Canari Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Må si jeg blir litt forvirret angående hva som er "en porsjon grøt". Vi startet med Hipp sin grøt, som er 1,25 ml vann og 42 gram pulver og 183 kcal. Så har vi senere også brukt Småfolk sin, som er 1 dl vann og 30 gram pulver og 140 kcal. Siden Nestle sin er anbefalt pga vitamininnholdet etc, har vi begynt å introdusere denne til formiddagsgrøt, men i den er det bare 120 kcal per posrsjon. Lillegutt er jo vant til Hipp, og da bir det fruktelig lite å gå fra 183 til 120 kcal på ett måltid, så vi gir jo da mere enn en porsjon på den. Det jeg synes er så rart, er at det er så ulik anbvefaling på hva som er "en porsjon". Noen andre som har tanker omring dette og kan si noe smart til meg, elelr er det bare jeg som driver og grubler på sånt :-)
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Nei, vi er flere som er opptatte av dette! :-) Jeg leste i en test at grøten til Hipp inneholdt mye melkesukker og druesukker, så da er den vel mer usunn pga det. Det står jo forskjellig på Nestlegrøtpakkene også. På God natt grøten står det tilsett 1 dl vann, men på Hvetegrøt med havre står det 1,25 dl, om jeg ikke husker helt feil nå (6mnd grøt). Vitaminene er jo tilsatt, så derfor er vel innholdet ganske likt i Nestlegrøtene, men jeg tenker at man vannmengden har noe med hvor mye pulveret trenger for å få den perfekte konsistensen. Men når det står oppgitt forskjellig mengde pulver, så blir det jo noe annet.. Likevel ville jeg kanskje ikke gitt mer grøt, for husk at da utvider du magesekken hans og han blir vant med å spise store porsjoner. Gi han heller et par ss fruktmos, så får han det fruktsukkeret han ikke lenger får fra Hippgrøten...?
Canari Skrevet 18. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. januar 2011 Tusen takk for svar. Han er nok allerede vant til store porsjoner :-) Siden han ikke drikker særlig, har jeg mye mere vann i grøten enn det som står, 140 ml til lunsj og 170 til kvelds, men ikke så mye mere pulver, (bortsett fra til lunsjen, siden jeg ike tror 120 kcal metter, når han er vant til mere, så da har jeg tatt 40 gram (150 kcal) istedenfor). Han får også fruktmos, men også her blandet i en del vann. Men mulig sukkeret i Hipp gir noen "tomme" ekstrakalorier.
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Ja, det tenkte jeg ikke på. Han er jo allerede vant med store porsjoner.. ;-) Men det skal ikke være lett.. Men uansett er jo porsjonsanvisningene kun forslag. Det er jo forskjell på hvor mye barna spiser også. Jeg ammer fremdeles før hvert måltid, så derfor går jeg aldri over, men jeg tror fint han hadde klart det! :-)
Sunniva10Jonas12<3 Skrevet 19. januar 2011 #5 Skrevet 19. januar 2011 Jeg har aldri tenkt på dette med porsjoner og kalorier! Vi har både brukt Hipp og Nestle, men bruker nå kun Nestle sin for tulla liker den så godt. Havregrøt med pære og banan. Jeg tar bare vann, varmer det, og blander i grøt til passe kosistens. Jeg har aldri målt opp, for ser ikke helt vitsen.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 19. januar 2011 #6 Skrevet 19. januar 2011 Har jeg aldri tenkt på Her lager jeg grøt på slumpen, aldri målt opp noe
pip pip Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 Jeg måler opp vann, men ikke grøten. Ble bare en vane.Samboeren min måler ikke opp vann. Ikke noe problem det. Kan også ta litt mer vann enn det står på boksen og blande inn pulver til ønsket konsistens og så får du en litt større porsjon.
Canari Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 19. januar 2011 Nei, vet mange bare slumper. men pga litt problemer med å gi småtten melk, har jeg sett både på væskeinnhold og kalorier. Og det er jo litt å tenke på at ca samme størrelse på porsjonen gir så vidt forskejllig kalorier avhengig av hvilken grøttype man velger, og også metthetsfølelse da, tenker jeg. Så vil jo tro at en porsjon (uansett hvor stor man vanligvis lager den) Hipp eller Småfolk gir bedre søvn/metthet om natta, enn en porsjon Nestle :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå