Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Salami er rått kjøtt, og er derfor frarådet av matportalen å spise. Grunnen til det er at det er en viss sjangs for listeria og toxoplasmose smitte.

Noen velger å fryse kjøttet i noen dager for så å spise det, men det vil eventuelt kun drepe toxoplasmose smitten men ikke listeria.

Andre velger å spise det å ta sjangsen.

Merk deg at mor ikke blir syk, det er kun fosteret som blir affisert om det skulle være smitte i kjøttet.

Nei, det er ikke ofte noen blir smittet men Norge er ikke større enn at jeg kjenner noen som ble smittet tidlig i svangerskapet. Hun måtte gjennom prøver, usikkerhet, medikamenter som ikke burde brukes under graviditet og fostervannsprøve. Ikke før i uke 20 fikk de et endelig svar på om fosteret hadde det bra. De ukene unner jeg ingen! Og utifra et innlegg på 3 tri ser jeg at det er flere som har tilsvarende erfaringer.

Legger ved et utdrag fra;

http://matportalen.no/artikler/2010/4/1272367047.63

Kjøtt:

Kan jeg spise parma- og serranoskinke og annen spekemat?

Verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide fordi begge deler er speket kjøtt. Andre eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse osv. I all spekemat vil det være en viss risiko for å finne bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Norske matmyndigheter har derfor valgt å gi gravide det enkle rådet at de ikke bør spise spekemat i løpet av svangerskapet.

Hvis man varmebehandler spekematen godt, kan gravide spise dette.

Kan jeg spise spekemat dersom jeg fryser ned kjøttet først?

Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat.

Kan jeg spise vakuumpakket kjøttpålegg, som for eksempel kokt skinke?

Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg kan inneholde små mengder av bakterien Listeria. Hvis bakterien får anledning til å vokse i en matvare med lang holdbarhetstid, kan bakterienivået bli for høyt. Gravide bør derfor spise vakuumpakket kjøttpålegg ferskest mulig, dvs. godt innenfor holdbarhetsdatoen.

Les Mer om Listeria og Toxoplasma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...