Gå til innhold

Jeg trenger litt sovetips fra dere med 4-5 mnd gammel baby!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fram til mini var 3 mnd har ho vært flink til å sove, både dag og natt. Ho sovna mellom 19.30 og 20.30 hver kveld, og sov til ca. 8 neste morgen (herlige unge!).

Vi bor langt unna familie, og tok laaaaang juleferie på en mnd hos svigers! Da ble det sene kvelder, litt soving her og der og ikke noen faste tider på det.

Men, nå som vi er hjemme igjen må vi prøve å få litt orden på sovinga! Den største utfordringa er når ho skal legge seg for kvelden. Ho blir trøtt i halv åtte-åtte tia, men det tar litt tid før ho sovner. Ho klarer ikke sovne uten smokken, så vi må sitte hos ho til ho sovner og putte inn smokken en million ganger siden ho tar tak i den og drar den ut selv. Og blir irritert siden den plutselig ikke er i munnen lenger.

Greit nok. Så sovner ho, sover et par timer, våkner og er lyyyys våken. Da er det umulig å få ho til å sovne før ho blir trøtt igjen, gjerne to-tre timer senere. Da er det jo et godt stykke inn i natta, og både jeg og pappa'n merker at vi kunne trengt å legge oss litt tidligere :)

Vi har prøvd å legge ho i senga sammen med oss, men da begynner ho å kjede seg, også blir ho sinna.

Sover ho kanskje for mye om dagen? Eller for lite? Ho var 3 mnd da jeg sist hadde styring på sovinga, og nå er ho over 4 mnd, så ho har kanskje behov for litt annet søvnmønster enn før også? Morran begynner fortsatt mellom kl. 8-9.

Hvor mye/når sover deres 4-5 mnd gamle babyer om dagen? Er det lurt å unngå å sove etter klokka ett-eller-annet, eller kommer ikke det før senere?

Dette ble visst langt... Men jeg blir takknemlig for tips fra dere som gadd å lese :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når har jenta di den siste duppen på dagen da? Høres ut som det kan være lurt at hun ikke sover etter kl. 17 feks, hvis dere greier å holde henne våken fram til 19.30 da.

Vår jente legger seg for natta før kl. 21 hvis vi ikke har så veldig lang dupp etter kl.17, bare 15-20 min før kl. 19.

Jeg ser også at det er gunstig at hun har langdupp litt tidlig på dagen, ikke etter kl.14. Hvis jenta vår sover 3 timer i strekk etter kl.14, så blir det gjerne litt seinere på kvelden før hun sovner for natta.

Skrevet

Tips som har fungert supert på mine to barn!

- vekkes senest 07.30 på morgene

- ikke sove etter 15.45 på ettermiddag

- legges 18.30-19, ikke vært på rommet ved legging slik at hun må sovne alene

- kutt ut smokk ved soving

- hvis hun vokner på natta la henne ligge alene hvis hun ikke gråter. hvis hun gråter la far gå inn og byss til hun roer seg, legg henne så ned og gå ut

- prøv å få til to gode soveperioder på dagen av ca 1,5-2 timer - om nødvendig trill alle turene i et par uker for å få til dette..

- sove max 2,5 time i strekk på dagen

Altså:

- 07.30 stå opp

- ca 10 sove

- våken ca 12-14

- sove ca 14-15.45

- legges ca 18.30-19

Hvis hun sover dårlig på dagen så hold likevel på de faste sovetidene, og tillatt 5 min. soving på pupp.

dette virker kanskje strengt, men hvis du får det til de fleste dager så går det greit å ikke følge rutinene hvis du må noe annet en dag i blandt.

Dette har gjort at min på nå 5 mnd sover natten rundt! Det hender han våkner, men da ligger han fornøyd og prater med seg selv og sovner igjen.

Skrevet

Den siste dagsovinga har vært ganske sen, gjerne fra ca. 15.30 til 17-17.30. Før ble ho så overtrøtt at det var umulig å legge ho hvis ho ikke hadde sovet noe etter kl. 16, men det kan jo hende det har forandra seg nå.

Skal prøve med siste dagsoving litt tidligere!

Ho sover i samme rom som jeg oppholder meg (vi har ett-roms leilighet), så ho må klare å sovne med meg svinsende rundt.

Nå satte jeg fast et lite kosedyr på sengekanten, så holdt ho seg opptatt med den i ca. 5 minutter før ho sovna. Jeg trengte ikke å putte inn smokken en eneste gang :D

Får prøve å vekke ho tidligere om morran også. Det blir hardt for mor, som er uhelbredelig B-menneske og elsker å sove lenge! Men det er verdt det hvis det gjør at vi kan få noen timer med voksentid om kvelden.

Takk for tips, begge to :)

Skrevet

Jeg vekker min gutt på 2 1/2 mnd hver dag kl 07.00 (av og til 07.30 i helgene). Det har hjulpet oss veldig til å etablere fast rutine og god soving på natt.

Når han skal sove legger jeg han bare i senga. Tar han opp og forsøker igjen om en liten stund dersom det ikke går. Ammer av og til for søvn, men max 1-2 ganger per døgn. Bruker ikke smokk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...