Gå til innhold

hva er aldersgrensen på linser? (istedet for briller) u/t

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke. Men man må være gammel nok til å klare å håndtere det. Jeg begynte med linser når jeg var 12.

Skrevet

Da jeg begynte var grensen 12 år, men det er en del år siden nå.

Skrevet

Tidligere var det en regel som sa at optikere ikke hadde lov å tilpasse kontaktlinser på barn under 12år uten at det var i samarbeid med øyelege. Det er en god hovedregel, men så må man se på alternativene.

Jeg har tilpasset linser til yngre barn i noen tilfeller, bla på barn som aldri har brukt briller og som virkelig trenger det. Feks barn med en del plusstyrke som klarer seg greit til det meste, men som nesten ikke har lært seg å lese og som ikke sitter i ro i det hele tatt på skolen, fordi de blir så slitne når de skal holde på med ting på nær. Da anbefaler jeg at de bruker linsene kun på skolen og briller ellers. Eller så har jeg tilpasset linser til barn som spiller fotball eller holder på med annen idrett hvor briller ikke egner seg, da bør de bruke linsene til det og briller ellers.

Uansett alder, så bør man venne seg til å ha briller i tillegg til linsene, både fordi det med de aller fleste linser er viktig å avlaste med briller og fordi det er viktig å kunne bruke briller hvis man feks får øyekatarr el.

Skrevet

takk for svar alle sammen=)

Skrevet

Gutten min bruker kontaktlinser, han er 10 mnd. og har brukt det siden han var vel 2 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...