Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Snuppa på to år går nå i en ganske stor (65 stk) kommunal barnehage, med et kjempeflott pedagogisk opplegg. Hun trives veldig godt, og har gått i barnehagen siden hun var 20 mnd. Nå skal vi kanskje flytte på oss, og da må vi søke ny barnehage fra neste høst. Vi kan i området velge mellom både liten familiebarnehage på 4 unger, og flere mellomstore og store kommunale/private barnehager med litt ulike sammensetninger av personale,noen ser ut til å ha mange flere pedagoger enn andre blant de ansatte, men disse barnehagene er til gjengjeld også kjempestore! (6 avd) Hvilke kriterier skal vi velge ut fra? Hva ville du gjort? Kom med råd! Kommer hun til å kjede seg i en liten familiebarnehage, når hun har vært vant med en ganske stor barnehage med mange tilbud? Bør vi heller velge en av de vanlige barnehagene, i så fall kommunal eller privat? Og hva bør telle mest hvis det står mellom følgende, at avdelingene har både pedagoger og assistenter (men barnehagen er diger, 100 unger totalt), eller at det er en mellomstor barnehage (med fire av fem ansatte som "bare" er assistenter)?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Selv hadde jeg ikke valgt en familiebarnehage, siden de sjeldent har like godt pedagogisk opplegg og er sårbare i forhold til sykdom hos de ansatte (få ansatte). For meg ville også åpningstider og beliggenhet vært viktige faktorer. Men viktigst av alt er selvsagt de ansatte og ledelsen, så da må du nesten sjekke med noen som har barna sine i de ulike barnehagene. Jeg hadde ikke vært så skeptisk til stor barnehage så lenge den er delt i avdelinger, basebarnehage er jeg mer skeptisk til.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #3 Skrevet 19. januar 2011 Personlig synes jeg at små familiebhg passer best for de aller minste barna. Gutten vår gikk i en til han var litt over 2, og da hadde han hatt behov for flere barn å bryne seg på en god stund..Nå er han i kommunal bhg, med 17 unger på gruppa- og stortrives. Jeg synes det er viktigst at gruppa ikke blir for stor! Assistenter kan faktisk være flinkere enn pedagoger, så ikke heng deg opp i det. Personlighet blir det viktigste, synes jeg. Det er uansett pedagoger som står ansvarlige for opplegg og veiledning til gjennomføring. kommunal eller privat blir vel en smakssatt.. Men er den privat, sørg for at retningslinjer følges, at de er medlem av PBL osv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå