Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nå gravid i 5mnd, med termin i Juni.

Far er i fulltidsarbeid.

Jeg jobber ekstra, altså ikke fast jobb.

Men har jobbet opp mot 100% og opparbeidet foreldrepenger og permisjonsgrunnlag.

Far jobber 100%, men har skiftordning.

Altså, de jobber 2 uker på og 1 uke fri.

Hvordan blir dette når han skal ta pappaperm?

Han jobber jo mer timer enn normalt de to ukene han er i jobb.

Men kan han ta perm de to ukene, og da bare har fri hver 3 uke?

Slik at han får lengre perm?

Eller mister han de friukene, fordi det går inn i perm?

Hadde jo vært fantastisk hvis han bare trengte ta perm to uker og to uker, med fri da uka mellom.. men tviler på den??

Siden jeg ikke har noe fast, så tenker jeg ta litt per uten lønn etter mine uker (8 uker eller noe .. )

Altså så jeg kan bli hjemme litt lengre, og må jo ikke søke om per siden jeg ikke har fast stilling.

Men når jeg tenker på å begynne å jobbe, så skal da pappan ta perm.

Men når jeg bare er ekstra, selvom jeg da har jobbet opp mot 100%, så må jeg jo bli satt opp på jobb igjen.

Å da vet jeg jo ikke om det blir 100% hver uke med en gang eller hvordan det blir.

Jeg må vel i 100% jobb når pappan skal ta perm?

Eller, er bare det at jeg går fullt tilbake i jobb som teller?

Jeg skal jo ikke være hjemme. Å jeg skal jo jobbe så mye jeg kan.

Men de kan jo ikke akkurat love meg vakter fullt opp hver uke, fordi pappan skal få permen sin? Er man ekstra, så tar man jo det man kan og når de trenger det.

Åhh.. det er ikke lett det her!!!

Jeg har jo tenkt til å søke meg jobb et annet sted, siden jeg tenker starte på ny utd etter permisjon og vil da jobbe innefor noe mer relatert. Men jeg vet jo ikke når jeg da får fast jobb.

Å er jo dumt å måtte vente på få noe fast før pappan kan ta ut permisjonen, og ikke sikkert det blir mer enn 50% jeg søker på siden jeg tenker på skole.

Pappan har tenkt ta perm før sommern er over, så vet jo heller ikke om jeg kommer inn på skolen. Så jeg har jo ikke noen eksakt plan på 100% på skolebenken som gjør at far får permisjonen heller ..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142803650-se-hit-noe-som-vet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt vanskelig å helt skjønne hva du spør om for det var et litt rotete innlegg, men jeg skal forsøke..

Så lenge både du og pappaen har opptjent rett til foreldrepenger kan dere velge mellom 46 eller 56 uker permisjon. 3 uker er til mor før fødsel, 6 uker er til mor etter fødsel og 10 uker er til far. 27/37 uker er til fordeling slik man ønsker.

Når det gjelder pappaperm til far -

hvorvidt han kan ta ut permisjon i "på" ukene og så ha fri den tredje uken blir nok litt opp til arbeidsgiver. For f.eks nordsjøarbeidere fungerer det slik at de må ta ut permisjon i "hjemme" ukene, og får da utbetalt både foreldrepenger og lønn fra arbeidsgiver i de uken. Han må nesten høre med sin arbeidsgiver og nav og høre hva de sier..Pappapermen har han jo krav på uansett, men kan den ordningen du beskriver gir han jo veldig lang friperiode så det spørs om arbeidsgiver vil gå med på å dele det opp slik.. Fra nav sitt synspunkt er det neppe noe i veien for å ha gradert pappaperm slik at han har noen uker her og der - bare vær obs på å gi beskjed om dette god tid i forveien.

Du kan ikke ha ulønnet permisjon midt inni din permisjon, permisjonen kan kun utsettes ved at du jobber fullt, tar ut ferie eller at du eller barnet er syke. Om du ønsker at pappaen skal ta ut størstedelen av permisjonen og at du dag går ut i jobb så MÅ du jobbe i minst 75% stilling eller studere på fullltid - det må foreligge en avtale mellom deg og arbeidsgiver på dette som leveres til nav, eller du må dokumentere at du er i 100% studier. Når pappaen tar ut fedkrevoten stilles det ingen krav til din aktivitet, men når han tar ut permisjon fra felles delen gjelder kravene som nevnt ovenfor..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...