Gjest Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Kokte gluenfri spaghetti i dag, den var basert på mais- og rismel. Smakte skikkelig kjipt, selv om den var kokt al dente ble den som en vassen grøt med rar smak. Det ble kjøpt glutenfri spaghetti ved en feiltagelse - ingen av oss har glutenallergi. Men jeg ble veldig betenkt over f.eks å servere dette til venner av sønnen min med glutenallerfri. Har jeg vært skikkelig uheldig med valg av merke eller finnes det god glutenfri pasta?
3småtroll♥ Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Her bruker vi kun glutenfri pasta da to av barna har cøliaki- smaker ikke forskjell i det hele tatt jeg;) Du har kanskje tatt en type som ikke skal koke? Husker ikke i farten hvilken av de det er, men kanskje en med noe gult på posen? Er hvertfall en som bare skal koke opp også skal pastaen bare "trekke" - altså ligge i det varme vannet i såogså mange min. Høres egentlig ut som du bare har overkokt den:) Så- jeg tør påstå at det finnes god glutenfri pasta:) Alt fra spagetti, makaronni, penne og alle mulige varianter;)
MizzaM Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 Hmm... Våger meg på et NEI! Har fremdeles ikke funnet ÈN god glutenfri pasta:(! Det er miiiilevis imellom PASTA og glutenfri gøgge;)!
3småtroll♥ Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Hmmm... når vi har pasta så blir den helt lik i konsistens som vanlig pasta! Eneste som kan være litt "rare" er de glutenfrie lasagneplatene. Fargen er også litt blekere enn vanlig pasta, men konsistensen er det da ikke noe galt med:) Selv om vi har 2 som har cøliaki så spiser ikke vi alt glutenfritt- brød feks smaker ikke noe særlig, så her er det bare de som må som spiser glutenfritt, men pasta er da virkelig ikke noe problem:)
HuIdra Skrevet 18. januar 2011 #6 Skrevet 18. januar 2011 Kjøper spaghetti av merket "Schär" på Rema 1000, den smaker veldig bra!
Mandalas Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 Da vi spiste glutenfritt hadde pastaen helt vanlig konsistens og smakte ikke så gæli. Ikke fullt like godt, men helt ok.
It's all about me Skrevet 19. januar 2011 #8 Skrevet 19. januar 2011 Spagetti er en av de tingene vi bare spiser glutenfri da den smaker og ser helt likedan ut som vanlig. Men vi holder oss til merkene Schä og Semper, de er gode. Glutano derimot er ikke like bra. Generelt så er det dessverre også slik at mange finner vonde smaker ved produkter bare fordi de vet et de er glutenfrie. Det er jo en myte at alt glutenfritt er vondt. F.eks. hadde jeg middagsbesøk da vi laget hjemmelaget pizza. Denne er kjempegod og en gjetter ikke at den ikke har gluten. Besøket åt som bare det av første stykke, så sa jeg at den var glutenfri og vedkommende var plutselig mett.
MsMoneyPenny Skrevet 19. januar 2011 #9 Skrevet 19. januar 2011 Styr unna Glutano ja! Den blir klissete. Andre merker er helt ok, selv om jeg syns de er forskjellige fra glutenholdig pasta. Og pass på å ikke koke den for mye (kortere enn vanlig pasta).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå