Gå til innhold

Enda et slag i tryne

ørja

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Huff, ikke noe gøy.. Jeg fikk samme telefon fra Ullevål for under en uke siden. Det er bare 50 tilfeller i året i hele landet, så jeg og du er sikkert de eneste så langt i år...

Se tråden min litt lengre nede http://www.barnimagen.com/forum/thread/142777747, der har jeg fått en del info om dette og flere gladhistorier om folk som har fått barn etterpå :)

Er det partiell eller komplett mola?

Et tips er å sjekke alt du kan på nettet i forkant av samtalen på Ullevål, og skriv ned alle spørsmål du har, slik at du husker alt. Jeg gjorde det, men allikevel satt jeg med mange spørsmål etterpå. Bare spør her på forumet, det er flere enn meg som har opplevd dette.

Tror ikke jeg legger til mer info her, siden alt jeg vet står på den tråden jeg linket til. Men det er ikke noen grunn til bekymring i hvert fall! Kjempesjelden at det utvikler seg til noe ondartet, og om du skulle være så uheldig så har de full kontroll på det siden de oppdager det med en gang.

Jeg skal følge med litt her, hvis du har flere spørsmål etter å ha lest om det så kan jeg prøve å hjelpe.

Når har du time på Ullevål?

Stor klem, jeg føler veldig med deg - dette ER et skikkelig slag i trynet!!

Herlighet, sjekket nå eldre tråder for å se hva historien din er, og det er jo du som har mistet så vanvittig mange ganger... Stakkars deg!! :(

Var det første gang du prøvde med progesteron nå? I så fall ville jo ikke det ha hjulpet uansett når det er mola, så kanskje det kan hjelpe neste gang? Får du noe annet? Blodfortynnende eller noe?

Hvis utredningen tar veldig lang tid anbefaler jeg å prøve å få henvisning til privat gynekolog med refusjon, da koster det bare rundt 50 kr per gang, og du får hjelp MYE fortere. Kan sende PM til deg med navn om du er interessert, bare si fra.

Jeg unner ingen dette, men det er selvfølgelig godt å vite at man er fler. Du spurte om det var komplett eller partiell, det vet jeg ingen ting om. Legen som ringte meg sa ikke noe om dette, i hvertfall ikke som jeg husker. Jeg ble så satt ut at jeg glemte halvparten. Jeg har heller ikke fått time enda, men de sa det kom i løpet av et par dager.

Undersøker de bare med blodprøve, eller er det ultralyd også?

Tusen takk for gode tips til linker, trenger å lese litt om det.

Hvor er du i prosessen nå? Skal du sjekke i lang tid fremover?

Takk igjen

Hei!

Jeg ble undersøkt med ultralyd og blodprøver. Det er rester igjen hos meg, eller legen mente hun hadde fått med alt på utskrapning, og at det siste kommer til å komme ut av seg selv. Skjønner det egentlig ikke helt.

Har bare rukket å få svar på den første blodprøven, hadde HCG på 2200 for en uke siden. Skal ta blodprøver annenhver uke fremover i 8 uker, og så om HCG er under 5 da blir det hver mnd til det er gått 6 mnd. Så kan vi prøve å bli gravide igjen etter 6 mnd dersom alt er gått etter boka.

Nå har jeg sjekket litt på nettet (dumme, dumme meg) ang. HCG-verdier etter blæremola, og synes det virker som om alle får ned nivåene mye fortere, det er nå 3 uker siden utskrapning. Blir bekymret av sånt...

For en uke siden satt jeg og deppet pga at vi måtte vente en syklus før vi skulle prøve igjen. Nå skulle jeg ønske vi kunne vente bare en syklus eller to i stedet for denne dritten!

Kjempetrist å høre at du også sliter med dette, si fra hvordan det går fremover da!

Og jeg synes du skal kreve samtale i morgen, du trenger nok å få litt mer info når de har gitt deg denne diagnosen...

Si gjerne fra om alt du finner ut, jeg vet egentlig ikke så mye selv...

Huff, så trist at flere må oppleve dette. Jeg hadde det i mitt første svangerskap, har skrevet litt om det i den tråden Barabella linket til.

Lurt som det sies her å skrive ned spørsmål du måtte ha, og man trenger ofte å få info gjentatt flere ganger, det er jo et sjokk å få en sånn beskjed. Selv var jeg veldig uheldig med min lege på Ullevål, og fikk ikke svar på prøvene før etter flere måneders mas fra min side. Og jeg fikk heller ikke da så mye info, så det meste av det jeg vet har jeg lest meg til på nettet.

Det er virkelig et slag i trynet å få en sånn beskjed, særlig når man har mistet flere ganger tidligere. Alt man vil er jo å få være gravid, og så får man flere måneders karantene! I tillegg syntes jeg det var tøft å bli minnet om aborten hver gang jeg var inne og tok blodprøve. Men det er jo samtidig bra at man blir fulgt tett opp, og tiden gikk faktisk fortere enn jeg hadde trodd.

Lykke til, og håper HCG-nivået synker fort både hos deg og hos Barabella!

Annonse

Vilja, kan jeg bare spørre om hvordan dine HCG-nivåer sank? Jeg aner ikke hva som er normalt, vet ikke om 2200 tre uker etter utskrapning er bra eller dårlig... Vet du dette?

Sorry Ørja, ikke meningen å kuppe tråden din, bare lurer så veldig på dette...

Dessverre, jeg vet ikke hvordan HCG sank hos meg. Pga rot fra sykehuset, fikk jeg ikke oppfølging før 3,5 mnd etter utskrapningen, og da var prøven fin. Men jeg tok selv en graviditetstest ca 4-5 uker etter utskrapningen, og denne var negativ, så jeg tror at det gikk relativt raskt ned. Men jeg mener å huske at det tok 7 uker før jeg fikk igjen mensen.

Barbarella & frosken jeg har skrevet ned HCG-nivået jeg hadde under perioden og har nå sjekket det.

Etter 3 uker fra den nede på 851 hos meg, siden gikk den jevnt nedover. Etter 12 uker var den nede i 1, som er det normale nivået i Sverige (bodde der på den tiden). De siste ukene gikk grusomt sakte, sank bare med 2-3 nivåer hver gang.

Dette var første gang jeg prøvde progesteron, men blodfortynnende har jeg prøvd tidligere. Planen var å prøve begge deler samtidig neste gang jeg ble gravid, men nå forandrer jo det seg. Er veldig spent på om vi må vente et helt år før vi kan prøve igjen, noen har ventet et halvt år har jeg lest.

Jeg var hos privatist men ble henvist til riksen. Har du evt noen tips til privatister som tar hele utredningen?

Hei!

Får håpe at alt snart er i orden, så dere kan prøve igjen etter 6 mnd. Det er tross alt bedre enn et helt år. Legen min sa at det var vanlig å vente et år, og det er jo sååå lenge når man bare har et ønske, og det er å få barn. Jeg snakket med legen min i går, og det gjorde at jeg ble litt roligere, men sorgen blir jo ikke borte. Det er kjempe trist hele situasjonen. Nå går jeg bare å venter på innkalling til ullevål, så jeg får tatt noen prøver og få litt mer klarhet i hodet.

Jeg skal skrive inn når jeg har fått mer informasjon, og om hvordan det går fremover. Skriv gjerne inn du også, det hjelper å dele erfaringer.

For noe dritt, at du må vente så lenge! Jeg synes det er skikkelig urettferdig at noen får komme inn med en gang og andre ikke. Jeg må ha vært skikkelig heldig som fikk komme til samtale dagen etter. Men det er jo slik det burde være, sånt skaper jo så mye usikkerhet og bekymring!

Jeg håper du slipper å vente et helt år. Slik jeg har forstått det må man ofte vente et helt år når det er komplett blæremola, eller om det er partiell blæremola og man ikke får ned HCG fort nok.

Selv har jeg vært en tur på Ullevål i dag pga smerter og at jeg fortsatt blør en god del. Viste seg at det fortsatt er rester 3 uker etter utskrapning, og jeg har 3 cyster på den ene eggstokken, alle var 3-4 cm hver og har kommet i løpet av en uke. Det var visst ikke noe farlig, men ganske vondt!

Restene skal de følge ekstra godt med, og det kan hende jeg skal ha ny utskrapning. Tok ny blodprøve i dag, og i morgen får jeg vite hvordan det evt synker.

Jeg håper virkelig at du får komme inn fort! Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg ringt og mast litt, de bør vel starte oppfølgingen tidlig, tror jeg. Og kanskje først og fremst for at du skal få svar på spørsmålene dine! Det er litt håpløst at man må gå og vente slik uten grunn...

Når hadde du utskrapning?

Annonse

Hei igjen Ørja

Jeg har sjekket ut litt på nett nå og funnet et forum for folk med blæremola. Siden vi er så utrolig få i Norge er det jo greit å finne info andre steder :)

http://community.babycenter.com/groups/a113685/molar_and_partial_molar_pregnancies?pg=1

Mye informativt der!

Si fra om du får ordnet profilen din slik at jeg kan sende deg privat melding, så skal du få navnet på gynekologen jeg går til.

Håper du har fått time på Ullevål nå! Hvordan går det med deg?

Jeg fikk vite i dag at HCG har gått ned fra 2200 til 256 på 10 dager :) Det går rette veien!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...