Gå til innhold

Hva ligger blodtrykket deres på?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde lavt blodtrykk på første kontroll i uke 9.. da var det 95/60.. (sier meg veldig lite..) Jeg har vært ekstremt trøtt denne gangen, og nå i det siste (er i uke 14 nå) har jeg kjent meg mye svimmel og nær ved å besvime, som ved blodtrykksfall.. Er veldig ubeleilig ift. at jeg har en aktiv jobb..

Er det noen som har lignende erfaringer og som har noen gode råd for å få opp blodtrykket? Jeg har blitt mye flinkere til å drikke masse vann, men synes likevel jeg er skikkelig slækk i formen.. Dritkjedelig, for det er så mye man skal gjøre...men som man ikke orker å gjøre likevel :/

Fortsetter under...

Huff d er ikke noe godt:/ har selv litt lavt blodtrykk, å svimmelheten er der vær dag, å blodtrykksfall har jeg også minimum 1 gang pr dag. skikkelig ekkelt for jeg blir atpåtill veldig kvalm. trodde dette skulle gå over når man rundet ca 12 uker. Men til meg er d fortsatt veldig hyppig og kraftig:( jeg er 24+6 i dag. Ble sykmeldt for at jeg flere ganger har stupt. Veldig slitsomt, iallefall når de 2 andre svangerskapene har vært helt ulik.

Formen er minimalt dette svangerskapet,sliten bare man dusjer vettu.

Lykke til iallefall, håper formen blir stigende ettervert til deg:)

Hei.

Sliter også med det samme,er 16+2 i dag.

var til legen sist uke,da var blodtrykket 100/52 når jeg reiste meg steg det til 110/60 men etter ca 1/2 min mens jeg fortsatt stod sank det til 98/50.som er blodtrykksfall.

Fikk beskjed av legen at jeg må sette meg ned når jeg blir svimmel og bøye hodet mellom bena for å få blod til hodet,ellers kan jeg svime av.

det er ingenting du kan gjere eller få på apoteket for at dette skal bedres.

desverre:(

Lykke til videre:)

Hadde samme BT som deg da jeg var 12 uker på vei, nå er jeg i uke 25 og ligger på 100/56. Ikke så høgt det heller, men normalt og ligge lavere enn normalt under svangerskap da blodårene (m.m) utvider seg og dermed faller blodtrykket. Om du ser for deg en tynn vannslange kontra en med større diameter, vil den med minst diameter ha et større trykk med samme vannmengde enn den med større diameter. Mitt normale trykk er 115/80.

Du må bare være flink og drikke vann, det vil kunne være med på å øke trykket ditt.

For min del har jeg blitt vant til å ha et lavere trykk, ikke riktig så svimmel lenger:)

Lykke til vidre i svangerskapet:-)

Annonse

mitt blodtrykk ligger på ca 110/60 og jordmor sier d er veldig bra.

var en del svimmel i 1. trimester, med d kom seg når eg begynte på jerntabletter (hemofer).

blodtrykk mitt lå på d samme når eg gikk gravid for 14 år siden oxo.

Har vært veldig svimmel hele graviditeten, måtte til slutt over på svangerskapspenger fordi jeg svimte av hele tiden. Har alltid med meg vann og noe søtt å drikke når jeg skal ut, men det har hemmet meg endel hvor mye jeg orker å gjøre i over 8 mnder nå. Nå er det verre enn noengang, kan være kjempesvimmel når jeg ligger i sengen om natten og, men nå er det bare noen uker til lillegutt skal ut og da hjelper det jo :o)

Men ikke ønsk deg høyere blodtrykk. Det er utrolig frustrerende med lavt og å svime av hele tiden. Men jordmor og lege er ikke bejymret for lavt blodtrykk. Får du høyt derimot er det mange farer. Sbvangerskapsforgiftning, og jordmor fortalte meg fordi jeg er så bekymra for dødfødsel, har hørt om flere som har hatt uproblematiske svangerskap også har barnet dødd, men ho sa at det har som regel vært noen småvarsler på ting, og det er høytblodtrykk.

Trøst degt heller med det når det svartner.

Heia,

jeg har også blodtrykk på 95/60 nå, og har hatt lavt blodtrykk i nesten hele graviditeten, vanligvis får man jo høyere blodtrykk, så det er mer et sunnhetstegn at kroppen ikke er stresset ift graviditeten :-) .95/60 er litt lavt, men helt uproblematisk, så ikke tenkt på det. Jeg er 180 høy, og merker ingen symptomer mht blodtrykket (har 8 uker igjen til termin). Det jeg heller ville sjekket hvis jeg var deg, er blodprosent, bør være mellom 12 og 14 prosent hos deg nå... Har du ikke det, kan du lett føle deg mye trøtt og svimmel. Pass på å få i deg mye sunn mat, eks makrel i tomat, tomat, brokkoli, ta jern-tabletter osv. Ellers er også de ukene du er i nå, en periode man er plaget med å gen være mye trett, jeg sov meg gjennom hele juli og august he he :-) Lykke til.

Det er det høye blodtrykket som er farlig eks 140/80-90, det kan tyde på feks startende svangerskapsdiabetes/forgiftning, om veeeeldig høyt blodtrykk 180/90-100 osv kan medføre at morkake ikke klarer å gi næring videre til baby gjennom navlestrengen, som igjen gjerne medfører til KS... Det bør følges nøye opp.

hehe jeg har nesten ikke blodtrykk:p jordmor sa sist at det var nesten ikke-eksisterende:S det har gått mer og mer ned..nå var det 70/40 noe som er veeeldig lite..mitt høyeste i svangerskapet var i uke 22 og var på 106/66...

:S

fra uke 17 har blodtrykket mitt ligget på rundt 165/60 :) er nå i uke 23 og får ekstra oppfølging fra lege med flere kontroller, men siden undertrykket er fint gjør dem ikke noe med det, jeg er blitt 100 % sykemeldt og må ta det med ro. er mitt tredje svangerskap og har alltid hatt høyt blodtrykk under graviditetene.

Annonse

Blodtrykk er veldig individuelt. Mitt ligger på (i uke 23) 90/54.

I dette og i forrige svangerskap fikk vi målt min manns blodtrykk når vi var på jordmorkontroll og han har et undertrykk (det er det viktigste å forholde seg til) på 110-120. Sammenlignet med meg så er jo dette veldig høyt og han har bestandig fått beskjed om å gå til lege å få undersøkt dette. Men så lenge han er sunn og frisk og ikke røyker, så får han samme beskjeden hver gang om at dette er innenfor normalen og han har ingenting å bekymre seg for.

At du er svimmel kan ha med lavt blodtrykk å gjøre. Du kan få et "akutt" blodtrykksfall, som går fort over igjen og svimmelheten går over. Det var i allefall slik min svimmelhet ble forklart til meg.

Vet ikke om du kan gjøre så mye for å få opp blodtrykket ditt.... Men du får heller bare ta det litt mer med ro slik at du ikke blir så svimmel. Be om tilrettelegging på jobben for eksempel....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...