Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Jeg har fått lønns-og trekkoppgave fra en arbeidsgiver jeg sluttet hos i april 2009. Jeg fikk feriepenger fra dem i juni 2010. Men feriepenger er vel allerede skattet for? Og skal vel dermed ikke skives opp som lønn på selvangivelsen? Summen står under punktet for lønn. Er dette riktig?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Alle inntekter skal føres opp på selvangivelsen, inkl. feriepenger som egentlig ikke er noe annet enn helt vanlig inntekt. Feriepenger skattlegges det året de utbetales.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 Man skatter av feriepengene det året de blir opptjent, når de utbetales er de skattefrie. (vel å merke dersom du ikke får de utbetalt samme året som du har tjent de da...)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Nope, det er en misforståelse......Skatten beregnes av lønn og feriepenger det året. Men skattetrekket er beregnet ut fra dette, og tar hensyn til feriepenger som blir utbetalt, samt halv skatt i desember, og man trekker derfor litt mer i de andre 10 mndr pga dette. Estimert årsinntekt er månedslønn *11 også 10,2 eller 12% av dette i feriepenger. Også skal man skatte av denne summen. Men det er de feriepenger manfår UTBETALT man skatter av, ikke de man har tjent opp.....Derfor er det skattetrekk på feriepenger man får utbetalt i opptjeningsåret, det trekkes skatt av det som om det var bi-inntket, nettopp av den grunn at de ikke var lagt inn i skatteberegning som forutantatt lønnsinntekt det året. Huff, dette ble litt vanskelig, men er så vrient og sette "normale ord" på ting man bruker fag-terminologier omhele tiden...Jepp, kunne IKKE blitt lærer altså)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå