Gå til innhold

Dør jeg eller barnet under fødsel?

Anbefalte innlegg

Jeg har angst!!! Jeg sliter psykisk og gjennom nå ni mnd har jeg ikke kalrt å se positivt EN ENESTE gang på fødsel. Det er en stor svart vegg forran meg som jeg føler er døden!. Jeg har opplevd tidl. traumatiske hendelser og er redd for å få "tilbake blikk",jeg er førstegangsfødende og vet ikke om jeg vil klare det verken psykisk eller fysisk. Tenk om jeg dør? og min sønn aldri får oppleve å ha sin biologiske mor, tenk om jeg ikke får se min sønn vokse opp. Jeg har vært i samtale med sykehuset, men de vil gå for vaginal. Og mest sansynlig FORDI jeg er en åpen person...

å høre på "det går så bra så", er så enkelt og si men ikke å vite...

Jeg er redd for komplikasjoner, og at det går galt, stress og sure jordmødre og da døden, at jeg eller og min prins dør..

Jeg vill ikke dø!!! jeg vil ikke miste sønnen min!!!!! jeg vil også se fremover å glede meg med han i mange år fremover, men angsten tar overhånd...

Da jeg fikk vite at jeg var gravid, var jeg hos lege og bestilte abort-.. men jeg tenkte, om det er min enese sjangse kan jeg ikke la det gå fra meg.. angrer IKKE på det i dag, men nå er det 4 uker igjen til termin, og jeg har bare lyst å få en nydelig velskapt baby, uten smerter og fødsel....

Hjelp meg noen :(

Fortsetter under...

Hei

Jeg kjenner igjen redselen din. Jeg er redd for at noe skal skje med gutten i magen uten at noen oppdager det. Dette grunnet en traumatisk fødselsopplevelse tidligere.

Har du snakket med legen din ev. jordmor om at du har det så vondt? Hør om det finnes noe tilbud i kommunen din til kvinner med fødselsangst. Dersom du ikke får snakket med noen som forstår deg, be om å få snakke med en annen.

Det som har hjulpet meg er å tømme all angsten min ut på en fagperson. Det var en samtale på 1,5 timer med tårer og smerte og mye samtaler med min partner. Etter dette var neste skritt å skrive et brev til føden. Følgende spm skulle besvares:

Kort “livshistorie” Hva er det viktig for at jordmor vet om deg for å kunne hjelpe meg på best mulig måte? Flergangsfødende skriver også noe om forrige fødselsopplevelse.

Hvordan reagerer jeg når jeg blir engstelig/utrygg/redd?

Hva trenger jeg fra jordmor hvis jeg blir utrygg/redd under fødselen?

Hvordan ønsker jeg at fødselen min skal være? Hva tenker jeg om amming/tiden etter fødselen?

Dette hjalp meg til å finne ut hva jeg var mest redd for og sortere tankene mine. Dermed viste jeg bedre hva jeg trengte å snakke med fagpersonell om.

Etter to mnd steinhard jobbing med psyken må jeg ikke lenger gråte og omtrent løpe å gjemme meg når jeg tenker på fødselen.

Ikke godta svar som det går så bra så... Det jeg trenger er konstruktive svar, faglig begrunnelse og å få all info. Finn ut hva du trenger for å bli beroliget, Det er mitt beste tips.

Håper du kommer deg gjennom dette og at du får en fin fødselsopplevelse, tross alt. Og for å ha nevnt det: med de medisinske fasilitetene og fagpersonellet i Norge er det svært lite sannsynlig at du eller ditt barn kommer til å dø.

Ble litt langt dette, men håper det kan hjelpe deg på noe vis. Vit ihvertfall at du ikke er alene.

Til sist vil jeg bare si at dersom sykehuset ikke vil gi deg ks og du er ukonfortabel med denne situasjonen bør du snakke med de om oppfølging for å forberede deg på en vaginal fødsel slik at dette blir best mulig for deg og babyen.

• 3 uker senere...

Kanskje du allerede har fått? :)

Tenker at det er dårlig gjort å bare si: det går så bra! Ser at du sliter en del psykisk, kanskje har du til og med "snill-pike-syndromet" som nikker og ikke helt får til å si hvor ille du er plaget, for du vil jo ikke plage andre? Sånn kan det ofte være.

Du dør ikke, kjære deg. Å føde på sykehus er det tryggeste som kan skje, du har fagfolk med hele veien som overvåker både deg og barnet til enhver tid fra du setter din fot inn for døren, og de vet akkurat hva de skal gjøre i alle situasjoner. Smerte derimot må du nok tåle, men synes jordmoren din kunne kontakte føden eller evt gynekologene og få de til å skrive på din journal at du skal ha epidrual om du ber om det: Det skal i hvertfall min jordmor ordne for meg - har litt fødselsangst jeg også etter siste fødsel som var litt tung og smertefull.

Håper du har kyndige personer rundt deg som gir deg den støtte og rådgivning du trenger nå. Masse lykke til! *klem*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...