EgG Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Før jul begynte snuppa, på 1 år, å spise veldig mye dårligere og det vistee seg å være pga tenner. 4stk i løpet av jula! Da trodde jeg matlysten skulle bli bedre, men nei. Nå har hu vært syk med feber, diare og i natt kastet hun opp. Diareen pågår enda. Hun tar til seg så lite næring! Og det er ingenting jeg får gjort med det... Jeg er veldig bekymret for henne, men legen sier at sånn er det bare. I tillegg til at hun spiser dårlig så er hun sutrette og vil ikke vaskes, vil ikke skifte bleie, vil ikke ditt og ikke datt. Hun kan hyl skrike når vi setter henne i matstolen eller legger henne på stellebordet. Jeg vet ikke hvorfor!!!!! Hun er aktiv når hun er frisk. Krabber rundt, aller helst der hvor jeg er, gjerne henge rundt beina mine... Jeg holder på å bli sprø for jeg forstår ikke hvorfor hun er slik. Hva skyldes denne forandringen? Hvor blir det av matlysten? Hvor er gladjenta mi?
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Huff, jeg vet hvordan du har det, og det er ikke gøy! Jeg har en liten og nett jente, som i perioder spiser utrolig lite. Dette skjer gjerne når hun får tenner eller har vært syk. Og da er det ikke slik at hun bare har dårlig matlyst dagen etter, neida det kan vare i flere uker. Har vært mye bekymret over vekten hennes, spesielt når hun begynte å gå ned i vekt. Nå har det heldigvis stabilisert seg, og hun veide hele 8,2 kg på 1-års kontrollen, hurra;) Etter samtale med både lege og helsesøster har jeg nå sluttet å bekymre meg så mye for matinntaket. De sier at dette er helt normalt, og at de små i lange perioder kan spise veldig lite. Så lenge de er aktive og friske, så bør vi ikke bekymre oss. Når det kommer til sutring og skriking, så kan det jo være hennes måte å protestere på. Hun er i riktig alder for å finne ut at det er noen få ting hun kan kontrollere, som f.eks mat og bleieskift. Ihvertfall som hun tror hun kan kontrollere;) Bleieskift har vært et mareritt her de siste mnd også, og så lenge det ikke er bæsjebleier tar jeg nå skiftet med hennes stående på badet. Mye bedre det enn at hun hyler så det høres ut som om jeg mishandler henne... Håper du snart får tilbake den glade jenta di, og at hun blir fort frisk!
EgG Skrevet 18. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. januar 2011 Takk for trøsten! Jeg forstår jo at matlysten ikke er på topp når man har vært syk/er syk, men som du også sier så varer det ikke den dagen + et par, men flere uker! Jeg har også hørt at det er normalt rundt denne alderen, men det hjelper ikke på mine bekymringer... Ikke gøy når snuppa legger seg for natten og det eneste hun tok til kvelds var 1/4 brødskive og noen skvetter melk... Middag ble det heller ikke noe av... Sukk... Men du er snill som trøster! :-)
MღM Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Her blir lille gutt sutrete, spiser dårlig, sover dårlig og er generelt vanskeligere å ha med å gjøre. Det er nok ikke så godt når tenne kommer gjennom. Spesielt ille har det vært når jekslene har vært på vei. Nå er vi i en god periode, men det er enda et par jeksler og hjørnetenner som mangler, så det er bare å belage seg på nye perioder med sutrete gutt Det blir bedre!
kirsty*2barnsmamma Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Det samme skjedde oss i august, mannen sin perm var ferdig, og ingen bhg plass og ingen dagmamma vi kjente til. Så da måtte mannen bli hjemmeværende, og det gikk helt fint. ja vi måtte kutte ned på pengebruken, men er utrolig hva en får til. Og det har vært veldig verdifullt for oss at snuppa og pappa fikk tilbringe tid sammen. Etterhvert jobbe han litt når jeg ikke jobbet, kvelder, helg, ca 40%. Han tok på seg noen vikariater og litt sånn ekstrahjelp jobber. Og så fikk vi kontantstøtte som hjalp litt. Vi levde billig, planla middager og handleliste for en uke på forhånd, kjøpte maten på kiwi og rema (billig der). Jeg brukte søndager til å lage opp en del store retter som vi hadde til uken. Vi begynte å ta med oss niste så vi ikke trengte å spise på cafe når vi var ute. Jeg hadde egentlig kort hår, men nå er det blitt langt fordi jeg ikke bruker penger på frisør hehe. men vi har det kjempefint. Nå har hun endelig fått bhg plass, vi må ta 3 busser for å komme dit, men tar bare en time å reise så det går fint (vi har ikke bil). Så nå er mannen arbeidssøkende og får litt dagpenger, og håper han snart får seg jobb så vi kan heve levestandarden litt. Dette året har og lettet ting for meg, siden jeg jobber fulltid. Er deilig med en mann som er hjemme og tar seg av ting der, så slipper jeg å bruke all fritid på husarbeid Nesten så jeg gruer meg litt også til han får jobb, for da får vi sikkert merke den berømte tidsklemma. Husk, alle problemer kan løses, og alt går med litt vilje! Lykke til, håper det ordner seg for dere
kirsty*2barnsmamma Skrevet 18. januar 2011 #6 Skrevet 18. januar 2011 Så merkelig, jeg svarte på barnehageplass innlegget, men så havnet svaret mitt her. maskina driver og hopper litt, men trodde ikke den kunne hoppe så mye, til det innlegget jeg leste før hehe. Så beklager HI, feil tråd
EgG Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 19. januar 2011 Hun har fått 6 tenner til nå, men som du sier: flere i vente. Hun har ikke vært så ille på de forige tennene, men nå kjenner jeg nesten ikke igjen jenta. Av og til når jeg står opp så tenker jeg at det skal bli godt når kvelden kommer og hun skal legge seg. Hun sutrer, henger rundt beina, vil opp, vil ned, vil ikke spise, vil ikke noenting. Tåler ikke motgang i det hele tatt! Jeg holder på å bli fullstendig SPRØ! Hadde jeg bare visst NÅR det blir bedre....
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 19. januar 2011 #8 Skrevet 19. januar 2011 Uff, ikke greit. Barna regulerer heldigvis dette godt selv, og så lenge allmentilstanden er bra, er det ikke grunn til bekymring. Bare hun får nok væske. Og apropos væske; husk å ikke gi melk når barnet har oppkast og diare! Da blir det bare verre! Håper hun kommer seg snart da
EgG Skrevet 20. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 20. januar 2011 Ikke gi melk... Den har jeg hørt før, men snuppa vil ikke ha annet enn melk! Hva gjør man da? Hun nekter å ta annet og da tenker jeg at melk er bedre enn ingen væske/næring. Eller?
Dikigoros_Høygravid Skrevet 20. januar 2011 #10 Skrevet 20. januar 2011 Hei vi har også samme problem med gutten vår på 16 mnd. Vi gir melk på flaske morgen og kveld - hadde det ikke vært for det så hadde han ikke fått i seg mye i de periodene han ikke er innteresert i mat. Jeg googlet litt ang melk og oppkast, og der fant jeg at nyere forskning viste til at melk kunne dempe syren som oppstod ved oppkast, og derfor virke lndrende på babyen. Vi har slitt litt med at gutten vår har hatt slimhoste, og da hvaet jeg at melk ikke er ideelt, men etter samtale med helsesøster bruker vi lettmelk når han hoster (istedet for nan 3 som vi fortsatt bruker) og prøver å gi mye te, vann, saft mm på dagen. Grunnen til at vi gir saft i perioder er at han i sine "ikke spise perioder" heller ikke tar til seg mye veske. På Riksen (han var innlagt i forbindelse med noe annet) fikk vi da beskjed om at saft kunne være gunstig i disse periodene da de for i seg sårt tiltrengt væske, og at det kan være apetittvekkende. Vi har heldigvis ikke erfart at han savner saften når han er "seg selv" igjen. Nå er vi nettopp ferdig med en jul med trippelvaksine, 3 hjørne tenner og 4 jeksler!! Håper den sisite hjørnetanna venter litt!!
EgG Skrevet 20. januar 2011 Forfatter #11 Skrevet 20. januar 2011 Au! Dere fikk virkelig alt på en gang! Jenta vår vil desverre ikke ha saft heller. Men så godt å se at melk ikke er noen "stor stygg ulv". Hvor lenge varer en slik periode for deres del? Trippelvaksine? Når er den?
Dikigoros_Høygravid Skrevet 23. januar 2011 #12 Skrevet 23. januar 2011 Hei, trippelvaksinen er vanligvis på 15 mnd kontroll tror jeg. Vi måtte utsette den en stund grunnet operasjon hos småen. Ser jeg var litt rask med tennene - det var bare 2 hjørnetenner som kom. Men, det var like ille som 3;) Synes periodene varer lenge, opp mot 3 uker. Gutten vår er også lang og tynn i utgangspunktet, og har et vanvittig aktivitetes nivå. Han er til daglig som en solstråle fra morgen til kveld, så når han plutselig sutrer og ikke spiser er det stor forskjell!
EgG Skrevet 23. januar 2011 Forfatter #13 Skrevet 23. januar 2011 Sukk... I verste fall: 4 hjørnetenner x 3uker pr. tann = 12uker med diare, feber, sutrette og sint baby. Hærlig! :-/ Snuppa mi er jo vanligvis så blid og fornøyd! Er redd jeg ikke får jenta mi tilbake...
tingeling78 Skrevet 23. januar 2011 #14 Skrevet 23. januar 2011 Vil bare dele erfaring ang melk. Har en gutt på 5 mnd som har hatt diare i 4 uker. Så fort han spiste, så kom det ut igjen. Var hos lege 2 ganger og fikk hele tiden vite at virus bare fikk gå sin gang. Ved siste legebesøk skulle vi ta avføringsprøve. Så fort den var tatt så kuttet jeg ut ALL melk i kosten min. Og han fikk grøt uten melk. Kuttet ut MME og ammet det jeg kunne. Han fikk MME fordi jeg egentlig ikke har nok melk. Men han fikk grøt i stedet da. Tro det eller ei, 2 dager etter at jeg endret kosten var han helt fin. Ved langvarig magevirus kan tarmene være såre og tåler dårlig melk. Det kan hjelpe å kutte ut melk i kosten for en stund og så trappe det opp igjen. Prøven vi sendte inn bekreftet viruset og heldigvis ikke at han har melkeallergi, for det ville vært neste steg. Men legen anbefalte også å droppe melk til han ble bedre. Nå er det litt vanskeligere for deg siden hun er større, men kan jo drikke rismelk, bruke smør uten melk (blå soft). Steke mat i olje osv..
EgG Skrevet 23. januar 2011 Forfatter #15 Skrevet 23. januar 2011 Takk for tipset. Det skal jeg virkelig huske på. Jeg synes det er veldig vanskelig å kutte ut mme til henne. Det er det eneste av væske hun vil ha og mat vil hun ikke ha i det hele tatt. Legen sa hun skulle få det hun ville fordi det var viktigere med melk som væske enn ingen væske...
Gjest lillemamsi Skrevet 24. januar 2011 #16 Skrevet 24. januar 2011 Høres ut som sønnen min de der. Han ble syk før jul, diare, så ble han forkjøla, så fikk han tenner, samtidig fikk han falsk krupp, så fikk hele familien stysjuken, han hadde diare, så ble han forkjøla igjen så fikk han falsk krupp igjen ! Han er sååå survete og trassete så jeg blir gaaal ! Han skal BARE sitte oppå stuebordet, eller hoppe i sofan. Og hver gang han får et raserianfall så får han denne stygge hosten Så han får viljen sin på mye nå. Fikk lov til å sove uten bleie en natt også, for han ville ikke ha den på! Mamma gjør alt for at han ikke skal få hosteanfall Hehe, men så er han verdens grommeste alikevel da! Skikkelig utspekulert! Han hadde aldri vært syk før denne "reisa" før jul til nå. Gleder meg til å få tilbake gladgutten ! Han er 13 mnd nå.
Gjest lillemamsi Skrevet 24. januar 2011 #17 Skrevet 24. januar 2011 Glemte å si at han er matlei og vil helst bare ha MME! Men har har en del å gå på, så lenge bleiene var våte var det greit sa legen. Han spiser litt brødskive før det havner veggemellom! Og fiskegrateng.....alt annet er NEEEI !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå