. Eller så har jeg tilpasset linser til barn som spiller fotball eller holder på med annen idrett hvor briller ikke egner seg, da bør de bruke linsene til det og briller ellers. Uansett alder, så bør man venne seg til å ha briller i tillegg til linsene, både fordi det med de aller fleste linser er viktig å avlaste med briller og fordi det er viktig å kunne bruke briller hvis man feks får øyekatarr el.
Tante Blås Squaw Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Du mener hvor gammel man må være for å kunne bruke linser? ) Felizia har brukt linser siden hun var 11. Her står litt ) http://www.synsamlinser.no/Default.aspx?ID=503
Topo Skrevet 18. januar 2011 #7 Skrevet 18. januar 2011 Gutten min bruker kontaktlinser, han er 10 mnd. og har brukt det siden han var vel 2 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå