abella Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Han har 8 tenner fra før, og har ikke hatt noen reaksjon i forbindelse med noen av dem. Nå er han 14 måneder og i ferd med å få sin første jeksel! Han er ikke så blid som han pleier være, kan få noen "anfall" hvor han kaster seg bakover i bro og hyler hvis livet går han litt i mot. Det virker som han har litt vondt, men han har også nettopp vært syk, så jeg er litt usikker på om det har noe med jekselen å gjøre. Han sover heldigvis fortsatt godt om natta, så det kan ikke plage han så mye. Når fikk deres jeksler? Reagerte de på noen måte?
EgG Skrevet 22. januar 2011 #2 Skrevet 22. januar 2011 Oppførselen du beskriver passer veldig godt på min jente, men jeg ser ingen jeksel!!!! Vi har også vært/er syk. Hadde oppkast og feber for noen dager siden og nå har vi flytende avføring på 7 dag 1-3 gang pr. dag. Har tenkt jeksler jeg også, men jeg vet ikke... Snuppa mi spiser ikke noe særlig og det har hun ikke gjort på en stund. (før hun ble syk) Humøret er iallefall ikke til å kjenne igjen til tider!
Nordlandnøtta Skrevet 22. januar 2011 #3 Skrevet 22. januar 2011 Gutten her fikk 2 jeksler før han var året. Og han var egentlig ikke så berørt av det. Gnagde på ting hele tiden, og siklet en del. Det var jo litt mere gråt innimellom,men ikke værre enn de andre tennene som kom før jekslene.Men kom igjen da den ene hjørne tanna kom!! DA var han ikke til å kjenne igjen... Gråt til alle tiders døgner, hadde feber, og spiste lite...Ikke min gutt nei...
lissiliz❤tassen❤lillesøster Skrevet 22. januar 2011 #4 Skrevet 22. januar 2011 Tassen har fått 2 jeksler uten tegn til noen ting(uten om litt løs mage, men den er litt frem og tilbake). Han var da ca 1 år og 4 mnd
EgG Skrevet 23. januar 2011 #5 Skrevet 23. januar 2011 Dere som har barn som har fått jeksler/hjørnetenner: hvor lang tid tok det fra dere merket symptomene til tennene kom igjennom? Og tok det lengre eller kortere tid enn "vanlige" tenner?
Trollemor75 Skrevet 23. januar 2011 #7 Skrevet 23. januar 2011 Hos oss har det enten vært et helvete eller vi har ikke merket noe av det. Da den første jekselen kom ble han veldig dårlig, nummer 2 merket vi ikke i det hele tatt. Nummer 3 og 4 var ille. Det samme med hjørnetennene, 2 av 4 var ille, de 2 andre snek seg inn på oss. Når jeg sier ille, så tenker jeg feber, gretten og aggressiv gutt, dårlig nattesøvn, dårlig appetitt, ørten bæsjebleier som stinker spy, veldig rød rumpe pga bleiene... Nå gruer vi oss til 2-års jekselene, de må komme etterhvert...
Dikigoros_Høygravid Skrevet 23. januar 2011 #8 Skrevet 23. januar 2011 Lille gutt har siden jul fått 4 jeksler og to hjørnetenner. Her har hjørnetenne definitivt vært de vondeste! De tar også evigheter før de kommer ut. Den ene hjørnetannen oppe kom igjenom i romjulen, men har fortsatt ikke vokst helt ut. Den andre tok ca 3 uker på å trenge igjenom, og har ikke begynt å vokse enda... Men smertene har avtatt. Rett før de kom igjenom var det mange skitbleier og urolig søvn. Null matlyst - lite drikke, kun varm melk.
EgG Skrevet 23. januar 2011 #9 Skrevet 23. januar 2011 Akkurat dette: "Når jeg sier ille, så tenker jeg feber, gretten og aggressiv gutt, dårlig nattesøvn, dårlig appetitt, ørten bæsjebleier som stinker spy, veldig rød rumpe pga bleiene." har vi nå! Kan det være at snuppa ikke har omgangen likevel, men tenner som plager?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. januar 2011 #10 Skrevet 23. januar 2011 Her har vi bare merket noe til tenner på natta, dvs urolig nattesøvn med mange oppvåkninger og smågråt. I tillegg kunne hun ofte våkne opp og ikke klare å sovne igjen på flere timer, virket bare urolig, men uten så mye gråt. Hun var tidlig ute med å få tenner, og hadde 10 tenner da hun var 10 mnd gammel, og høsten/ vintern da hun var 1 år gammel kom den ene jekselen etter den andre, samt alle hjørnetennene. Merket ikke noe særlig forskjell på jekslene kontra andre tenner egentlig, og synes nok at hjørnetennene var hakket verre. Men de desidert verste tennene var 2-årsjekslene, de fikk hun da hun var 17-18 mnd gammel, og de var virkelig ILLE. Hun sov knapt om natta, og kunne hyle og gråte i to-tre timer før hun tilslutt roet seg ned. Burde jo såklart gitt henne Paracet litt oftere, men tenkte jo ikke noe på at det kunne være 2-årsjeksler allerede siden hun bare var 1,5 år.. Alle tannsmerter har vært over iløpet av to-tre dager per tann, maks 1 uke. Synes kanskje at den oppførselen du beskriver kan minne mer om generell "1-årstrass" enn en reaksjon på tenner, men alle barn er jo forskjellige, så ikke lett å si egentlig=)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. januar 2011 #11 Skrevet 23. januar 2011 Vi har forøvrig ikke merket noe til andre symptomer enn dårlig nattesøvn ved tannfrembrudd- feber og slikt skyldes jo gjerne forkjølelse osv og ikke tenner i seg selv. Men ofte opplever man jo tannfrembrudd ved sykdom, fordi feberen gjør tannkjøttet mykere og lettere gjennomtrengelig.
EgG Skrevet 23. januar 2011 #12 Skrevet 23. januar 2011 "Men ofte opplever man jo tannfrembrudd ved sykdom, fordi feberen gjør tannkjøttet mykere og lettere gjennomtrengelig." Det viste jeg ikke. Man lærer stadig noe nytt. :-) Og det er jo, som du antyder, mange symptomer som overlapper. Hadde forøvrig ikke hørt om 1årstrass heller... Sukk... Uvitende? Neida, bare naiv og tror mitt barn skal være perfekt hele tiden. :-) Vi får vel se hva som kommer eller ei. Snuppa mi er bare 11,5mnd enda så det kan jo være lenge til det kommer noe jeksler eller hjørnetenner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå