Gå til innhold

Dere med nyfødte, går det virkelig 3 timer mellom hvert måltid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 3 uker, og det får mm ca. hver andre timer, noen ganger bare 1,5 timer. På natta kan det gå 3 timer, men stort sett vil hun ha etter 2 timer da også.

Føler jeg propper ungen min med melk hele tida, jeg. Gir dere så ofte de vil ha?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ammet stort sett hver annen time da lillegutt var på den alderen. Men allerede da sov han natten gjennom (fra 23.-07.00 ca), uten mat, så han trengte jo virkelig påfyll hele dagen gjennom. Lå på 7-8 måltider i døgnet ca.

Han vokste fort og ble stooor, og på 6ukers kontrollen anbefalte hs at jeg drøyde til hver 3. time.nå spiser han ca hver 3.-4. time og har vel 5 måltider i døgnet.

Men ja - det er normalt å amme såpass ofte som du gjør når de er så liten. de må nesten få hver gang de spør. Så lenge du fullammet styrer barnet det der selv, hvertfall til hun blir litt større. Får hun for mye kommer overskuddet opp igjen, ikke verre enn det :)

Skrevet

Min er 4 mnd, og først nå har ho tålmodighet til å vente 3 timer. De første 3 mnd gikk det sjelden mer enn 1,5-2 timer mellom hvert måltid. Noen dager ville ho spise hver halvtime også :)

Skrevet

Det er helt normalt :) Jeg ammet hver andre time på sykehusets råd da han var født for tidlig. Men han kunne fint ha lyst på mat igjen innimellom.

Babyen styrer jo akkurat det selv, så så lenge hun vil ha mat er hun sulten. Går vel ikke akkurat ann å overspise dem, selv om jeg stussa flere ganger på vår lille. Ammet hver 4 time om natten, somregel var han så i ørska at han bare sovnet med puppen. Så var somregel ganske sulten igjen når han våknet rundt 10-12.

Skrevet

Man skal jo la dem få mat så ofte de vil, og her gikk det sjelden så mye som 3 timer mellom måltidene i starten, oftest 1,5- 2...

Skrevet

Jenta mi er 5 uker snart, og hun spiser med 50 min- 2 timers mellomrom døgnet rundt. Har gått to ganger hvor det har gått nesten 3 timer mellom, da skjønte jeg ingen ting. Mat hver 1 1/2 time natta gjennom...

Men, det viktigste er jo at hun vil ha, da får hun! Hun var 3,3 kg da vi dro fra sykehuset, etter litt over tre uker var hun 4,4, og nå er hun 4,7. Legger mye på seg iallefall:)

Skrevet

Jeg gav mat hele tiden den første tiden.. Gikk hvertfall ikke mer enn 2timer på mme, og mme metter mer enn mm. De har jo så små magesekker og fordøyer ting fort. Og de skal være selvregulerende. Syns ikke det hørtes så glat ut det du gjør.. :)

Skrevet

Jeg ga så ofte hun ville ha. Hver gang hun våknet og oftere enn det. Kosepupp og hele pakka fikk hun. I begynnelsen var jeg redd for å skjemme henne bort, men det var teit og innså at jeg kunne ikke skjemme henne bort. Derfor fikk hun pupp så ofte hun ville.

Skrevet

Jeg gav mat så ofte som babyen bad om det og i begynnelsen ble det ofte! Gjerne hver time i starten og så ble det ca hver 1,5 time - 2. time.

Skrevet

Inntil nylig ville min på 3 mnd ha hver 2. time på dagtid, mens det gikk 3-4 timer på natta, enkelte ganger mer. Nå drøyer han det 3 timer på dagtid stort sett, og på natta er det omtrent som før. Regner med han holder seg til 3 timers intervaller på dagtid nå fram til han begynner med litt grøt og sånt om et par-tre mnd. Kanskje blir det litt økedager innimellom der han vil ha oftere, men 3-4 timer mellom måltidene er vel ganske på normalen etter hvert.

Ser forresten at gulpingen er 'bedre' nå som han spiser litt sjeldnere.

Skrevet

De første 2-3 mnd satt jeg egentlig for det meste og ammet (det føltes i alle fall sånn). Hun spiste ca 14 måltider i døgnet, og ett måltid kunne vare i 40 minutter, noen ganger en time. Nå er hun nesten 4 mnd og spiser ca 8 måltder per døgn.

Skrevet

Jeg syns du skal tilby babyen pupp så ofte som den vil ha når den er liten. Jeg ville ikke begynt å skulle "drøye" det til 3 timer, kun fordi det er det helsesøstrene og andre sier. Jeg tror babyen tar til seg det de trenger så lenge vi har nok melk, og husk at man ikke kan bli overvektig av morsmelk! Selv om babyen blir stor, har det ingenting å si for hvordan den kommer til å se ut senere. Det er kun morsmelkerstatning man er nødt til å regulere.

Skrevet

De helsesøstrene jeg har gått til har sagt at det ikke bør gå mer enn 3-4 timer mellom hver amming, altså er det bare fint at babyen vil ha mat oftere! Da vil babyen legge godt på seg og trives. Jeg satt også så og si i sofaen hele dagen, da mine barn var nyfødte. Nå er minstejenta 4 mnd og spiser ca. hver 2- 3 time, en sjelden gang kan det gå 4 timer på dagtid. Om natta får hun mat 1- 2 ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...