Gå til innhold

Dere som har begynt å jobbe-hvordan få en god hverdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips for å få hverdagen god? Det handler vel veldig om planlegging?!

Når er dere hjemme fra jobb? Og når er det middag? Når får dere tatt kvelden? Jobber dere hver dag? Middagstips? Hva gjør dere i helgene? Er det fri i helgene, eller er det da det er tid til å få gjort unna "plikter"?

Noen som er "bondekoner"? Mann som jobber på gården og du ute?

Hvordan får dere det til å gå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo fortelle litt om vår hverdag.

Samboer står opp 06.10 og er ute av døra 06.50. Jeg står opp litt over 7 og mini (23 mnd) våkner rundt 07.30. Da har jeg dusjet/kledd på meg selv. Så tar jeg opp mini og skifter bleie/kler på han før vi lager matpakke sammen. Han står på en stol ved benken og spiser litt mens jeg lager matpakke til han og meg selv.

Ca. 08.00 setter vi avgårde til barnehagen, og jeg drar derfra ca. 08.30. Han spiser da resten av frokosten sin i barnehagen.

De dagene jeg henter (3 dager i uka) så er jeg i barnehagen ca. 16.30. Ca 17.00 er vi hjemme og da leker vi litt før jeg begynner å lage middag. Den blir servert ca. 18.00. 19.00 er det leggetid for mini.

Helgene blir en variasjon av jobbing (jeg jobber annenhver lørdag), plikter, turer og kos. Vi prøver så godt vi kan å få til en god mix, men det ender ofte med litt stressende helger hvor vi forsøker å rekke å møte venner etc. Nå har jeg klart å innføre handling en gang i uka, og det funker veldig bra. Da jeg jobber to kvelder begynner jeg kl. 12. de dagene. Da rekker jeg å levere i barnehagen og så gå på butikken og handle. Vi planlegger en variasjon av enkle og litt mer avanserte middagsretter.

eks:

Wok m/kylling eller svinekjøtt sammen med nudler eller ris

Spaghetti med hjemmelaget bolognese saus

Potetskiver og torskefilet kokt i fiskebuljong

Stekt fiskepudding m/hvit saus

Spaghetti carbonara

nakkekoteletter m/ris, bernaise og broccoli

Betasuppe m/pølser

fahitas m/kyllingkjøttdeig

Laksefilet m/ris eller potetmos

Stekt falukorv med potetmos

Og masse mer...

Det var litt om vår hverdag hvertfall :)

Skrevet

2 i fulljobb, jeg er leder i et nystartet firma og mannen jobber i oljeselskap.

Planlegging er nøkkelordet. Vi er hjemme fra jobb kl. 17.30, deretter middag, lek, kveldsstell og legging. Deretter husarbeid (evt. middag hvis vi har bestemt oss for å spise for oss selv) og/eller litt jobbing fra hjemmekontor (ingen av oss klarer å få gjort alt på 7,5 timer på jobb). Fredag lages matlisten og menyen for neste uke, lørdag handler jeg og tar ærend som krever bil, han og gutten koser seg og tar som kan gjøres til fots. Også prøver vi å vaske boligen. Søndag lager jeg mat og vasker klærne.

Det er omtrent det vi rekker å gjøre ila en uke. Om det skjer noe uforutsett blir det fort kaos i systemet. Det ble mye sykdom i høst, da ble virkelig ille. Derfor vurderer vi at mannen skal gå ned i 80% stilling så gutten får være hjem 1 dag i uken for å få litt mer ro i hverdagen. Funker ikke helt som det er per i dag...

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og er så heldig at jeg får ha minien med meg (på en annen avd.). Mannen er selvstendig næringsdrivende og starter arbeidsdagen kl 10.00. Så det er han som tar hovedansvaret for minien om morgenen. Jeg jobber turnus og er på jobb mellom 07.00 og 09.30.

Minien vekkes ca 07.50 og leveres i bhg før 08.30. Da er det frokost.

Når jeg slutter tidlig (12.30) lar jeg bare minien være i bhg til han har sovet ferdig (ca 14-14.30), så får jeg gjort en del ærend i mellomtiden. Ofte handler jeg, får begynt på middagen og litt grovt husarbeid hjemme.

Slutter jeg i 3 tiden, har jeg middag allerede handlet inn og vi lager denne sammen.

Har jeg seinvakt, (16.30) så passer jeg på at minien får middagsglass under fruktmåltidet i barnehage (ca 14.30). Da slipper jeg å tenke på middag når vi kommer hjem. Til kveldsmat får han endte middag som vi andre også spiser eller brødmat. Så er han i seng kl 19.00. Mannen jobber ofte sene kvelder og er ofte ikke hjemme før etter minien er i seng. Disse dagene henderdet ofte at vi sniker middagsmat hos besteforeldre:)

Mitt tips til deg (utenom alt det andre som har blitt nevnt) er å alliere seg med familie og venner og be om hjelp. Kansje så er det besteforeldre som kan hente tidlig en dag i uken, tanter, onkler? Jeg syns iallefall det er herlig å tenke på at minien får litt fri innimellom og litt forandring fra en travel hverdag!

Skrevet

Vi har valgt å dele oss opp for å gi barna en kortes mulig dag. Vi har begge litt fleksible arbeidstider (til dels for meg), så da tar en av oss (stort sett mannen) og leverer, og den andre (da stort sett meg) henter. Begge jobber 100%, og vi har 4 barn.

Vi står opp når barna våkner, normalt i 6-6.30-tiden. Den som ikke skal levere får da lov til å være helt ego og dusje, stelle seg, kle på seg, spise og gå, og er på jobb rundt kl 7-7.30. Den som leverer steller de minste (de eldste steller seg selv), steller seg selv, lager frokost osv. kl 8 skal skolebarna sendes avgårde, og da kler en på barnehagebarna og går selv rett etterpå. Så barna blir levert i bhg rundt kl 8.20-8.30.

Den som henter går tidlig fra jobb, ca kl 15, handler og henter i bhg ca kl 15.30. Kjører hjem og kommer hjem likt med skolebarna som kommer hjem fra SFO. Så er det å få alle inn, sette på plass varer, lage middag og høre lekser til skolebarna, evt sende avgårde til trening. Når middagen er klar sånn i 17-tiden kommer den andre hjem og alle som er hjemme spiser sammen. Så er det avslapping og lek (og litt husarbeid) frem til de minste sin leggetid i 19-tiden og de eldste i 20-tiden. Selv legger vi oss normalt i 22.30-tiden, men må da gjerne jobbe 1/2-2 timer før den tid.

I helgen er det helt fri på dagtid så sant vi kan. Da slapper vi godt av på morgningen. Får unna et halvt tonn med klesvask og husarbeid, handler osv. Går på besøk/får besøk av venner og familie, og/eller finner på noe aktivitet. Hvilke kan variere veldig. Noen helger er det kun åpen hall i et par timer, andre dager går vi lang tur på fjellet, eller går på lekeland, eller noe helt annet :-) Vi finner stort sett på noe minst en av dagene, men det skal ikke vare for lenge, for vi er opptatt av å slappe godt av også, både stor og liten.

Skrevet

Her er vår hverdag med en unge på 18 mnd:)

Jeg står opp 05:45 og ordner meg selv, maten og klærne til frøkna. Så våkner hun stort sett rundt 06:30 eller vi vekker henne, og kler på og ordner hun. Det varierer litt hvem som gjør det. Jeg gjør det hvi jeg har veldig god tid, men det er ofte faren som gjør det. Faren drar på jobb kl 0700, og jeg og ungen drar til bhg. Er på jobb ca 07:20.

Jeg henter ungen igjen kl 15:00 og reiser hjem og begynenr på middag. Stort sett er middagen feridg kl 16:00. Etter middag er det litt rydding, masse leking og kosing og handling på mandager. Kl 18:00 er det kveldsmat og hun er i seng kl 18:30. Da rydder vi leker, henger opp klær/legger sammen klær, ryddder og andre huslige sysler:)

Jeg er stort sett i seng kl 22:00, mens samboeren ofte sitter oppe lengere.

På helg sover ungen så lenge hun vil, det blir ofte rundt vanlig tid. På lørdager står jeg opp med ungen og far får sove ut. Da koser vi oss masse med leker og andre aktiviteter. Søndag får jeg sove:) Vi drar ofte bort på et besøk eller to i helga, og prøver så godt vi kan å ta livet med ro. Ofte er det støvsuging og klesvask, men aldri husvask. Den tar vi på onsdag/torsdag så det er rent til helga:)

Skrevet

Her jobber vi begge fulltid. Mannen jobber ofte i utlandet i et par uker i strekk så da er jeg alene med vesla.

Jeg står opp rundt 6.30 tiden og steller meg. Vekker vesla ca 7 (hvis hun er våken før så leker hun mens jeg dusjer og ordner meg). Hun får yoghurt før vi drar hjemmefra ca 7.40.

Vi er i barnehagen ca 8.15 hvor hun da spiser frokost.

Hun blir hentet 16.30 og vi er hjemme ca 17.10. Vi spiser middag ca kl 18 og hun legger seg ca 19.

2 dager i mnd så får hun veldig lange dager i barnehagen (blir levert ca 9 og blir hentet ca 18) Dersom mannen ikke er i utlandet så henter han henne rundt 4 tiden eller har henne hjemme hele dagen dersom det er mulig.

I helgene så sover vi til vesla våkner, som er mellom 7 og 8. Vi tar morgenene som regel med ro og spiser god frokost før vi stikker ut en tur til enten parken, lekeland, dyrepark e.l.

Søndagsettermiddagene bruker som regel jeg til å lage middager til uka som kan fryses.

Rydding/vasking av hus, klesvask o.l. blir tatt i løpet kvelden man til fre.

Vi handler inn mat for en uke av gangen og får dette levert på døra gjerne fredag ettermiddag/lørdag morgen (bor i england så det er ganske billig å få det levert hjem)

Skrevet

Vi har gjort som Alva og delt oss opp. Jeg står opp 5.45, legger frem klær til gullet og er på jobb fra kl. 0700.

Mannen og gullet ligger og drar seg til 08 - 0830. De står opp og steller, spiser grøt go drar i barnehagen til kl 09 (vi bor 2 min unna) Siden jeg begynner tidlig er jeg ferdig 14.35 og henter han rett før kl 15.

Når vi kommer hjem er det lek, så begynner vi på middagen rett før 16. Han er alltid med og "hjelper" til. Vi spiser alle sammen 16 .30 (hvis mannen rekker hjem) og så er det lek frem til 18.15. Da er det grøt, og etterpå har vi en kort kosestund før vi går opp og tar kveldsstellet. Han sovner 19.30.

Vi har investert i vaskehjelp og en ekstra bil for å klare å få til å mest mulig tid sammen. Skulle vi ha reist med offentlig komm. hadde jeg brukt 1 time i stedet for 12 minutter!! Mannen min parkerer bilen når snøen forsvinner og tar sykkelen fatt, slik at han også for trim.

Vi har noe lavere inntekter på grunn av disse valgene - jeg jobber offentlig for å kunne ha flekesitid og avspasere - men tjener mye mindre enn jeg kunne ha gjort i en annen stilling. Mannen er selvstendig næringsdrivende og har kortere dager og mindre inntekt en periode.

Vi handler på lørdager og prøver å sette opp menyer for hele uken. Helgene er vi sammen alle sammen, men prøver å komme oss mye ut på barnevennlige aktiviteter eller sammen med andre med barn.

Gutten vår er veldig harmonisk, og jeg tror at det er mye takket fravær av stress og mas - og at han har korte dager i barnehagen.

Jeg merker stor forskjell når mannen er borte noen dager og kabalen ikke går opp....

Skrevet

Dette har jeg også lurt litt på.

Blir ikke barna sultne når de venter til kl 18 med middag? Blir middagen kveldsmat for de små?

Skrevet

Har to barn under 5 år, og har valgt å gå ned i redusert stilling, angrer ikke et sekund. Startet opp med godt mot og jobbet "vanlig", men følte meg gradvis mer og mer tappet og lei meg for at jeg ikke hadde nok tid med de små, og ikke fikset alt som skulle gjøres i hverdagen.

Nå har jeg kortere dager, og av og til en dag fri, henter som regel i tre-halv firetiden, da føler jeg at jeg har gode ettermiddager med dem. Rekker ofte en kjapp tur innom butikken før henting, for å ta med noe til dagens middag. Slipper slitne, sure barn i butikken.

Fridagene bruker jeg til å ordne div. ting hjemme, vaske masse klær, storhandle mat, hvile, trene (ja, viktig å få litt tid til å ta vare på seg selv også, da blir man en bedre mor). Pga. dette blir helgene våre bedre som familie, siden jeg har gjort mye allerede.

Ville ikke angre på dette senere i livet, og tok et bevisst valg. Hvorfor skal vi på død og liv være supermennesker i småbarnstiden, så lenge man klarer seg på en viss inntekt? Må dog si at jeg er heldig som har muligheten til dette, vet ikke alle har det...alle må velge ut fra egen situasjon og hva man trives med!

Skrevet

Noe planlegging må til og siden vi må avgårde ganske tidlig de fleste dager, så må barnevogn og klær gjøres klar dagen før hvis jeg ikke skal føle stress. TO dager i uken jobber jeg kveld, så da finnes det ikke stress for da kan jeg slumre meg gjennom morgenen og poden kan dra ut frokosten så lenge han vil ;-)

De andre dagene står jeg opp litt over 0600 og dusjer før poden våkner. Vekker ham litt over 0630 om han ikke våkner av seg selv. Skifter på ham og lager frokost til oss begge. Mannen står som regel opp, steller seg, spiser frokost og tar bussen inn til byen (irriterende sidne jeg hater disse morgenene). Er det ikke altfor kaldt går jeg så opp i barnehagen og leverer. Tar meg en drøy halvtime før jeg er hjemme igjen (må lufte hunden også). Så er det bare å ta bilen og stille seg i køen inn til Oslo :-P

Mannen henter de dagene jeg jobber kveld, men ellers henter jeg rundt 1600. Hjemme igjen blir det litt lek og vi begynner middag. Vi er forøvrig en overdrivelse, da det er mannen som lager mat her i huset.

Jeg synes dagene går ganske greit egentlig siden jeg er notorisk tidlig ute av meg. Har alltid altfor god margin for å rekke jobb og kan ikke huske sist jeg ikke var der en halv time før tiden.

Skrevet

Men hvorfor må en på død og liv bli sett på som supermenneske dersom man jobber 100% i småbarnstiden? Jeg er en av dem som gjør dette, og jeg er overhode ikke noe supermenneske, jeg bare elsker jobben min. For meg er det ikke noe ønske å jobbe redusert, jeg ville aldri valgt å være hjemme med barna heller dersom jeg kunne vært det rent økonomisk. Jeg liker å yte maks, det er da jeg føler meg mest levende, har mest og gi, og er en mer tålmodig og opplagt mamma. I perioder hvor jeg har gått hjemme, eller jobbet redusert, så blir jeg slapp og dvask. Det sklir ut med trening, jeg blir nedenfor fordi jeg føler meg unyttig, mister energi osv. Nå som jeg jobber fullt trener jeg 4 dager i uken, har full struktur på hverdagen og masse overskudd, og jeg setter da også ekstra stor pris på helgene hvor vi kan finne på mye gøy hele familien.

Uff, ble litt langt svar dette, og litt dumt å bare rette det mot deg anonym 20:50. Er vel bare mer at jeg generelt er så utrolig lei av å høre at jeg burde være så sliten og ikke burde klare å jobbe fullt, og heller burde jobbet redusert og alt som negativt er. Nesten alle jeg møter kommenterer det faktisk. "Oi, jobber du fullt når du har fire små barn? Ville du ikke heller jobbet deltid? Jeg hadde aldri orket det!" osv i samme duren. Men som forklart over her, så ikke bare orker jeg det, men jeg får mer ut av det enn å jobbe deltid. Vi mennesker er ulike, vi har ulike ting vi trives med, og som gir oss overskudd og godt humør. Så det handler ikke om å være supermenneske eller flink, men hva som fungerer for en selv.

Skrevet

Hos jobber begge turnus. Dermed varierer det ganske mye hvordan hverdagene er. Noen dager er en av oss ute av huset lenge før ungene våkner, andre ganger har begge to god tid om morgenen, ofte er en av oss på jobb om kvelden. Ungene våre blir noen ganger levert i barnehagen 7.30 når den åpner, andre ganger 9.30 hvis en av oss begynner sent. De blir hentet en gang mellom 15.30 og 16.30.

Vi er kanskje ikke helt representative da, men vi har våre utfordringer ettersom vi begge to ofte er alene med barna om kvelden.

Noen tips:

* Hos oss er middag rundt 17.30 perfekt. Særlig mye tidligere klarer vi ikke å få den klar heller. Og ungene spiser jo ettermiddagsmat i barnehagen rundt klokka 15, så de ville ikke vært sultne noe særlig før. Siden vi spiser sen middag, spiser de ikke kveldsmat.

* Når vi har dårlig tid neste morgen, gjør vi mest mulig klart dagen i forveien. Dekker frokostbordet, finner fram alle klær som skal på og med i barnehagen. Legger barnevogna i bilen dersom den skal dit.

* Ta stor handel etter at ungene er lagt på kvelden eller på en friformiddag før kveldsvakter. Vi handler 1-2 ganger i uka.

* Ikke ta storrengjøring lørdager. Helst ikke handling heller. La helgene være hyggelig fritid! Vi prøver å gjøre unna alt det nyttige på kveldstid eller på friformiddager før kveldsvakter eller på turnusfridager.

Skrevet

Jeg jobber 50 %. De dagene jeg jobber, står jeg opp kl. 7.30. Mannen min vekker jentene og gir de frokost, mens jeg dusjer. Så vekker jeg minsten kl. 08.00, etter å ha sendt storesøster avgårde til skolen. Hun går. Ammer minstemann, og så leverer jeg han hos dagmamman kl. 08.30, så kjører jeg minstejenta i barnehagen. Begynner å jobbe kl. 09.00. Så er jeg ferdig kl. 14.45. Henter så minstejenta i barnehagen og så drar vi å henter lillebror og storesøster hos dagmamman. (storesøster er hos dagmamman etter skolen, slik at vi slipper utgifter for SFO. Betaler 500 kr ekstra for dette i mnd). Litt skravling blir det før vi er hjemme kl. 15.45. (Har 1 time ammefri med lønn).

Så leker vi litt frem til jeg må lage middag. Vi spiser kl. 17.30 når mannen min kommer hjem fra jobb.

Så er det baretv og kos frem til 19.30. Da er det nattstell av alle 3 som er i seng til kl. 20.00. Da er det voksentid.

Har de to minste hjemme de dagene jeg har fri og storesøster kommer da hjem ca. kl. 13.00. De dagene koser vi oss veldig. Jeg stortrives på jobben, men elsker enda mer å gå hjemme sammen med barna mine. Så jeg elsker denne delingen. Får både i pose og i sekk.

Skrevet

Alva jeg er helt enig med deg.....jeg jobber 100% og da går hjulene her hjemme knirkefritt men jeg jobber 7-15 og har ganske greie dager på jobb.

Jeg er så dritt lei av og høre om hvor sliten alle er........Hverdagen må planlegges godt, helgene må nytes og man trenger vel ikke og påta seg alt mulige verv, trener jobber osv....

Men jeg er glad jeg bor i en liten by der vi har skole, barnehage, jobb og butikker i en radius av 1 km:)

Skrevet

Hvorfor er du dritt lei av å høre hvor sliten alle er????????? Det er jo kjempe flott for deg og din familie at du har det fint med å jobbe full tid. Men det er ikke alle som har det samme overskuddet uansett hvor nøye hverdagen planlegges, og det må vi respektere. Jeg kjenner ei som jobber 60 %, har to barn, vaskehjelp og en snill mann. Men hun sliter virkelig med hverdagen som arbeidende mamma. Hun er ikke lat, har ingen verv, ingen faste aktiviteter. Det er bare tungt å jobbe og være mamma samtidig. Det er ikke alle som har overskudd og det kan være mange grunner til det uten at jeg har noe med å vite det. Jeg jobber i deltidsstilling med litt varierende uker, noen fulle uker, noen med få dager, pluss en del helge jobbing. Det går jo greit de ukene jeg jobber 6 dager, men det er helt klart mye bedre å jobbe kun 3 dager.

Helgene må nytes sier du, men en god del jobber innebærer helgejobbing, både jeg og min mann jobber i helgene, men det fungerer helt greit det. Ungene er hos besteforeldrene inn i mellom og stortrives der. Men vi får ikke akkurat gjort så mye familie aktiviteter i jobbehelgene våre.

Jeg trives veldig godt på jobben min og syns det er godt å komme meg ut av huset, det tror jeg nok både store og tre små i familien har godt av. Men samtidig ser jeg helt klart at barna har det mye bedre av å ha rolige dager med lite stress. De har ikke bedt om den stressende hverdagen vi gir de, så derfor syns jeg at i vår familie, så fungerer det best hvis jeg jobber redusert. Andre må få velge det som passer for de, jeg har aldri kritisert de som ønsker å jobbe fullt med små barn i familien. Dette er vel egentlig litt utenom tema, men jeg ble litt provosert over at noen ønsker å gi andre dårlig samvittighet ved å skrive at de er dritt lei av å høre at andre er slitne. Flott at du har det bra, men respekter at ikke alle er som deg!!

Skrevet

Hoff, har lest litt her nå og må inrømme at jeg gruer meg te å gå ut i jobb igjen....

La oss si at snuppa skal være i bh fra 7.30 til 16.30 hver dag... da er vi sikkert hjemme i 17 tia og da er det bare to små timer til ho skal i seng... Det er LITE tid sammen med eget barn....

Liker ikke helt tanken på at barnehageansatte skal se barnet mitt mer enn meg...

*grue seg*

Skrevet

Jeg er enig med Draculababy, ble litt provsert av at noen blir "dritt lei" av at noen synes der er slitsomt å jobbe fullt, og ha små barn. Det er vel heller unntaket enn regelen hvis du ikke synes det er slitsomt.

Det gjelder å planlegge så nøye man kan, så klart, ta seg tid til å trene sånn at man får overskudd, ikke være så nøye på at det skal være så ryddig, sånne ting.

Jeg har to barn, en på 1 år og en på 5 år, en mann som er selvstendig næringsdrivende som bestemmer over tiden sin selv, vaskehjelp og 70 % stilling med fleksitid. Mannen min er riktignok ganske lat innimellom, B-menneske og allergisk mot husarbeid. Jeg synes hverdagen er ganske slitsom innimellom. Har tenkt og grublet på hvordan vi kan gjøre hverdagen best mulig for alle. Har kommet fram til dette. Jeg står opp med minsten som våkner kl 6, gjør alt klart for han og størstmann når det gjelder mat og klær, vekker mannen kl 7.30 og drar på jobb. Mannen leverer i barnehage. Jeg jobber til ca 15, og henter i barnehagen ca. 15.30/16 før det er hjem og leke og begynne på middagen. Mannen kommer hjem kl 17 og da spiser vi. Så barnetv, lek, kos og så legger 1-åringen seg mellom 18.30 og 19. Størstemann får være oppe en time lenger.

Kveldene brukes til husarbeid, klesvask, trening, tv-titting osv.

Har fri en dag i uka og da gjør jeg ærend, trener, har egentid, handler osv. Helgene prøver vi å finne på noe sammen, men er ikke alltid så lett når ungene har såpass stor aldersforskjell. Ofte blir det til at mannen finner på noe med 5 åringen og jeg passer minsten.

Sånn har vi valgt å gjøre det. Og så tar vi oss tid og råd til noen helger uten barn innimellom, for å ta vare på hverandre.

Skrevet

Da vi hadde ett barn, delte vi oss også opp og jobbet fulltid begge to. Jeg dro på jobb fra 7-15 og mannen da ca 8.30 til 17-17.30. Han hadde ikke bilen og tok buss til og fra jobb. Dette arrangementet fungerte helt fint, men jeg savnet fleksibiliteten i hverdagen, med at en av oss alltid måtte avgårde tidlig for å kunne hente barnet 15.30 (syntes det var lange nok dager, for hun hanglet en del med astmaliknende symptomer og vinteren var lang og kald).

Nå har vi to barn, og etter en deilig permisjon bestemte jeg meg for å jobbe 80%. Da kommer jeg som regel på jobb 8.30 etter levering i bh og drar igjen kl 15. Perfekt for meg. Da leverer eller henter mannen noen ganger, da kan jeg jobbe mer om jeg trenger/ønsker, men det er jeg som tar både levering og henting de fleste dagene. Dette fordi jeg trenger bil til jobb og det blir mer praktisk slik. Mannen tar fortsatt buss og vi håper å slippe å trenge to biler, faktisk mer av ideelle enn økonomiske årsaker.

Jeg elsker min nye tilværelse, slipper å stresse om morgenen for det spiller ingen rolle når jeg kommer på jobb. Jobben er fleksibel med hyggelige mennesker. Har virkelig kost meg tilbake i jobb og synes hverdagen er rimelig perfekt.

Henter barna mellom 15 - 15.30, drar hjem og barna får frukt. Vi spiser middag kl 17.30, dette blir også kveldsmaten. Leker eller bader etter det, og barna legges mellom 19-19.30.

Skrevet

Middagstips ja.. Det er som regel mannen som lager mat her, han lager mat i store porsjoner som vi fryser ned, så slipper vi lage all maten hver dag. Han lager kjempegode italienske kjøttboller som vi spiser med pasta og salat, ellers er det mye indisk curry, pasties (kjøtt og grønnsaker innebakt i en slags paideig, engelsk rett). Hvis jeg lager mat blir det oftest grønnsakssupper, fryste fiskegratenger (fra butikk, he he) og annen litt mer lettvint mat.

Er man i knipa, er jo en omelett både rask og rimelig å lage, bare bruk det du har i kjøleskapet for å sprite den opp.

Skrevet

Tusen takk for mange og detaljerte svar. Fantastisk :)

Har vært så travelt i det siste at jeg ikke har rukket å svare før :) :)

Så nå tar jeg lunchen på jobb her inne!

Jeg inser veldig at det er viktig med planlegging og det å være litt "forut". Bare det å vite hva man skal lage til middag etter at man har kommet hjem er lurt.

Nå har jeg jobba i to små uker. Jeg har utnytta det her med ammefri fult ut og kommet på jobb kl 9 og reist igjen kl 15.00. Da her jeg levert og henta størstemann i barnehagen, og minstejenta (1 år) har vært hjemme m pappa. På morgenen er pappaen inne fra fjøset kl halv 8, da er de påkledd og ferdigspist (ideelt sett, får det ikke alltid til..)). Da er jeg hjemme ca kl 16.00 og pappa har stort sett hatt middag klar. Så fra kl 18.00 er det kveldsmat og stelling og de er i seng 19.00- 19.30. Mens jeg legger er pappen ute i fjøset.

fra neste uke slutter jeg 15.30 på jobb og da må jeg rett i bhg for å rekke det når den stenger. Da er det ikke tid til handling på vei hjem.

Mine mål:

- jeg handler maks en gang i uka på vei hjem fra jobb (det vi trenger fra "byen" av økologiske varer og fersk fisk) (kanskje jeg trenger det bare 1 gang i mnd?!)

- pappen handler hver mandag i den lokale butikken

-->for å unngå å måtte handle i helgene

- lage middagsplan, gjerne for en hel uke

- legge fram klær og pakke bhg-sekken kvelden før

- ha fruktfat, brød og pålegg på jobb (så trenger jeg ikke smøre matpakke)

- prøve å ha rydda huset før helgen, slik at man slipper å gjøre det i helgen

- vi er inne i en relativ god steam på å rydde kjøkkenet etter middag før vi går på stua for å leke, og vi skal rydde stua sammen før det er barnetv. Slik er kjøkken og stue rydda før barna er lagt :) Barnerommet skal og ryddes før man går ut derfra!

Jeg må virkelig forandre meg og bli flinkere til å planlegge og være forut!!

Og det viktigste av alt er å legge seg tidlig nok. For min del er det klokka 10... men det er ikke så lett å få til synes jeg. Men vil jeg meg selv og familien godt burde jeg det...

Og til deg som sa du grua deg...

god planlegging og ikke for høye mål er alfa-omega.

Skrevet

Dette er jeg også enig i. Jeg elsker datteren min og det er ikke det at jeg ikke liker å være hjemme med henne, men jeg føler meg også nedenfor, unyttig og doven. Og jeg er ikke noe supermenneske, lang der i fra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...