Gå til innhold

Spørsmål om frys

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært heldig og fått to flotte barn. Et på naturmetoden og et IVF og har 6 egg på frys. Minstetøtta er 2 år og nu kunne vi tenke oss å få en unge til. Har ikke brukt noen form for prevensjon etter at ho ble født og er ikke blitt gravid i løpet av de to årene som er gått. Derfor har vi blitt enige om å prøve med innsett av de som er på frys. MEN.... Jeg er så skeptisk til dette. Egentlig helt uten grunn. Men jeg lurer sånn på om eggene kan ta skade av å ha vært nedfrosset. Er det større sjanse for f.eks Downs eller andre kromosomfeil eller andre "feil"? Setter de bestandig inn to egg når man har innsett etter frys? Hvordan foregår dette i forhold til "vanlig" IVF?

Håper jeg ikke støter noen med mine spørsmål om dette, men har nok en sammenheng med at jeg har byttet jobb og jobber med psykisk utviklinghemmede barn og ungdom og har nok fått noen mer tanker rundt dette enn jeg hadde tidligere.

Lykke til alle sammen som sliter. Har vært der og sender mange varme tanker til dere alle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et spørsmål til ble det etter å ha lest litt:

Får vi kanskje ikke prøve frys når vi har to barn? Og evt hvorfor ikke siden de har frosset ned alle eggene? Har jo benyttet meg av IVF-klinikken bare en gang...

Skrevet

Den største faren er at egg ikke overlever opptining.

Håper da innderlig at en kan kun sette inn ett egg da jeg har bare ett egg på frys.

Vet om flere som har fått barn etter fryseforsøk, også tvillinger.

Du får sikkert benyttet deg av de eggene selv om du har to barn, hvorfor skulle du ikke det?

Men, tror det er noe med at fryseforsøk ikke regnes som fullt ivf forsøk, har du fått 3 forsøk og brukt ett har du to igjen etter fryseforsøket.

Ikke 100% sikker her altså, har bare fått det ene egget ut av 4 forsøk.

Skrevet

Nei, man har tre forsøk på å få barn - når man så har født levende barn så mister man de forsøkene man ikke har brukt.

Fryseforsøkene er imidlertid "bonusforsøk", og mest sannsynlig vil du som lurte få anledning til å bruke opp fryseeggene dine selv om du har to barn fra før (og dermed sannsynligvis ikke vil få søskenforsøk i form av tre nye IVF-forsøk).

Det enkleste er å ringe klinikken og spørre dem :-)

Skrevet

Hei! HAr litt av same erfaringane, og her er det eg veit om situasjonen. Egg på frys og dermed fryseforsøk er holdt heilt utanfor ordinære forsøk. Du dekker sjølv det du måtte bruke av medisinar (dersom du har stimulert syklus) og sjølve innsettinga (ikkje dyrt). Dersom klinikken din frys egg to og to i ampullen må dei nødvendigvis tine to og to. Dersom begge overlever får du sjølv bestemme om du vil ha eitt eller to inn.

Me har erfaringar frå Haugesund og fekk tvillingar i 2007 og hadde 4 egg på frys etter dette. Etter tining av to egg i 2009 overlevde eitt og det er vesle snuppa vår som kom i juni 2010. Ho har ein genfeil med dette har høgst sannsynleg ingenting med IVFprosessen å gjere. Ivf har jo generelt ein liten auka sjangse for misdanningar hjå barn, men det er ikkje påvist noko forskjell på vanleg ferskforsøk og fryseforsøk her (eg forhøyrte meg med klinikken om dette - og sidan jenta vår har ein definert genfeil meiner dei at dette ikkje har noko med prosessen å gjere;).

I Haugesund frys dei to og to egg, men veit at fleire andre klinikkar frys eitt og eitt og då tiner dei som regel kun eitt om gongen for så å setje inn eitt - men dette varierer altså etter kva eg har forstått!

Ønskjer dykk all mogeleg lykke til;)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...