Gjest Mammamoms Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Hei! Jeg synes kokte poteter kan bli litt "kjedelig", men vet at stekte poteter inni stekeovnen er godt! Jeg har lyst til å steke potetene i båter, men lurer på hvor lenge, hvilken tempratur og hvor i ovnen? Og bør de ligge i olje/smør og saltes? Nå høres jeg vel helt fjern ut, men har aldri gjort dette før, og da liker jeg å ha litt "forkunnskaper" :-) Håper det er noen som er snille og gidder å svare meg på dette!
signe maten Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Jeg pleier å sette ovnen på 200 grader - så er de som regel ferdige til den andre maten er ferdig. 20 -30 min, kanskje. Hvis ikke så pleier jeg å speede opp til 250 grader og varmluft - da blir de gode og sprøe også Olje, (maldon)salt, pepper og provencekrydder er gjengangere her Pleier også å dele poteten i to og deretter i skiver - tar litt kortere tid enn de litt tykkere båtene Lykke til!
Nisseungen08+lillebror12 Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 Hvis du googler "råstekte poteter" får du opp masse oppskrifter og framgangsmåter. Lykke til!
Ugl@ Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Bruk bakepapir er mitt første tips. Mandelpoteter er best til råsteking er min erfaring, men det går fint med andre også. Potetene vaskes og deles i båter helst med skallet på. Legges på bakepapir og jeg sprinkler litt god olje over dem og et lite dryss med Maldonsalt før jeg steker dem på ca225 grader i ca 30-40 minutter. Avhenger av potet type og størrelse. Lurt å følge med litt. God å drysse krydderurter over enten før eller etter steking. Også supert å steke andre rotgrønnsaker ol sammen med poteten.
signe maten Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Ugl@, steker jeg mandelpotetene for lenge når de blir litt tørre? Jeg liker best beate..
Gjest Mammamoms Skrevet 18. januar 2011 #6 Skrevet 18. januar 2011 Tusen takk for svar jenter! Glad for noen start-tips, så prøver og eksprimenterer jeg meg videre!!
NostraStoria Skrevet 18. januar 2011 #7 Skrevet 18. januar 2011 Dypp potetbåtene i olivenolje før du legger dem på stekepapir i ovnen. Har de i forvarmet ovn på 225 grader i ca 25-30 min, da blir de litt flekkete og sykt gode..viktig å steke dem lenge nok, hvis ikke ender du opp med hvite harde poteter som ikke smaker så godt. Krydre med havsalt før du setter dem i ovnen.
Ugl@ Skrevet 18. januar 2011 #8 Skrevet 18. januar 2011 Bruk da mer olje, senk temperaturen litt, husk at ikke alle stekovner er like, så man må selv justere temp og tid for ønsket resultat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå