Gå til innhold

Har et elendig kosthold etter fødselen - går det ut over melken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet det? Mange dager går omtrendt uten mat, i dag gikk det ned en pose med Nidar Favoritter ved middagstider. Eneste jeg er flink til er å ta meg en kopp med fenikkelte i blandt. Har et helt dødselendig kosthold etter at jeg fødte, Ååå det er så ork å lage mat.

Det jeg lurer på, går det ut over næringsinnholdet i melken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om du har et dårlig kosthold holder morsmelken en akseptabel kvalitet uansett :) Det værste er nok om du spiser ting som går du er frarådet, og at det går utover melken slik at babyen får vondt i magen.

Kjenner godt til elendig kosthold. Er flink med middager, men kvelds og på dagtid går det ned mye jeg egentlig skulle droppa ;-)

Skrevet

Ja gjør det ikke det da? Har hørt man skal spise variert og sunt når man ammer og ikke mye sukker hvertfall..

Skrevet

Nei, morsmelkens sammensetning er visstnok ganske så lik uansett hva slags kosthold man har, det er vel heller deg selv det går utover... Jeg er heller ikke så flink, men trøster meg med at snuppa nok får det hun skal ha. Les her f.eks;

Morsmelkens næringsinnhold varierer egentlig lite med morens kosthold. For din egen helses skyld bør du likevel spise sunt og variert. Enkelte matvarer bør ikke spises av ammende kvinner, fordi matvarene kan inneholde stoffer som er uheldig for barnet.

http://matportalen.no/Emner/ammende

Skrevet

Her går det mye på sjokoladen løs. Vet ikke om sjokolade kan gi magevondt. Holder jeg meg unna løker, kåler, brokkoli og bønner. Thats it

Skrevet

Du hadde nok merket det hvis sjokolade ga magevondt hehe. Her har jeg ikke merket magevondt hos baby noengang selv om jeg spiser alt mulig rart, så tror det er mye myter ute og går også.... Har faktisk lest inne på babyverden at dette med sjokolade og mageknip bare er tull og tøys, men ikke vet jeg..

Skrevet

Forresten, så er det vel blitt litt forsket på.

Fettet i mors kosthold, gir færre mengder av fettsyrer i morsmelk som babyen må ha. Behovet for det "gode" fettet kan være fisk, soyaolje, tran osv. Samme med frukt, grønnsaker, kjøtt, egg og melk.

Så om du spiser mye usunt, kan det jo være en ide å også prøve noe av dette, om du ikke klarer å trampe ned på godterispising. Hadde du hatt et bra kosthold, så er det jo akkurat dette du får i deg hele veien, slik at melken blir enda bedre.

Men siden du ikke har det, så prøv det :)

Skrevet

Det er jo heller ingen fasit på hva babyen tåler å ikke, der er det liksom like greit å prøve seg fram litt etter litt. Har både spist brokkoli og løk... Kremt... uten noen problemer :) Men husk at morsmelka er uansett kvalitet (nesten uansett kosthold) men at tran, og C/B vitaminer kan være veldig greit siden det iallefall gir positivt utslag.

Skrevet

Det er jo heller ingen fasit på hva babyen tåler å ikke, der er det liksom like greit å prøve seg fram litt etter litt. Har både spist brokkoli og løk... Kremt... uten noen problemer :) Men husk at morsmelka er uansett kvalitet (nesten uansett kosthold) men at tran, og C/B vitaminer kan være veldig greit siden det iallefall gir positivt utslag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...