Gå til innhold

Reaksjon på vaksine,bare gråter ikke feber. Gi paracet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har tatt vaksine i dag og nå gråter hun. Hun har ikke feber men bare gråter. Gi paracet?

Skrevet

Ja du kan trygt gi henne en paracet, det gjorde jeg til guttungen min :)

Skrevet

Jeg ville ikke gitt paracet. Hun har jo som du sier ikke feber. Antagelig gjør det kanskje bare litt vondt, men det går nok fort over. :)

Skrevet

Man bør prøve å begrense bruken av paracet når de er så små, så jeg hadde nok sett det an litt før jeg ga henne det. Har ikke hørt at de kan få smerter av vaksinen (bare litt spreng akkurat når den settes), eneste jeg har hørt som mulig bivirkning er feber/ slapphet..

Skrevet

Jeg ville ikke gitt paracet, om feber, ja. Men ikke uten feber pga. bivirkning (jeg er jo generelt litt i mot smertestillende) men om babyen hadde feber og gråt ville jeg jo gitt ham det.

Tanteungen min gråt resten av dagen etter han fikk vaksiner, også helt uten feber. Det kom seg over natta :-)

Skrevet

Se det litt an, og gi paracet hvis det ikke gir seg. Jeg drøyde i det lengste da min fikk vaksine, siden ho verken var slapp eller hadde feber. Til slutt ga jeg paracet etter noen timer med sammenhengende hysterisk gråt. Det gjorde nok vondt der de hadde satt vaksina, og gråten stoppa etter ho fikk paracet. Jenta fikk endelig sove, og jeg fikk skikkelig dårlig samvittighet for at jeg hadde venta så lenge med paraceten :/

Skrevet

Jeg har gitt henne en. Hun vil ikke roe seg, og helsesøster sa sy de kunne sprenge og få vondt i området rundt stukket. Ser ikke vitsen med å drøye den når hun har vondt. Får håpe hun roer seg nå:) jeg pleier så og si aldri bruke paracet på barna mine, men nå valgte jeg å gjøre det siden hun skriker så intens. Gjør aldri det ellers, så vondt har hun.

Skrevet

Jeg hadde gitt paracet med god samvittighet. De kan gjerne få litt verk i kroppen, særlig ved stikket, selv uten feber.

Skrevet

Her måtte gi paracet etter 3 mnds vaksinen, huff, hun klaget og gråt hele kvelden. Ikke noe feber, men tydelig ubehag. Begynte å kave og giret seg opp og klarte ikke å roe seg ned før jeg ga paracet.

Skrevet

3 Mnd vaksinen her også. Hun har roet seg nå, men istad ville hun ikke ta puppen engang, bare gråt. Nå sover hun etter litt mat så tydelig at det var litt smerte hun gråt for stakkars liten:(

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Gi paracet! Uff jeg får helt vondt i magen jeg...gir ikke helsesøstrene noen informasjon eller?? Skal små babyer gråte hele kvelden av ubehag/smerter når man faktisk kan prøve med paracet?? Man kan få influensaverk i kroppen av vaksiner, og de fleste vet vel hvor vondt og ubehagelig det kan være. Ja, man skal være restriktiv med paracet og andre medisiner til små barn, men en dose paracet (antall mg tilpasset kroppsvekt) er IKKE farlig en gang annen hver måned, når vi snakker om ellers friske barn!

Skrevet

Jeg fikk beskjed fra hs at det var normalt at babyen ville bli urolig og sutrete samme dag/kveld og litt ut på natten etter vaksine. Med oss hjalp det veldig og bære henne mye,og kose mye! :o)

Paracet kun ved feber OVER 38,5 !

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Vi gav paracet til vår datter ved både 3, 5 og 12 mnd vaksinen. Nå skal det sies at hun i tillegg fikk feber opp mot 39,5, men ville ikke nølt med å gi henne det mot ubehaget heller. Det er snakk om en pille en sjelden gang, og det tar de ikke skade av.

På vår helsestasjon fikk vi beskjed om at vi gjerne kunne gi en paracet på kvelden, da de ofte føler endel ubehag etter vaksinen. Så ja, jeg ville absolutt gitt henne en paracet før dere legger dere for kvelden.

Skrevet

Jøss! Da har jeg hatt to stk udugelige helsesøstre, for ingen av dem nevnte noe om at det var vanlig med smerter samme kveld, bare feber/ slapphet. Og jeg synes jo såklart det er helt greit å gi paracet hvis baby bare hyler og hyler og tydelig har vondt, men liksom ikke stappe i dem paracet med en gang, for gråten kan jo skyldes andre ting enn vaksinen også (nå var det vel vaksinen i akkurat dette tilfellet, men jeg tenker generelt- og spesielt siden det sies at man alltid skal kontakte lege før man gir paracet til baby under 3 mnd..).

Skrevet

GI BABYEN DIN EN PARACET!

Synes faktisk det er SLEMT gjort mot babyen sin å ikke gi paracet dersom man ser den har sterkt ubehag etter feks vaksine.

Jeg fikk beskjed med helsesøster at dersom babyen har ubehag og ikke får sove etter vaksinen er det helt ok. å gi en paracet selv om der ikke er feber. Hun sa det er mye bedre det enn at babyen skal ha det fælt. Og jeg er bare så enig så enig.

Skjønner med faktisk ikke på dem som heller ser at babyene har det kjempevondt og fælt og er så hysteriske (for jeg vet ikke hva) at de ikke gir smertestillende før de er på grensen itl apatiske.

Selv har jeg gitt paracet ved en anledning, nemlig etter 3mnd. vaksinen. Mini hadde ikke feber, men gråt mye og sov ikke. Han fikk en paracet og roet seg og sovnet. Vet ikke med mange dere, men JEG greier i allefall ikke pine babyen min med smerter og søvnløshet en natt kun fordi jeg ikke gir paracet da feberen uteblir.

Huff, kjente jeg ble litt provosert jeg altså - sikkert pms ute å går :P

Skrevet

Glad jeg ikke ventet altfor lenge med å gi henne paracet, nå smiler hun og er blid som ei sol så tydelig hadde hun vondt. Varmer ett mors hjerte det at hun har det bra igjen. Synes det er litt unødvendig å la baby ha vondt når man VET hvorfor de har det vondt,som i dette tilfellet her.

Men gir selvfølgelig ikke om jeg ikke vet hva det er, kan jo skyldes så mangt:) takk for mange tilbakemld:)

Fikk som sagt beskjed på helsestasjonen om at hun kunne få vondt men ikke nødvendigvis feber.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hahaha ja samme her, fikk mensen i dag! Kjente det boblet opp i meg ifm disse innleggene. Så jeg håper ingen føler seg støtt, det er klart det er viktig å være forebeholden når det gjelder barn og medisinering, og det er aldeles ikke dere jeg ble irritert på, men helsenorge...HS sa her at jeg ikke skulle vente med å gi paracet hvis han virket urolig/utilpass, jeg måtte ikke la febertempen styre. Det er bare så synd at det er så mange forskjellige meninger der ute, og jeg er helt enig i at folk som venter til barna nesten er apatiske før de gir paracet, kanskje burde tenkt seg om to ganger...for det er greit at du selv venter i det lengste før du tar medisin, men du kan ikke kjenne hvordan barnet ditt har det, og barnet ditt har ikke anledning til å ta det valget selv, basert på kunnskap og erfaring. Så om jeg er skikkelig dårlig, men vet hvorfor og føler at jeg kan klare meg uten paracet, så er det ikke sikkert jeg ville latt barnet mitt gjennomgå samme "behandling".

Men, helt klart, man skal ikke proppe i dem medisiner helt ukritisk heller! Det er helt klart, vi har hatt et problem i vesten med foreldre som ikke tåler at barna er syke i det hele tatt, og f.eks. skal ha antibiotika for hver halsbetennelse, som igjen fører til MRSA-oppblomstringer her og der og så videre...

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Helt klart faktisk!

(Hihi)

Skrevet

Det er jo uansett allmenntilstand og ikke feber som er det avgjørende! Har babyen tydelig vondt er paracet helt ok, men ikke all feber trenger behandling av paracet.

Paracet en eller flere ganger i måneden tredobler barns risiko for astma, les mer her;

http://www.klikk.no/foreldre/article331018.ece

Skrevet

Enig med deg lykkeli & gla, er allmenntilstanden som avgjør. Jeg gir ikke paracet om bare feber, vel og merke under 39-39,5 evnt når de legger seg for kvelden og jeg føler jeg ikke har kontroll på feberen. Men av erfaring så synes jeg at kroppen blir raskere bra uten paracet om det ikke plager barnet. Ofte er det jo mest slapphet som følger med feber og da trenger man jo ikke nødvendigvis å gi noe:)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

I teorien har du helt rett <3_2gutterogeijente_<3, da feber hjelper kroppen til å bli frisk, men i følge leger jeg har snakket med, er det i realiteten snakk om at man kanskje blir frisk en halv dag før med feber enn uten, og de ville ikke si at det dermed var verdt det, ikke å ta paracet altså.

Men, helt enig i at det er tull å gi paracet hvis barnet har lav feber og ellers virker i fin form.

Skrevet

He he nei, en halv dag er ikke mye å skryte av. Men takk for informasjonen undrendeUllteppe, visste ikke at det bare stort sett var en halv dag kortere uten paracet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...